Gå til innhold

noen som har gått på et hold vekten kurs?


Gjest party

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
Gjest fullfres

... så jeg håper noen kan fortelle litt. Har nesten bestemt meg for å bli med på Hold Vekten etter å ha nådd målet mitt. Jeg har dessverre erfart igjen og igjen hvor lett det er at kiloene kommer tilbake :-(

Så kanskje noen vil dele sine erfaringer?? (Det kan jo hende de som var smarte nok til å gå Hold vekten ikke har behov for å være i vektklubben... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Hold vekten kurs.

Summert opp så langt:

- Lære å øke inntaket gradvis

- Holde motivasjonen oppe i forhold til prosessen man er i

- Fortsatt gode treningsvaner

- Ikke å veie meg hver uke lengre, men stole på at kroppen har kontroll

- Nyttige tema tas opp hver gang

 

Jeg vil anbefale kurset på det varmeste. Jeg vet hvor lett det er å gå opp etter endt slanking, så for min egen del er et kurs et must. Da holder jeg fokus måneden gjennom, og unngår å falle tilbake til gamle spisemønster....! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Klippet fra miinas innlegg under solsikkende uke 19:

 

....."Det jeg planlegger nå er hvordan jeg skal stabilisere vekten. Kursleder anbefalte meg i sitt avskjedsbrev å øke kaloriinntaket med 100 kcal per dag, og holde dette i to uker om gangen, for så øke skrittvis i samme tempo til jeg er oppe i det jeg trenger av energi.

 

Det blir ikke lett! Hun advarte meg også mot å ligge på slankenivå i matveien over tid, når jeg har nådd trivselsvekt. Da tåler ikke kroppen den minste form for utskeielser før vekten øker.

 

Hmm - og jeg som trodde at jeg var i mål..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Klippet fra miinas innlegg under solsikkende uke 19:

 

....."Det jeg planlegger nå er hvordan jeg skal stabilisere vekten. Kursleder anbefalte meg i sitt avskjedsbrev å øke kaloriinntaket med 100 kcal per dag' date=' og holde dette i to uker om gangen, for så øke skrittvis i samme tempo til jeg er oppe i det jeg trenger av energi.

 

Det blir ikke lett! Hun advarte meg også mot å ligge på slankenivå i matveien over tid, når jeg har nådd trivselsvekt. Da tåler ikke kroppen den minste form for utskeielser før vekten øker.

 

Hmm - og jeg som trodde at jeg var i mål..."[/quote']

 

 

Her er en annen variant fra GR:

 

"Når du i løpet av de neste ukene er kommet helt i mål med vekten din, så er det viktig at du begynner gradvis å øke på kaloriene dine. Da skal du spise litt mer i en periode (ca. 4 uker) før du øker på ytterligere litt de neste 4 ukene og en siste økning etter ytterligere 4 uker. Det betyr at det vil gå ca. 3 måneder før du er oppe i det kaloriinntaket du skal ha for å holde vekten. Grunnen til at økningen skal skje over så lang tid og i "trappetrinn", er at kroppen må ha tid til å venne seg til at den får mer mat og samtidig skru opp forbrenningen. Når jeg snakker om litt, så mener jeg ca. 200 kcal per økning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Det bør ikke komme som noen bombe på folk at jeg har klødd meg mye i huet det siste halve året og ikke minst de siste mnd hvor jeg har stabilisert.

 

Ser her at man viser til forskjellige måter å stabilisere på. Savner en del informasjon om hva som er "normalt" og rimelig å forvente i en stabiliseringssituasjon.

 

Heldigvis har jeg fru luna sin logg, men det hadde vært utrolig fint å få flere sine erfaringer. Hva skal man forvente mht vektoppgang? Går vekten opp, og så ned igjen? Er det andre ting man bør være forberedt på?

 

Jeg sliter fortsatt veldig og bruker mye energi på å bare være tålmodig. Håper denne tålmodigheten vil gi meg lønn en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei

Takk for fine svar. Jeg satt og bladde i "slankedagboken" min fra de siste fire-fem år. Av og på. Av og på. Voldsomt motiverte perioder veksler meg deprimerte, desperate episoder a la "eser bare ut", "nå passer ingen av klærne", "nå MÅ jeg", "dette skal være siste gang" etc.

 

Det er rett og slett ikke mening i at en ellers smart jente skal bruke så mye av livet på å tenke vekt. Jeg har bestemt meg for å gå på Hold vekten, for å være sikker på at jeg ikke detter utpå igjen.

 

Får se på det som en utgift til egenutvikling eller utdannelse. Jeg trenger absolutt å lære meg et normalt forhold til mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
men det hadde vært utrolig fint å få flere sine erfaringer. Hva skal man forvente mht vektoppgang? Går vekten opp' date=' og så ned igjen? Er det andre ting man bør være forberedt på?

 

Jeg sliter fortsatt veldig og bruker mye energi på å bare være tålmodig. Håper denne tålmodigheten vil gi meg lønn en dag...[/quote']

 

Helt enig - ville vært en stor hjelp om alle her inne fører lignende blogg til min, men det krever selvfølgelig at en fører kaloriregnskap (kalorier inn og ut) og veier seg regelmessig. GR gir selvfølgelig ikke bort gratis konseptene sine, men vi her inne kan dere erfaringene våre. Hadde vi hatt noen få bloggere til så hadde du og andre vært godt hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Men de har jo bloggere på vektnedgang her inne?

 

Kanskje GR kunne funnet en stabiliseringsblogger?? Tror alle burde hatt stabiliseringsfasen mer i sikte når de jobbet med å gå ned i vekt, da kunne vi spart oss for mange dårlige snarveier! Tips til GR dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo oppsummere min erfaring.

 

Under vektreduksjonen låg jeg med et snitt på 1600 kcal per dag.

Etter endt prosess ligger jeg nå på et snitt på 2200 per dag.

Jeg har 10-12 trimpoeng i uka.

 

Jeg har litt variasjon i inntaket når det er helg. Totalt prøver jeg å ligge på 2200 kcal.

Jeg fører ikke opp hva jeg spiser, men vet hva mat inneholder og hvor mye jeg kan unne meg.

Formelen inne på disse sidene har iallefall hjulpet meg godt på vei.

 

Begynte på Hold vekten i januar. Vekten gikk ned de to første gangene, men ved siste veiing var det helt stabilt fra forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har jo bloggere på vektnedgang her inne?

 

Kanskje GR kunne funnet en stabiliseringsblogger?? Tror alle burde hatt stabiliseringsfasen mer i sikte når de jobbet med å gå ned i vekt' date=' da kunne vi spart oss for mange dårlige snarveier! Tips til GR dette her![/quote']

 

Jeg har mailet med GR fram og tilbake før jeg begynte på Hold Vekten, og sa jeg ønsket å skrive blogg her inne. De virket postitive i utgangspunktet, men så hørte jeg plutselig ikke noe mer fra dem. *hmfr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Tror ikke det ville være mye nyttig for stabiliseringen (eller vekttap) - iallefall trenger jeg å vite følgende hvis det skulle hjelpe meg:

-hvordan øke kilokaloriene (antall og hvor ofte)

-hvilken effekt har dette på vekt gitt treningsmengden

-hvordan justere om vekten går ned eller opp

-hvordan forholde seg til ferier

etc.

 

Det meste jeg ser her inne er følelser rundt det en gjør, stor oppbacking og et flott ned-i-vekt-samfunn men ingen eller få faktiske opplysninger om hva en gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Det bør ikke komme som noen bombe på folk at jeg har klødd meg mye i huet det siste halve året og ikke minst de siste mnd hvor jeg har stabilisert.

 

Ser her at man viser til forskjellige måter å stabilisere på. Savner en del informasjon om hva som er "normalt" og rimelig å forvente i en stabiliseringssituasjon.

 

Heldigvis har jeg fru luna sin logg' date=' men det hadde vært utrolig fint å få flere sine erfaringer. Hva skal man forvente mht vektoppgang? Går vekten opp, og så ned igjen? Er det andre ting man bør være forberedt på?

 

Jeg sliter fortsatt veldig og bruker mye energi på å bare være tålmodig. Håper denne tålmodigheten vil gi meg lønn en dag...[/quote']

 

Jeg lærte på kurs at vi skulle finne vår trivselsvekt. Når den var definert, ble det sagt at ingen holder seg akkurat på den streken konstant. Vekta svinger pga hva vi spiser, pga vann i kroppen, og fordi vi i blant går litt opp og litt ned som en følge av hva vi spiser og hva vi trimmer (eller hva vi ikke spiser og ikke trimmer, hvis du henger med! :)) Dermed ble det et skravert felt med 2 kilo over og 2 kilo under streken, trivselsvekta, og vi måtte regne med at vi havnet på begge sidene av streken i blant.

 

Se på resultatene dine, moving, du har virkelig ikke store svingninger! Du har kanskje startet stabiliseringen for tidlig. Du har ikke gitt deg særlig rom for svingning før du blir misfornøyd. Nå er jeg streng med deg, synes du kanskje, men det er et innspill ment for ettertanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Takk! Det er slike tilbakemeldinger jeg trenger. Godt å høre at jeg ikke er mye over normalen! Der fikk jeg også en definisjon på trivselsvekta! Noe jeg har fundert mye på. Holder meg til planen jeg, så får vi se :)

 

Jeg er tålmodig jeg så lenge jeg har en feeling på at det er "normalt". Jeg har svingt i så mange år og klødd meg mye i huet. Det er fort gjort å bli forvirra! Derfor godt å ha slike forum hvor en kan følge med og lære seg å slappe av også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...