Gå til innhold

Dagsbehov


Gjest nbn68

Anbefalte innlegg

Kjære alle sammen.

 

Jeg har akkurat startet opp igjen og er litt usikker på hvor mange kalorier det er optimalt å innta pr. dag?

Hva med antall frukt, juice og melk? Her er det vel også noen begrensninger? :l

 

Veldig glad for tips fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Hei, jeg klipte den mye omtalte Formelen (hihi) ut fra et innlegg av Cristophine:

 

Formelen er så enkel og så genial som dette:

(((vekt x 10) + (høyde i cm x 6,25) - (alder x 5) - 161) x hverdagsaktivitetsfaktor) + (trimpoeng pr uke x 28,58)

 

Forklaring:

161 trekkes fra hvis du er kvinne, menn legger isteden til 5.

Hverdagsaktivitetsfaktor går fra 1,3 (lav) til 1,5 (høy), dette er uten trim.

Et trimpoeng er 200 kcal forbrukt.

Formelen angir altså mengden kalorier man trenger for å holde vekten stabil. Anbefalt nedgang er 500-800 gram pr uke. Hvis du feks vil gå ned 700 gram på en uke, inntar du 700 kcal mindre pr dag. Aldri innta mindre enn 1200 kcal/dag.

 

Ellers er det vel anbefalt å spise minimum 5 grønne om dagen, helst 2 frukt og 3 grønnsaker. Og en bør drikke en halv liter melk om dagen (kan erstattes/suppleres med andre melkeprodukter), helst skummet eller ekstra lett. Juice bør en være forsiktig med, men kan inngå som en "grønn" - men ikke bøtt nedpå ubegrensede mengder, et lite glass eller to om dagen er vel vanligvis nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puseline77
Hei' date=' jeg klipte den mye omtalte Formelen (hihi) ut fra et innlegg av Cristophine:

 

Formelen er så enkel og så genial som dette:

(((vekt x 10) + (høyde i cm x 6,25) - (alder x 5) - 161) x hverdagsaktivitetsfaktor) + (trimpoeng pr uke x 28,58)

 

Forklaring:

161 trekkes fra hvis du er kvinne, menn legger isteden til 5.

Hverdagsaktivitetsfaktor går fra 1,3 (lav) til 1,5 (høy), dette er uten trim.

Et trimpoeng er 200 kcal forbrukt.

Formelen angir altså mengden kalorier man trenger for å holde vekten stabil. Anbefalt nedgang er 500-800 gram pr uke. Hvis du feks vil gå ned 700 gram på en uke, inntar du 700 kcal mindre pr dag. Aldri innta mindre enn 1200 kcal/dag.

 

Ellers er det vel anbefalt å spise minimum 5 grønne om dagen, helst 2 frukt og 3 grønnsaker. Og en bør drikke en halv liter melk om dagen (kan erstattes/suppleres med andre melkeprodukter), helst skummet eller ekstra lett. Juice bør en være forsiktig med, men kan inngå som en "grønn" - men ikke bøtt nedpå ubegrensede mengder, et lite glass eller to om dagen er vel vanligvis nok.[/quote']

 

Dette var høyst opplysende! Fant akkurat ut at jeg kan spise noe hundre kcal mer per dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...