Gå til innhold

Gjør ikke slankingen så vanskelig


Gjest ArneSK
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at svært mange vil ned i vekt snarest mulig (20 kg før jul etc.). Det blir da en intens kamp mot kalorier og aktiviteter, for å forbrenne kcal, lik treningsrogrammet til en OL-deltaker. Hele prosessen blir da en meget tøff opplevelse, som mange gir opp. Andre ser bare fram til å nå målet og dermed leve som vanlig, og la kiloene langsomt komme tilbake.

 

Jeg tror at den letteste måten å slanke seg på er å ikke sette målene for høyt. Ta av over lang tid, er ikke så krevende, og det blir mer en sunn livstil.

 

Om man har pulsteller med program for slanking (bl.a. Polar WM-modeller) kan en legge inn f.eks at en ønsker å gå ned 5 kg på 26 uker. Det er ikke så veldig mye. Pulsklokka beregner da ut hvor mye du kan spise og hvor mye du må forbrenne pr. uke. Min erfaring er at man aldri er sulten, en spiser i mengde like mye som før, men har byttet en del høykcal mat med lavkcal. En må ut å gå turer to tre ganger pr uke. Jeg tror at de fleste vil finne dette overkommelig, og de vil over tid nå sine mål på en fornuftig måte.

 

En kan da veie seg en til to ganger i måneden. En får ikke de store kickene av å ha tatt av en mengde kilo, men en ser at vekta går ned for hver veiing.

 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har veldig rett i det du skriver... :)

 

De 20 kg ene som skal av i løpet av helst ikke mer enn et par mnd er det sikkert ikke brukt et par mnd å få på.

Og det nytter ikke å nislanke seg, forsake alt og når man har vært ultraflink og kommet dit man vil er det lov med potetgull, sjokolade og kos igjen. Da bærer det rett opp.

 

Nei, legge om livsstilen. Lære seg å leve med fristelser daglig, lære seg at en bit e nok, en posjon er nok. Spise det man vil innenfor normale mengder og legge opp til et aktivt liv med trening fast.

 

Lest flere steder at det beste er å bruke dobbelt så lang tid på å gå ned kiloenen som man brukte på å gå de opp. Det skal være det beste for kroppen og for å klare å holde seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det jeg prøver: å legge om livsstilen og ikke tenke at jeg er på slankekur. Kanskje det tar litt lengre tid å gå ned, men jeg håper at virkningen skal være permanent, så jeg slipper å slanke meg igjen!

 

Er også litt skremt av hvor fort noen vil at det skal gå! Men jeg har vært sånn selv, og skjønner det godt :) Tror mange kommer til samme konklusjon etter å ha gått opp igjen et par ganger etter slike "lynkurer"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil faktisk ned 20 kg, men jeg har god tid. Kroppen kan ikke settes ut for ni-slanking, den har ikke godt av det.

 

Og jeg,som sikkert mange andre, har faktisk lav forbrenning, så vi må belage oss på at det går litt sakte i svingene. Og det er bare bra!!!

 

Bra noen tok det opp!! (klem til Arne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk for fint innlegg. Jeg har gått på kurs siden 12.mai. Begynnte på mitt 3.kurs den 27.okt og har nå gått ned 18 kg. Skal ha bort 12 kg til, men har tenkt å bruke god tid på det, slik at jeg ikke går opp igjen i samme farten. Jeg har lest flere innlegg hvor folk vil gå ned 20 kg på veldig kort tid og har funnet ut at de ikke tenker på det som kommer etterpå... Greier de å holde vekten da? Nei legg om kostholdet og ta den tiden du trenger. Det eneste som kan være er at det er litt vanskeli å holde motivasjon oppe så lenge. Det blir til at enkelte dager er lettere enn andre :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har brukt 6 mnd og resultatet er en vektnedgang på 11 kg.

Merker jeg har blitt veldig stabil på den vekten jeg har nå.

Før var det mye jojoslanking, vekten gikk fort ned og enda fortere opp igjen..

 

Koser meg fortsatt med god mat og faller for fristelser innimellom, men med måte...

 

Livstilendring og det at jeg vet hva maten inneholder har vært avgjørende for meg...

 

Lykke til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...