Gå til innhold

tunfiskfillet?


Gjest polkagris

Anbefalte innlegg

Gjest polkagris

Hei alle sammen.

Jeg har fått kjøpt bypfryste tunfiskfilleter, men aner ikke hvordan jeg skal tilberede dem på en spennede måte. Blir sikkert litt tørt og kjedelig å bare steke dem.

Alle tips mottas med jubel og entusiasme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg har ikke brukt frossen fisk, men tunfisk har mye smak i seg selv og er nydelig bakt i ovn (200°C, 10-15 minutter avhengig av tykkelsen på filetene) i form smurt med olivenolje og nykvernet pepper og salt. Fabelaktig grillet, men er ikke sesongen for det om du ikke har innegrill. Teriaki marinade fungerer og godt, sitronbasert også. Søk med google og let etter en oppskrift som du liker ingrediensene i og bruk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Jeg spiser mye tunfisk i vann fra boks, har fått dilla på det! Er jo nesten ikke kalorier i det. Spiser den enten kald i salat, eller så steker jeg den med sopp, tomat, evt løk og det en måtte ha, og spiser det sammen med litt pasta! Lettvint, kalorifattig og god middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Gjest lattermild

Det viktigste er at du ikke steker/griller/baker dem tørre. Tunfiskfileter skal være rosa i midten - er de helt grå i midten har du kanskje stekt dem litt lenge og de er da fort tørre.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort som følger:

- tin filetene i kjøleskap natten over, lett tildekket.

- bruk en frisk marinade, f.eks. en med mye sitron. Koriander er også godt. Se tips fra annet innlegg over - det er lurt å søke på nettet, det er utrolig hvor mange flotte oppskrifter og tips du kan finne.

- grill eller stek filetene på medium varme slik at de får fin farge på hver side. Prøv deg frem de første gangene du lager dette, behandle filetene litt som biff og finn ut hvor lang tid de trenger under din grill for å bli gjennomvarme men fremdeles rosa i midten.

 

- Tunfiskfilet er veldig godt i salat. Du kan lage en "matete" salat med kokte poteter, rødbeter, salatbønner, oliven, rødløk/vårløk, sure agurker, ruccolasalat, kokt egg, osv. Lag dressing av balsamicoeddik og olivenolje, og kvern en god pepperblanding over. Det blir en skikkelig festsalat! For eksempel.

- Behandle tunfisken som "biff", og tenk tilbehør deretter. Med olivenolje på bordet trenger du ikke saus av noe slag. Eller du kan blande fersk kruspersille/gressløk/sitronmelisse/koriander i kesam.

 

Namnam - får lyst på tunfiskbiff, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...