Gå til innhold

Kaloriregnskap


Gjest fru luna

Anbefalte innlegg

Gjest fru luna

I tre uker har jeg nå ført regnskap over kalorier for første gang på lenge. Mine tall er nok veldig omtrentlige for jeg har knapt veiet en matbete i hele mitt liv, men jeg vet ca. hvor mye 150-200g fisk/kjøtt er, det samme med potet/grønnsaker/frukt, frokostblanding og skiver med ost/skinke/røkelaks.

 

I disse tre ukene har vekten vært helt stabil og det viser seg at kaloriinntak er en tilnærmet perfekt match (i gjennomsnitt) for hva kroppen min forbruker etter GR formelen.

 

Gjennomsnittlig kaloriinntak har vært 2050 per dag (men variasjonene er fra 1800 til ca. 2350) og etter formelen trenger jeg 2200 - slik at det har vært et ørlite underskudd, men den kan nok skyldes at fruktene som er registrert som stykk veier mer enn GR standarden slik at jeg underestimerer inntaket litt 9jeg spiser mye frukt per dag). Kjekt å vite at klokkeverket fungerer.

 

Hvordan er det med dere andre her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet, blir stadig imponert over deg.

 

Jeg jobber til stadighet med å lære meg hva ting veier på øyemål. Må ofte frem med vekta og stirrer stivt på kalkulatoren (kan vel røpe at matte ikke var mitt favorittfag, og gjett om jeg angrer nå for at jeg ikke fulgte mer med)!

 

Siden jeg er i en opptrappingsfase ønsker jeg å følge litt mer med, nettopp for å lære. Hvor mye bør jeg spise til frokost osv, prøver også å tenke gjennom hvovidt jeg får i meg nok vitaminer, proteiner osv osv. Skal man først bruke så mye energi på å følge med på mat bør det bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Min vekt har faktisk økt en del de siste månedene, til tross for at jeg har et gjennomsnitt som burde være litt under eller akkurat på behovet ca. Jeg har gjennomsnittlig inntatt 2150 kcal pr dag. Etter GR formelen skal jeg kunne spise ca 2300 pr dag. Har derimot spist veldig ugjevnt gjennom uka, det kan jo hende det virker negativt. Har svingt helt fra 1500 kcal til 4000 kcal pr dag, men aller mest rundt 1900 (det synes jeg er akkurat passe til en vanlig dag, passe mett osv...). Litt frustererende å se at vekten gå oppover, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det, gidder ikke/orker ikke gå inn i slankemodus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg varierer mellom å estimere litt grovt hvor alt tas på øyemål til å ta enkelte dager eller enkelte måltider hvor jeg veier. Jeg veier også ting jeg spiser for første gang, hvis jeg har mulighet og så prøver jeg å huske sånn ca til en annen gang. men kan jo hende jeg regner for grovt og at jeg egentlig spiser mer enn jeg tror, og at jeg derfor går opp... Jeg tror egentlig ikke det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg spiser etter klokken (ikke bokstavelig, jeg blir sulten som en ulv for tid før neste måltid), hvis jeg spiser for sjelden legger jeg på meg og spiser jeg for mye under ferier eller hvis jeg har skader og er i mindre aktivitet enn vanlig legger jeg på meg.

 

Hvis jeg hadde hatt så stor kalorivariasjon som du beskriver Nedigjen ville jeg vekselvis vært så sulten at jeg gikk løs på bordplaten :) eller så mett at jeg ville følt det ubehagelig :). Men det virker som det virker for deg - jeg antar at det ikke er mye vekt opp det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Jeg gikk jo opp litt i jula, og det kan jeg jo godt godta for jeg spiste virkelig mye og godt.... men så gikk jeg ned i løpet av januar og februar, da spiste jeg ikke noe godteri og hadde et lite kaloriunderskudd så det fungerte jo. Men det føltes jo som om jeg slanket meg, kjedelig. Så begynte jeg på den samme tralten som før jul hvor vekten var stabil, og det vil si færre kalorier på ukedagene enn i helga. Jeg elsker virkelig godteri, eller egentlig bare smågodt. Det er smågodt som gjelder. Jeg kan dra på 2-3 forskjellige butikker og plukke litt i hver smågodthylle for å få den rette blandinga... det er nesten religiøst :) Kaker, potetgull og feit mat kan jeg lett holde meg unna. Men jeg kan begynne allerede på mandag å fantasere om smågodtet jeg skal spise i helga. Hadde jeg ikke vært sta hadde jeg spist smågodt hver dag tror jeg.... Men jeg klarer å bare spise det i helga og da er det helst 1 gang, max 2 ganger i løpet av fredag-søndag og jeg spiser også litt mindre/annerledes mat for å få bedre plass til godteriet i regnskapet (selv om jeg jo overstiger behovet likevel). Jeg har en liten teori om at hvis jeg hadde klart å spise tilsvarende kalorier som godteriet i vanlig mat hadde vekten vært mer stabil. Sukker og mettet fett oppfører seg annerledes i kroppen min enn det grovt brød osv gjør, og kroppen må jo jobbe mer for å behandle denne maten? Men jeg har SÅ lyst til å klare å holde vekten sånn nogenlunde ved å kunne unne meg smågodt i helga, ellers føler jeg at det er for stort tap rett og slett - da kan jeg ha en litt høyere vekt enn jeg trives med. Trener stort sett 1-2 ganger om dagen 5-6 av ukens dager, så i forhold til andre folk som spiser både feit mat, potetgull OG godteri oftere enn meg og som ikke trener føler jeg meg jo veldig sunn selv om jeg er avhengig av godteposen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt tankegangen din, Nedigjen. Jeg har gjort noe lignende,men kanskje ikke fullt ut slik du gjør.

 

Jeg unner meg en sjokolade hver kveld. Da har jeg noe å glede meg til, og jeg bergner det inn i dagsbehovet mitt. Det er noe jeg kun tillater meg når jeg trener. Dvs jeg straffer meg selv når jeg ikke trener, med at da får jeg ikke sjokoladen min.. hihi... Ut over det er resten av forbruket sunn mat!!

 

I helgene godtar jeg litt høyere forbruk, da inkludert alkohol. Pleier å sove en del i helgene for å ta igjen for tapt søvn i løpet av uken. Mister som oftest da styringa fullstendig på måltidsrytmen. Men prøver da.... og som jeg sa i et annet innlegg, siden jeg er i stabiliseringsfasen og har litt igjen til fullt forbruk så passer jeg på at når jeg skeier ut så er jeg ikke over det daglige forbruket jeg trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå jobbet meg opp til 2200 i snitt per uke. I følge formelen her kan jeg ligge på 2100, så jeg kommer til å være litt spent ved neste veiing.

Fører ikke regnskap, men vet hvor mye jeg kan tillate meg til hvert måltid.

Prøver å ligge jevnest mulig, men det blir gjerne litt mer når det er helg.

Store svingninger i kaloriiinntaket tror jeg ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...