Gå til innhold

på`n igjen


Gjest mokimin

Anbefalte innlegg

Gjest mokimin

Hei.

 

Nå er det lenge siden jeg har godt på kurs,men skal nå prøve på egen hånd.

Men jeg lurer på en ting. Når jeg gikk kurs får noen år siden ble jeg anbefallt å ligge på mellom 1400 og 1600 kalorier.

Men nå er det gått opp til 1900 som dem anbefaller meg.

 

Første kurset jeg gikk gikk jeg jo ned 11 kg. Men har fått ett barn til etter det så har fått igjen kiloene.

 

er det lurt å heller legge meg på det nivået på 1400 till 1600 kalorier?

 

Moki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kykkeliky

Hvor mye du skal innta, kommer an på hvor mye du skal ned i vekt, og hvor mye aktivitet du er i. Da jeg gikk på kurs, ble jeg anbefalt å ligge på 1100-1300 kalorier pr. dag. Da kurset var ferdig, ca 1500. 1900 kalorier pr dag høres litt mye ut, men det kommer an på som sagt. Er du ganske aktiv, så er 1900 ikke mye å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerna85

Her har du en formel for å regne ut hvor mange kalorier du bør spise i forhold til kroppen din og trim.

 

Beregning av daglig energiforbruk:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,25)-(alderx5) -161 (kvinne) eller +5 (mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og fritid) (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (stillesittende arbeid og noe aktiv fritid) (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke ganget med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)"

 

Så er det anbefalt å reduserere energi-inntaket med mellom 500-800. Reduserer du med 800 går du raskere ned i vekt enn om du reduserer med 500, men dette kan du variere mellom slik det passer seg, du vil uansett gå ned i vekt, og det er større sannsynlighet for å klare å holde vekten når du bruker lengere tid på det.

Så hvis hvis ditt totale energiforbruk havner på 2400 per dag, skal du ligge mellom 1600 og 1900 kcal per dag. I tillegg finner man etterhvert ut hva som passer for seg, for vi er alle forskjellige. Noen går ned mer ved å ligge på et høyere kalori-inntak enn ved å ligge på minimums-grensen.

Håper dette var forståelig! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest mokimin

Ja takk får svar.

 

Nå er helgen over.

Å her sitter jeg med masse dårlig samvittighet. Jeg klarte en uke med å telle kalorier. Onsdag 28 veide jeg meg og hadde gått ne 600n gr. Jeg blir jo så skuffa. Særlig når jeg gikk nedd så mye di første ukene jeg gikk på kurs.

sÅ dro jeg til Danmark på seminar med jobben.

 

Du kan jo tro jeg tenkte på kalorier da... NEI!!!!!!

Å ikke har jeg trent etter det heller så nå føler jeg meg helt bånn.

Men i dag skal jeg og ei vennine på jobben trene så da håper vi at vi er i gang i igjen.

Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka i tilegg som jeg går/jogger om kvelden hjemme.

Så får jo håpe det skjer noe da..

Dette er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...