Gå til innhold

Meny 3: Redd for å spise maten, og vanskelig å regne kcal. Hjelp, vær så snill?


Gjest Lanalia

Anbefalte innlegg

Gjest Lanalia

Hei dere, håper virkelig på respons! =)

 

Jeg er ny på Grete Roede. Er 20 år og 164 høy. Morgenvekten viser 59,5 kg, men kveldsvekten viser 62,5. Jeg er ikke overvektig, men vil nå en trivselsvekt på 56-57 kg. Jeg har alltid trent mye, men har av en eller annen grunn begynt å legge på meg, trass i at jeg trener nesten hver dag (har da vært livredd for å spise mat).

 

Jeg jobber på en arbeidsplass hvor jeg står og går mye (sitter aldri - dog det ikke er spesielt raskt tempo alltid).

 

Jeg trener et eller annet nesten hver dag, det være seg aerobic, spinning, jogging eller lignende. I tillegg til at jeg prøver å gå til og fra jobb. I og med at jeg ikke veier så fryktelig mye, regner jeg med at jeg ikke forbrenner så mye kcal heller, pr treningsøkt, og er livredd for å spise maten. Borsett fra dette er jeg mye sulten også, blir sulten hver 3 time, og gruer meg for å spise, fordi jeg da får dårlig samvittighet.

 

 

I tillegg skjønner jeg ikke helt dette med JA-grønnsaker osv, og at det ikke skal telles?! Dersom jeg f. eks mauler to tomater, + 3 gulrøtter, i tillegg til masse, masse salat (råkostsalat m agurk, paprika, sukkererter, div salat) til lunsj, skal ikke dette telles?!

 

Mitt kcal-inntak i dag (uten grønnsaker, og jeg har spist en del grønnsaker altså!):

 

Frokost » 204 kcal

2,5 porsjon a 20 gram (1 dl) Havregryn: 177 kcal

1 porsjon a 1 dl rips: 27 kcal

 

Lunsj » 362 kcal

100 gram Speltbrød Møllerens: 224 kcal

1 porsjon a 20 gram Makrell i tomat: 56 kcal

0,5 porsjon a 20 gram kokt skinke Gilde: 11 kcal

20 gram tunfisk i vann avrent: 22 kcal

30 gram erter kikerter kokt: 49 kcal

 

 

Mellommåltid » 139 kcal

1 pr kopp 1,5 dl Rett i koppen Tomatsuppe med mozarella: 94 kcal

1 stk a 50 gram egg kokt: 72 kcal

 

 

Middag: 508 kcal

1 pakke à 490 gram Kokt laks med urtesaus poteter og babygulrøtter Fjordland : 411 kcal

1 porsjon a 125 gram Biola yoghurt med eple/pære: 97 kcal

 

 

Kvelds » 111 kcal

1 stk a 14 gram Multigrain Wasa: 44 kcal

1 stk a 10 gram Fiber Plus Wasa: 30 kcal

10 gram Nora Lett Eplemos: 11 kcal

0,5 skive a 8 gram Gudbrandsdalsost lettere: 15 kcal

0,5 porsjon a 20 gram kokt skinke Gilde: 11 kcal

 

 

Melk 118 kcal

1 beger à 125 gram Sans yoghurt 0 1% med Eple og pære: 66 kcal

1 glass à 1 5 dl skummet melk: 52 kcal

 

 

Frukt 292 kcal

1,2 porsjon a 150 gram eple stort: 72 kcal

1,2 porsjon a 100 gram banan: 108 kcal

1 stk a 225 gram appelsin : 112 kcal

 

Grønnsaker 0

 

 

 

 

Kosemerker 52 kcal

0,8 rad a 12 gram sjokolade med kjeks: 52 kcal

 

 

 

 

Hva gjør jeg feil/rett?

 

 

Har jeg sjangse til å gå ned når jeg spiser såå mye? Aner ikke hva som er rett jeg.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

 

Jeg går på kurs, og derfor har jeg tilgang på en kalkulator som regner ut dagsbehovet og hvor mange kalorier man skal ha for å gå ned i vekt. Jeg la inn dine tall (alder, vekt, høyde, kjønn, normal hverdagsaktivitet), og da kom kalkulatoren frem til at du skal ligge på meny 3 hvis du har ca 18 trimpoeng pr uke (som det virker som du minst har!) Ikke ha dårlig samvittighet for å spise, kos deg med masse, deilig sunn mat! :) Jeg har akkurat begynt å øke kaloriinntaket mitt til 1900 kalorier daglig og vekten "raser" nedover. Da jeg spiste mindre, gikk ikke vekten nedover... Bare et lite tips. :)

 

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lanalia

Jeg tror du spiser for lite. med din alder og trim skal du spise ganske mye for at kroppen ikke skal gå på sparebluss. Du må nok opp i Meny 3.

det høres og føles som forferdelig mye mat.

men prøv noen uker og se:o

Jeg tror du vil oppleve at du da går nedover.

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...