Gå til innhold

Påskegodt


Gjest Mar10ne

Anbefalte innlegg

Gjest fru luna

Her hvor jeg bor feires ikke påske, men jeg ville heller hatt deilige middager, mye fukt, gode matpakker til solveggen og kjøpt et kjempegøy familiespill til kveldene (til jul kjøpte vi Kranium - kjempegøy for liten og stor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er jo litt typisk påskegodteri - og sunt i moderate mengder.

Marsipan er faktisk ikke det verste man spiser - spesielt ikke dersom man lager den selv! Ellers finnes det masse god frukt selv om jeg personlig synes det er litt "kjipt" og egentlig ikke å anse som godteri. :D Tørket frukt blandet med nøtter er godt! Ganske kaloririkt, men i hvert fall sunnere enn sjokolade etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul og påske er jo de høytidene hvor marsipanen har sin faste plass! Forrige jul kjøpte jeg en marsipan på helsekost butikken( kinsavik naturkost som ligger i bergen) Men de har jo helse-/naturkost-butikker over hele landet!

Den inneholdt mer mandler tror kanskje det var 65% men husker ikke helt, og så hadde den mindre sukker, og så var det rårørsukker, den var oxo økologisk! Tror muligens det var et dansk merke!

Men det jeg vil fram til er jo at den kan erstatte den vanlige masipanen med mye sukker. Den var utrolig god, like god som den vanlige om ikke den var bedre!!!

Ellers er min plan å øke aktiviteten, sånn at jeg har et par kalorier ekstra å rutte med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Jeg skal prøve å legge "påskefeiringen" til lørdagen, selv om vi er på hytten i over en uke. Kommer til å kjøre vanlig kosthold - men ispedd appelsiner og litt sjokolade når vi er på skitur. Kanskje lage kosen ved å lage grønnsakssuppe som vi varmer på primus på tur - det er ikke mye kalorier - men veldig mye kos.

 

Og så skal jeg skjemme meg selv bort - badstue, fotbad - alle disse tingene som jeg har lyst å få til innimellom som aldri blir noe av. Kjøpe litt ekstra god te i løsvekt, kanskje nymalt kaffe til presskannen eller espressokannen. Være flink å ha veldig regelmessige måltider selv om vi sikkert sover litt lenger om morgenen og er litt senere i seng. Det stopper det værste godte-suget, så lenge jeg ikke er sulten.

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må jo kunne unne seg noooe godt sånne høytider...Hvis en spiser frukt og andre snadder i hovedsak (til snop) så kan jo en ta seg en sjokolade eller to??! Det kommer jeg til å gjøre hvertfall....

 

Det er som de sier om julen: Det er ikke mellom jul og nyttår en legger på seg,det er mellom nyttår og jul :D

 

Må kunne kose seg litt av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
man må jo kunne unne seg noooe godt sånne høytider...Hvis en spiser frukt og andre snadder i hovedsak (til snop) så kan jo en ta seg en sjokolade eller to??! Det kommer jeg til å gjøre hvertfall....

 

Det er som de sier om julen: Det er ikke mellom jul og nyttår en legger på seg' date='det er mellom nyttår og jul :D

 

Må kunne kose seg litt av og til![/quote']

 

Jeg skal si at for et år siden hadde jeg vært veldig enig med deg. Men nå må jeg innrømme at dette siste året, hvor jeg har lagt om mine spisevaner og treningsvaner, så har jeg begynt å tenke litt anderledes på dette.

 

Hvorfor må det være slik at hver gang en skal kose seg så er det med mat - eller snop? Det er jo nettopp derfor jeg for tre år siden veide 25 kg mer. Kos på lørdag - kos på fredag - så plutselig var det kos på torsdag og for det var jo "nesten" helg - og onsdag er jo faktisk lille-lørdag, mandag var det litt igjen fra helgen.

 

For all del, dette er ikke for å være negativ eller kritisere, jeg ville bare fortelle hvorfor jeg la på meg masse kilo og fremdeles følte at jeg var "normal" selv om jeg visste at vi ikke hadde vanlige spise-rytmer.

 

Så i julen gikk det gankse bra - kjørte samme opplegget da. Derfor satser jeg på at for min egen del skal det gå greit i påsken, for nå vet jeg at det er JEG som styrer MITT kosthold. Og jeg merker så godt når jeg spiser for mye sukker/ hvitt brød/pasta - blir først energisk og så detter jeg sammen som en sekk poteter.

 

Jeg baker nok en kake til påskeaften, men resten av uken skal jeg prøve å ha så normal som mulig (bortsett fra at jeg regner med å få 5-7 trimpoeng om dagen - vi er alltid veldig aktive på hytten)

 

God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et alternativ med bare 6 prosent fett og 400 kcal per 100 gram i butikken. Det heter Japanmix, og består av ris, litt nøtter, tang og ymse. Skikkelig godt, og du kan ta noen håndfuller før du kommer opp i 50 gram av varen.

Det skal jeg ta med på fjellet, og sette frem som et alternativ til chips og nøtter.

 

Miina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

Fikk brev fra kursleder denne uka. klistrer det inn her:

 

Hei alle sammen!

 

Et lite brev fra meg her idag om påskeegg. Jeg har satt sammen ett sunt og ett usunt påskeegg. Sammenlign og vær bevisst på hva DITT påskeegg skal inneholde denne påsken.

 

SUNT EGG

 

Lacryl x 2 = 50 kcal

 

Goldfish = 336 kcal

 

4 pack kvikklunsj = 1000 kcal

 

1 appelsin = 40 kcal

 

Go nuts = 962 kcal

 

2 pk. Ekstra = 46 kcal

 

1 pose knaskerøtte = 50 kcal

 

1 I form = 0 kcal

kryssord/sudoku = 0 kcal

1 ansiktsmaske = 0 kcal

1 lip gloss = 0 kcal

1 sol/ski stick = 0 kcal

-------------

Totalt = 2484 kcal

-------------

 

2484 : 10 dager = 248,5 = 1 godt TP pr. dag

2484 : 5 dager = 497 = 2 gode TP pr. dag

 

Rask gange = 310 min = 5,1 time

Rask skigåing = 248 min = 4,2 time

 

 

USUNT EGG

 

1 Pose chokoladeægg = 495 kcal

 

1 liten pakke kjeks = 397 kcal

 

1 pose seigmenn = 1305 kcal

 

1 pose turmix = 1665 kcal

 

1 pose påskemarsipan = 990 kcal

 

4 stk påskeegg a`195 kcal = 780 kcal

 

1 påskesjokolade = 963 kcal

--------------

Totalt = 7295 kcal

--------------

 

7295: 10 dager = 729,5 = 3,5 TP pr. dag

7295: 5 dager = 1459 = 7 TP pr. dag

 

Rask gange = 912 min = 15,1 time

Rask skigåing = 730 min = 12,2 time

 

Ha en fin dag,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

I kurslederen til Pinnedyrs sunne egg var det jo 2500 kalorier nesten. For så mange kalorier kunne jeg funnet på mye godt å putte i egget! Kommer med min versjon...

 

IFA sukkerfri Pepper Lakris Nidar 1 pose = 43 kcal

Cuba Nidar 1 stk = 200 kcal

Bar med karamellsmak Dr. Fedon Lindbergs 1 stk = 141 kcal

Kinder Bueno 1 pakke = 246 kcal

Chupa Chups Cremosa kjærlighet 1 stk = 28 kcal

Dumle kjærlighet Fazer 3 stk = 132 kcal

Marsipanpølser Nidar 1 pakke, 5 stk = 528 kcal

Grain Delight Paprika Maarud 1 pose, 150 gram = 698 kcal

Juicy Berry Malaco 1 pose, 200 gram = 500 kcal

 

Totalt 2514 kcal

 

Her var det masse godt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er skikkelig digg (men egner seg dårlig i påskeegget :D ...)

Nytinte jordbær most med gaffel og blandet med fribol bakemiddel eller eventuelt splenda. Det er flere alternativer å blande denne deilige miksen med: Cottage cheese eller i hjemmelaget gele eller i kesam mager. Et godt tips er Heistad vaniljesaus på Heistad gele med jordbær i!! Nam-nam :)

 

For ikke å snakke om EGGEDOSIS!!! Det er godt det, og trenger ikke være altfor usunt dersom man bruker splenda i steden for sukker - også er jo fargen gul og det involverer bruken av egg som jo er "typisk påske" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mar10ne

I går hadde jeg besøk av en vennine som hadde med seg en ny sort tyggegummi;

Stimorol Fusoin Strawberry and Lime! Det beste jeg har smakt på år og dag, ikke bare er den god, den er sukkerfri også...

4 kcal pr bit, og smaken varer lenge.. Tenkte jeg bare skulle opplyse de som ikke har smakt den før:)

 

Sitter her å smatter nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...