Gå til innhold

Kalorier og trening, hva er riktig?


Gjest vegetar

Anbefalte innlegg

Gjest vegetar

La oss si at en kvinne trenger 1500kcal i løpet av en dag for å kunne opprettholde viktige funksjoner i kroppen.

 

La oss samtidig si at denne kvinnen vil ned i vekt.

 

Hun spiser derfor mat som til sammen er 1500kcal i løpet av en dag, og trener f.eks 500 kcal i løpet av en dag. I tillegg forbrenner en jo en del ved å sitte stille/sove etc.

 

Så når dagen er omme, "sitter" man ikke igjen i minus da?

 

Blir dette riktig?

 

Eller betyr "trenger 1500kcal i løpet av en dag" at skal man "sitte igjen med" 1500kcal når dagen er omme? (Slik at hvis man skal trene bort 500kcal, må man heller spise 2000kcal)

 

Føler meg rimelig forvirra på dette, og håper noen kan klare opp i dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Med formelen grete roede bruker for å beregne hvor mye man skal spise for å holde vekten og/eller gå ned i vekt er de kaloriene man forbruker på trening medregnet (trimpoeng). Du skal da ta ditt basalbehov, f.eks 1500 kalorier og først gange med en faktor for hverdagsaktivitet (1,3 1,4 eller 1,5) og så skal du legge til trimpoeng i uka ganget med 28,58 til slutt. Det blir f.eks 400, så da har du 1500 x 1,3 hvis du har en rolig hverdag + 400 for trim = 2350 totalt energiforbruk daglig. Skal du gå ned i vekt trekker du fra opptil 800 kalorier på dagsbehovet og da skal du spise f.eks 1750 når du vil gå ned i vekt. Hvis du vil finne formelen i sin helhet kan du søke på "formel" i forumene, så finner du helt sikkert noe evt kan du bruke google og søke på "kaloribehov" eller "kalorikalkulator".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest keltisk

sånn du skriver det vegetar, ville jeg sagt at du bør sitte igjen med 1500, altså hvis du trener bort 500 kcal bør du spise 2000. Men jeg ville gjort som Nedigjen skriver, funnet fram Grete Roede regnestykket for hvor mange kcal du trenger. Vil ihvertfall tro at å "sitte igjen" med 1000 kcal er litt lite.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vegetar

Okai, nå har jeg regna ut mitt totale behov, og det ble 1893 kcal.

 

Så ønsker jeg å gå ned ca 8kg.

 

Da må jeg vel trekke fra 500kcal på dagsbehovet? Sånn at mitt daglige inntak blir 1393 kcal?

 

Og da havner jeg på meny 1, sant?

" Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal) "

 

Please correct me if I'm wrong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...