Gå til innhold

Naturlig sunt boller fra Bakers:)


Gjest Mar10ne

Anbefalte innlegg

Gjest Mar10ne

Er det noen som har smakt disse? er de gode?

De skal visst ha mindre sukker enn vanlige hvete boller, men er det noe fiber i de også?

 

 

Takker for svar

*god påske*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiffie

Jeg hadde troa på disse helt til jeg leste denne artikkelen:

http://www.aftenposten.no/helse/article1721871.ece

 

sjekk spesielt tabellen under bildet.

 

Humbug, spør du meg! Det irriterer meg at man praktisk talt må ha doktorgrad i ernæring noen ganger for å kunne velge det som faktisk er sunt.

 

Når det er sagt er de jo ikke værre enn vanlige boller (litt flere kalorier, men...), men ikke bedre - slik jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd de nye bollene fra bakers og syns de er gode. Jeg trodde også de var sunnere enn vanlige kjøpeboller. Da jeg leste artikkelen i Aftenposten, fikk jeg litt sjokk fordi de jo faktisk inneholder mer fett enn vanlige boller!

 

Det aller beste er uansett å bake selv, da kan du bestemme hvor sunne du vil lage bollene. Jeg har fått tak i en helt ny naturlig sukkererstatning som heter Sukrin, og prøvde å lage boller med dette i helgen. Resultatet ble kjempebra, og Sukrin inneholder ikke kalorier. Det betyr at bollene får ca 20% mindre kalorier. Det må jo være det sunneneste alternativ for oss bolleelskere. Et annet tips er å erstatte noe av fettet i oppskriften med brelett eller bruke litt mager kesam.

 

Jeg kjøpte Sukrin hos Naturli'vis på Grønland torg. Det finnes også en side http://www.sukrin.no, hvor det står om produktet og en del oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mar10ne

Nå ble jeg skuffet. jeg trodde at for en gangs skyld var det noen skikkelig som kom på markedet.. jaja, det beste er vel å unngå å spise så mye av søt gjærbakst uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å kutte ut brød og annen bakst fullstendelig. Eneste tilsvarende som kanskje kommer gjennom nåløyet er rugsprø, fiberrik eller ryvita rug. Alt annet er fyfy hos meg.

 

Man kan ikke stole på noe som helst, jeg har matallergi og har brent meg kraftig på mange produkter som er merket for dårlig. Så hvorfor skulle man da stole på ting som markedsføres som "naturlig sunt" osv?

 

Rene produkter må være best, og lag maten fra bunn av. Så blir man ikke lurt.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiffie

jeg er også tilhenger av å lage ting fra bunnen av - derfor baker jeg stadig oftere mine egne brød og rundstykker - lager oftere suppe og andre retter fra scratch osv - men jeg skulle ønske at man kunne stole såpass på merking at man kunne unne seg noen snarveier ;)

 

Jeg har en jobb som krever ganske mye av meg, ofte jobber jeg 8:30-18:00, hjem og spiser, og så jobber jeg et par timer på kvelden også - når jeg da skal ha tid til å lage sunn mat og sette av tid til trening, husarbeid, mann (men ikke barn, så jeg skal kanskje ikke klage ;) ) så er det ofte at man har lyst til å kjøre på med halv- og helfabrikata. Jeg vet at det finnes mange raske retter som man kan lage selv, og jeg elsker å kokkelere, men... det er også en _prinsippsak_ for meg at man ikke skal være nødt til å gå alle produsenter etter i sømmene hva angår varemerking dersom man vil prøve å spise nogenlunde sunt.

 

*sukk* hørtes jeg ut som den surpompen nå? det er jeg ikke, bare oppgitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men selv om kaloriinnholdet ikke er så annerledes, må de allikevel ha lov til å kalle det "sunnere" hvis det er det. For det er ikke kaloriene som nødvendigvis avgjør hvor sunn en vare er. Skulle Pepsi Max markedsføres som sunn, bare for den ikke har kalorier, liksom!?

 

Men å kalle boller for noe "naturlig sunt" er veldig søkt. Jeg reagerte med en gang jeg så det. Hva er det i det hele tatt som er "naturlig" ved boller?? De kunne ha kalt dem "sunnere" i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiffie

Joda, du har rett i at det ikke bare er kaloriinnhold som definerer en ting som sunt eller ikke - men i flere tilfeller "jukses" det med flere ting. Ett eksemper er at ting er tilsatt mindre sukker (men søtet med honning - gir omtrent samme mengde karbohydrater).

 

Det er forskjell på sunnere og sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...