Gå til innhold

KROM mot søtsug - joda, det funker!


Gjest anto
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest galskap

Hei,

 

eg synst det fugerar litt betre no, har ikkje vore utsett for spesielt søtsug i det heile teke sidan mandag. Men på mandag var det ganske sterkt, og med fatale fylgjer...hehe. Trur at det den dagen hadde med karbohydrater å gjøra, potetkaker var ingen lur ide, det merka eg begge gangane eg spiste det.

Eg har gått på krom i ca. tre veker no trur eg, og vil påstå at eg har hatt mindre søtsug. Mulig det bare tok litt lenger tid å verka på meg. Tre piller om dagen kan og ha gjort susen, samt at eg begynte å ta c-vitamin som ein av dei ekspertane her inne anbefalte. Tok dei utanom måltida frå byrjinga.

 

Synst det verkar litt mykje med tre, er redd eg får i meg for mye av noe. Skal ta tre ut denna veka og så gå tilbake til to stk. per dag- framleis dobbelt så mykje av anbefalt dagsrasjon!

 

Kva slags karbohydrater synst du gir deg et veldig søtkick? Eg får det ikkje av havragryn, men gjerne brød, sjølv om det er grovt, og knekkebrød og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser jo ikke noe det er stivelse i bortsett fra litt spelt og ørlitt havre, jeg spiser ikke noen former for korn/mel eller gjær eller hvitt sukker. Spiser ikke andre former for stivelse som hvite poteter, Spiser litt søtpotet en gang imellom.

 

Søtsuget mitt kommer når jeg har lave kromverdier.

Får lavere kromverdier når jeg trener, for da bruker kroppen krom som søren.

Det er aldri rapportert om overdoser av krom, så det er jeg overhodet ikke redd for.

 

Karbo-behovet mitt får jeg dekket gjennom frukt og yoghurt for det meste. Dersom jeg ikke overdriver yoghurt-bruken, får jeg ikke ekstreme søtkick.

 

:-) Håper det funker for deg i lengden.

Hvis du elser det jeg har skrevet og sakset om krom i denne tråden, finner du ut at det ikke er så farlig å ta litt større mengder krom enn det som står på pakken.

 

Lykke til

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det står på lommelegen at forhøyet inntak av krom (altså over anbefalt) over tid kan gjøre at kroppen tar opp for lite jern. Og jernmangel er jo ikke bra. Vet noen noe mer om det?

 

Er litt nysgjerrig på dette med krom. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manolowitch

 

Men jeg vet at visse typer karbohydrater gjør at du får gruelig lyst på søtt' date=' særlig rett etter måltidene.[/quote']

 

 

Vet du hva, det visste jeg ikke! Nå føler jeg veldig at jeg fikk en aldri så liten epiphany. Jeg har synes det har vært så rart at søtsuget har vært størst etter middag, da skal man jo være mett! Men neida, itte je!

Den siste uken har jeg spist bare salat i stedet for karbohydrater til middag og har ikke hatt noe behov for det "lille ekstra" jeg har påkostet meg tidligere (en rislunsj og to kick - er det ikke rart hva man blir sugen på?)

Men det ante jeg ikke at karbohydrater kan bidra til økt sukkerbehov. Jeg spiser jo de verste karbohydratene og, hvit pasta.

Jeg har kuttet ut brød til fordel for knekkebrød og det synes jeg hjelper.

 

Jeg tok krom for mange år siden og merket vel ikke noe særlig bedring, men det var nok mer sløvhet fra min side enn noe annet, derfor prøver jeg igjen nå.

Takk for gode opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så hyggelig med tilbakemelding :-)

Håper det hjelper. Det har ihvertfall hjulpet meg.

 

Ellers synes jeg det hjelper godt på søtsuget å sutte på noen jordbær, jeg.

Det både erstatter godteri og demper suget.

 

God sommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 15 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...