Gå til innhold

Lettere i utlandet


Gjest saerdna21

Anbefalte innlegg

Gjest saerdna21

Hei alle sammen!

 

Jeg er en snart 21 år gammel gutt på 188cm og veier 106kg. Jeg er ganske velbygd og kraftig så noe av det er muskler, men vil satse på en vekt på rundt 85kg, da dette er en mer idealvekt.

 

Jeg jobber for tiden i utlandet på en it-helpdesk, derfor blir det skummelt lite aktivitet på jobb.

De siste månedene har vært ganske late også siden en operasjon har hindret meg fra og gjøre stort.

Da jeg var på ferie i Norge i påska ble jeg forundret over formen min. Jeg pustet og peste og var skikkelig støl i armene etter ca 1.5 km med ski og begynner og innse at dette går ikke.

 

Før jeg flyttet til utlandet veide jeg 92kg og var på god vei ned. Da hadde jeg også god hjelp av en aktiv jobb som servitør og karate 2 ganger i uka. Men dette har da desverre dabbet av.

 

Jeg vil hellre ikke bare gå ned i vekt, siden jeg har veldig lyst til og begynne og trene styrke. Så en kombinasjon av mindre vekt og mer muskler for å si det sånn. Jeg vurderer og ta opp karatetreninga igjen, siden det var god trening, både fysisk og psykisk. Kombinert med litt lett jogging/rask gange og styrkeløft minst en gang i uka burde jeg ha treningssida i orden.

 

Er det noen som har erfaring med og kombinere så mange forskjellige treningsformer? Hva er den anbefalte treningsmengden pr uke?

 

Neste og største utfordringa er matvanene. De har svært lite grovbrød her til lands og det går mest i loff og takeout rundt meg. Jeg prøver og oprettholde ett ok kosthold med pasta, kjøtt, fiskeboller<3 og f.eks corn flakes til frokost, men har veldig dårlig erfaring hvordan jeg skal gå frem for å bygge opp ett kostholdsystem jeg kan forholde meg til og komme meg inn i.

 

De har også noe som heter weight watchers her, med masse forskjellige matvarer med poeng osv. Og noen av vennene mine bruker dette med store fremskritt. Det jeg ikke helt liker med dette er prisen på produktene, det må da gå an og regne ut sånt på vanlige matvarer?

 

Så jeg ber om råd anngående både spisevaner og treningsplan.

Hvor mye kan jeg spise i løpet av en dag, hvor mye trenger jeg og trene for og trene optimal osv.

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg synes det er vanskelig å vite noe om det du spør om, jeg.

Hvorfor melder du deg ikke på et Grete Roede nettkurs?

Det kan du fint ta selv om du er i utlandet.

 

Siden du sier at det er weight watchers der, gjetter jeg på at du er i USA (eller Canada) og at det opplegget er litt forvirrende, det skjønner jeg. Men Grete Roede har et minst like bra opplegg, og du trenger ikke telle poeng, men kcal, som alltid er oppgitt på matvarene eller i tabellene her inne. Enkelt å folge. Jeg går også på nettkurs og er kjempefornøyd både med registrerings-/rapporteringssystemet og oppfølgingen jeg får fra konsulenten min. De svarer veldig fort, tar alt du spør om seriøst og gir svar som er gode i forhold til at det også er lov å tenke selv. Mye er jo igrunnen sunn fornuft, ikke sant.

 

Jeg tror at du vil få veldig mange bra råd angående treningen din dersom du leser en del av artiklene på http://www.iform.no f eks. Der fokuserer de stort sett bare på trening og kosthold.

 

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gå på et helsestudio og få deg en personlig trener for en kort periode. Det er ikke SÅ dyrt, og det å få lagt opp et treningsopplegg og en kostholdsplan er noe jeg har funnet veldig verdifullt.

 

Jeg reiser ganske ofte til Canada, og da sliter jeg med det samme som deg: hvite varer, donuts, sukker, ferdigmat, junk... you name it. Prøver å styre unna ved å spise mye kylling, salater og oljedressinger, yoghurt med lite fett og matvarer jeg koker selv hjemme. Det er lett å stikke innom en junkfoodsjappe, men det er ikke stilig i lengden, noe du nå erfarer. Jeg liker å bruke fruktose i kaffen istedenfor hvitt sukker (som jeg ikke tåler), derfor har jeg alltid med meg noen små porsjonsposer med fruktose i tilfelle jeg skulle ramle innom en kaffebar a la Tim Hortons. Jeg tenker tips og triks og styrer unna all raffinert mat så langt jeg klarer.

 

Og da funer det å være lettere i utlandet :-)

 

Håper det hjalp litt?

Ellers er det mange tråder her inne, særlig under "Motiver meg!" som omhandler trening osv. Heng deg med på en av dem, da vel?

 

Lykke til :-)

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har tatt et klokt valg, som på sikt vil gi deg god helsegevinst :)

 

Jeg vil som antonia anbefale et Grete Roede internettkurs. Da kommer du skikkelig i gang, lærer hva du kan spise, hvor mange kcal du skal ha pr dag, og får oppfølging underveis i kurset. Dette er en god innvestering.

 

Se på det som en utdannelse. Det er 3 faktorer som er viktige når du vil gå ned i vekt. Det er kosthold, mosjon og vilje til å gjennomføre dette.

 

Lykke til. Du kan hvis du vil, og du vil vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ønsker å følge weight watchers-opplegget uten å kjøpe de ferdig produserte rettene synes jeg du skal gjøre det. Jeg har selv fulgt dette med gode resultater. Hvis man ikke har muligheten til å veie og måle alt er dette en fin måte. Litt mindre komplisert enn å regne kcal hele tiden. Gå inn på http://www.viktvaktarna.se der kan du bestille forskjellig materiell, bla poengkalkulator som kan hjelpe deg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...