Gå til innhold

Inntak kontra trening


Gjest cranky

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble totalforvirret av alle formler og kcal hit og kcal dit, faktisk til det punktet at jeg ikke skjønner hvor mye jeg burde innta hver dag, og hvor ofte og hardt jeg burde trene. Dette med mål om å gå ned i vekt.

 

Skal man ned i vekt, må man da trene opp høyere på kcal"poengene" enn det daglige inntaket?

 

Jeg har så vidt begynt å fokusere på matinntaket mitt, å ligger nå da på ca 1400-1600 kcal pr. dag. Er dette mye/lite? Å i forhold til dette, hvor mye burde jeg da trene for å senke vekta?

 

Jeg trener vekter 2-4 ganger i uka og kompensere med kondisjonstrening de gangene det ikke la seg gjøre, da som oftest med 1 times joggetur. Er dette nok?

 

Mye spørsmål her, men håper noen kan melde noe vettugt tilbake.

 

Hilsen

 

Totalforvirret som må ha det inn med teskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mange ubesvarte spørsmål før det går an å si noe særlig om det du spør om...

 

For det første: Legger du inn dette som trimpoeng?

Og vet du sånn omtrent hvor mange kcal du trenger å innta i gjennomsnitt per dag over en uke for å gå ned i vekt?

 

Hvordan trener du med vekter?

Lett, moderat, hardt?

 

Hva spiser du?

Hva inneholder kaloriene dine?

Hvordan fordeler det seg på fett, proteiner og karbohydrater?

 

Kjører du et fettforbrenningsprogram rett etter vektløftingen, eller går du rett i dusjen?

Hvor lenge varmer du opp før du løfter?

Hvordan varmer du opp?

 

Hvordan spiser du i forhold til treningen?

Hva spiser du 2 timer før, rett før og rett etter - og 1-2 timer etter?

 

Alt dette har betydning.

 

Når det gjelder trening og kosthold osv, er det to nettsteder som er veldig gode: http://www.iform.no

http://www.tn.no

 

Jeg har vært og lest - og sakset litt sok vanlig:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=81

 

"Riktig mat og trening hører sammen, måltidene rett før, og rett etter trening, er de viktigste måtidene for at du skal få optimal fremgang.

 

Riktig mat kan gi effektiv fettforbrenning når du trener, mens feil mat senker fettforbrenningen? Du har like mye å tjene på rett mat før og etter treningsøkten om du trener styrketrening. "

 

Håper dette hjelper.

Hilsen anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt tips.

 

Jeg trener passelig hardt når jeg trener styrke. Jeg har ingen aning om hvor mye kcal jeg må innta for å gå ned i vekt.

 

Jeg spiser for deet meste kylling kombinert med grønnsaker, ris (type wok) eller kylling med noe pasta. Er for det meste dèt det går i til middag. Ut over det er det grovbrød med kaviar eller epler/banan til mellommåltid.

Frokost er havregryn med rosiner og ekstra lett melk. Har ingen peiling på hvordan ting fordeler seg kalori, protein eller fettmessig.

 

Har ikke hørt om fettforbrenningsprogram før, noen tips til hvor jeg kan finne et slikt? Hopper som regel rett i dusjen etter trening.

Oppvarmingen er lett vektløfting eller treningssykkel i 5-10 min.

 

Hva jeg spiser før eller etter trening har jeg ikke tenkt noe særlig på, men det går i ovennenvnte retter avhengig av når på dagen jeg trener.

 

Jeg er rimelig grønn på alt dette og opplever egnelit alt dette med utregning av ditt og datt, bruk av formler og oppveieng av alt man spiser som forvirrende. Hehe.

Kunne man ikke heller skrevet en liste over typer mat man kan og ikke kan spise, så dette ikke ble så utrolig avansert? :-P

 

Jeg er en enkel person og må ha ting enkelt, motivasjonen tar kvelden så fort jeg blir sittende i 30-60 min for å klare (med hjelp av kalkulatoren) å skjønne om jeg burde spise 3 epler eller 3 brødskiver med et eller annet pålegg, og hvilken meny jeg askal holde meg til og deretter da igjen regne ut hele den og.

:-)

 

Men takk for tipset uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK...

Fettforbrenningstips finner du her:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=149

 

Ellers kan jeg si hva JEG spiser på en vanlig dag.

 

Frokost (ca kl 06.30)

Kosttilskudd (Omega 3+6, kalsium, magnesium, krom, D-vitamin, multivitamin)

2 store glass vann

2 håndfuller blåbær

1 stk Mild&Lett toghurt med blåbær eller vanilje

1 håndfull havrekli

1 - 2 teskjeer kruskakli

1 kopp kaffe

 

Mellommåltid 1 (ca kl 09.00)

2 store glass vann

1 banan eller 1 håndfull nøtter/rosiner

 

Lunsj (ca kl 11.30)

2 store glass vann

Tallerkenen full av salat

3 - 5 små tomater

2 håndfuller oppskåret agurk

en håndfull stangselleri

en tjukk skive rød paprika

1 spiseskje oliven

2 spiseskjeer feta-ost

1/4 kylling

1 stor håndfull nøtter ELLER en halv avocado

2 spiseskjeer dressing av et eller annet slag (gjerne kalorifattig)

 

Mellommåltid 2 (ca kl 14.00)

1 stort glass vann

Et lite eple og en yoghurt

ELLER 1 håndfull nøtter/rosiner

ELLER 1 liten banan skåret opp og blandet med 4 spiseskjeer vaniljekesam

 

Middag (ca kl 18.30)

2 store glass vann

Kosttilskudd - samme som til frokost

1 stykke laks smurt inn med Philadelphia-ost light (eller Boku 4%)

Litt hakket purre, litt rød eller grønn paprika

Alt dette pakker jeg pent inn i folie og steker på 200 grader C i ca 30 minutter.

Spiser det med en kjempeporsjon grønnsaker

 

Kvelds (ca kl 21.00)

1 stort glass vann

1 kiwi

ELLER 1 liten yoghurt (Mild&Lett vanilje eller blåbær)

2 - 3 tykke skiver

 

Dette er bare et eksempel, da.. jeg varierer selvsagt mye mer enn det ser ut som her, men dette er et bra eksempel ikke bare på mengden (som jeg prøvde å holde utenfor både vekt og kalorier). Dette er da enkelt? Hele greia legger seg pent på mellom 1400 og 1600 kcal. :-)

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...