Gå til innhold

Hvor mye kunstig sukker får dere i dere?


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

Gjest Nedigjen

Jeg er litt nysgjerrig og lurer på om noen har lyst til å fortelle sånn ca hva de spiser daglig som inneholder søtningsstoffer. Jeg tror jeg på enkelte dager får i meg i overkant av hva man burde, men ikke hver dag.. Vil gjerne ha noen å sammenligne meg med! F.eks i dag har jeg spist hele tre yoplait-yoghurter av dobbel 0-typen (ikke noe vanlig sukker, bare kunstig). Jeg har også fått i meg 4 suketter og en kopp options kakao, og nugatti max til en brødskive. Nå vet jeg jo ikke akkurat hvor mye søtstoff det er i hver av disse tingene, men når jeg tenkte over det føltes det som litt mye... Til vanlig drikker jeg 2-3 kopper te med 2 suketter i hver kopp, og jeg drikker 1-2 glass (0,3 dl pr glass) sukkerfri brus ca annenhver dag, mer i helga... Har ikke drukket brus i dag da. Men er jeg ille? Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flettemette

Hei! Jeg prøver så godt jeg kan å unngå både sukker og kunstig søtstoff. Har aldri hatt sukker i teen og drikker aldri brus. Men tilbake til ditt spm, idag har jeg brukt 3 suketter i en deilig havregrøt :-) etter din oppskrift, så har jeg spist Heistad sjokoladepudding uten noe på og i kveld drysset jeg litt kunstig søtstoff over en slags "smoothie" av frosne bringebær og lett naturell yoghurt. Synes aspartam gir meg en emmen søtsmak i munnen og prøver å unngå det! Dette var mye søtt for meg på en dag, har ikke stort søtbehov, får antakelig dekket det ved å spise frukt!? Ha en god natt!;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ca 1,5 liter lightbrus hver dag, så det blir nok endel. Kjenner at jeg bare ikke orker og føle på det akkurat nå. Blir endel suketter i te og en del av yoplait yoghurten og i det hele tatt. Får heller prøve å skjerpe meg når jeg har nådd trivselsvekta, og sikkert kan ta en vanlig cola boks i ny og ne.

Nå er liksom dette den trøsten jeg har.

 

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å ikke ha dårlig samvittighet for det, når jeg gjør så mye annet som er bra for kroppen (røyker ikke, drikker sjeldent, spiser masse frukt og grønt, pluss all treninga).

 

Hvis du klarer å slutte, så er jo det det beste. Og hvis ikke, så er du neppe tjent med å ha dårlig samvittighet.

 

(nå vet jeg ikke om du har det da, men det er i hvertfall mitt syn på ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig skeptisk til kunstige søtningsstofet, og prøver så godt jeg kan å unngå det. Prøver å komme på sist jeg fikk i meg kustge søtningsstoffer, men kan ikke huske det. Det er litt i det proteintilskuddet jeg bruker, men er en stund siden jeg har brukt det!

Personlig tror jeg det er bedre for kroppen å få i seg det ekte sukkeret iforhold til deg kunstige skvipet. Er jo flere som mener det kan være skadelig!

Men spise generelt lite vanlig sukker også, det enste sukkeret jeg får endel av er fruktsukkeret i frukt, tørket frukt og bær, og det er mer enn nok for meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en del sukkerfritt, og jeg bruker suketter i teen. Men jeg har snakket med legen min og han sa at det enesten han advarte litt mot var at det kan skade smaksløkene vis man overdriver.

Ellers drikker jeg Pepsi Max, (verdens beste brus) men jeg pusser alltid tennene etterpå da, for å unngå syre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en del sukkerfritt' date=' og jeg bruker suketter i teen. Men jeg har snakket med legen min og han sa at det enesten han advarte litt mot var at det kan skade smaksløkene vis man overdriver.

Ellers drikker jeg Pepsi Max, (verdens beste brus) men jeg pusser alltid tennene etterpå da, for å unngå syre skade.[/quote']

 

Her er det visst mange som misforstår. Snakket med tannlegen om syreangrep på tennene og han sa at det de fleste gjør feil er nettopp dette med å pusse tennene etter å ha spist/drukket noe med syre. Det vil altså si produkter som light-brus, sukkerfri saft, sitron, appelsinjuice etc. Mulig jeg har misforstått jeg også, noen andre somhar peiling på dette?

 

Ellers vil jeg si at jeg får i meg SÆRDELES MYE søtstoff. Drikker MASSE sukkerfri saft hver dag, tygger sukkerfri tyggis til kjeven verker og bruker suketter i både teen og kaffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Her er det visst mange som misforstår. Snakket med tannlegen om syreangrep på tennene og han sa at det de fleste gjør feil er nettopp dette med å pusse tennene etter å ha spist/drukket noe med syre. Det vil altså si produkter som light-brus' date=' sukkerfri saft, sitron, appelsinjuice etc. Mulig jeg har misforstått jeg også, noen andre somhar peiling på dette? [/quote']

 

Min svigermor, som er tannpleier, sier at det å pusse tennene etter å drukket eller spist noe med mye syre i blir som å pusse tennene med sandpapir. Syra blir som et slipemiddel, og når man pusser etterpå sliper man ned emaljen ekstra. Hun anbefaler å drikke litt melk etter frokostjuicen (før man evt pusser), og ta en tyggis etter andre måltider. Og det gode gamle rådet om å drikke opp all brusen på en gang, og ikke drikke litt hele dagen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...