Gå til innhold

Trenger hjelp


Gjest Gopio

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke selv overvektig, men har en lillesøster som er overvektig. Jeg prøver alt det jeg kan for å hjelpe henne til å forstå at hun må trene og spise rett for å gå ned i vekt. Jeg vet hun plages av vekten sin, da hun ikke kler noe særlig av seg om sommeren, er aldri med i svømmehall o.l.

 

Jeg skal også prøve å komme i bedre form til sommeren, går derfor en del turer og har forskjellige øvelser jeg gjør hjemme. Prøver å få henne med på mest mulig av disse.

 

Hun er veldig sårbar person, som ikke snakker mye om dette. Skal jeg fortelle henne at hun bør gjøre noe for å gå ned i vekt, eller skal jeg bare overse det???

Hvordan kan jeg gjøre dette på best mulig måte uten å såre henne?

 

 

Har dere noen tips til hvordan hun/jeg kan begynne? Jeg tror så gjerne at hun vil prøve, men jeg vet ikke hvor langt jeg skal gå? Skal jeg prøve å få henne til å snakke me lege?

 

Vi har også snakket en del om kosthold hjemme, da dette med vekten er arvelig hos oss. Hun unngår da å spise sammen med oss, og spiser på rommet sitt i steden for. :) Dette er noe jeg ikke liker i d hele tatt.

 

Takk for alle svar!

 

Det skal også sies at min lillesøster fylte 18 år nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes det er flott at du bryr deg om lillesøsteren din på denne måten. Dette med vekt er et veldig ømfintlig tema, og man må gå forsiktig frem for ikke å tråkke på noens tær.

 

Det er kjempefint at du prøver å få søsteren med på dine aktiviteter. Jo sunnere omgivelser man har, jo sunnere blir man selv, tror jeg. Da er det selvfølgelig veldig trist at hun spiser alene på rommet sitt. Både trening og kosthold bør forbindes med glede, man skal kose seg. Kanskje du kan snakke med henne litt mer direkte? Du trenger ikke si at hun trenger å slanke seg, men for eksempel at du prøver å bli sunnere og at man føler seg mye bedre når man er i aktivitet. Hvis du først snakker litt forsiktig med henne kan du finne ut om hun selv virkelig ønsker å gå ned i vekt, og da kan du kanskje anbefale henne å snakke med en lege.

 

Jeg er ingen ekspert selv, men da jeg var overvektig, likte jeg aller minst at folk bemerket at jeg spiste mye. Jeg visste det jo selv... For min del tror jeg det hadde hjulpet hvis noen hadde tatt tak i meg og snakket til meg på en fornuftig måte, og prøvd å komme frem til en løsning sammen med meg. Klart, det er aldri gøy å innse at man kanskje er litt stor, men det er bedre å ta tak i det nå enn at det går altfor langt. Bare pass på å bemerke at du vil gjerne være der for henne dersom hun vil gå ned i vekt, men dette er et valg hun må ta selv når hun er klar for det :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg synes det er flott at du bryr deg om lillesøsteren din på denne måten. Dette med vekt er et veldig ømfintlig tema' date=' og man må gå forsiktig frem for ikke å tråkke på noens tær.

 

Det er kjempefint at du prøver å få søsteren med på dine aktiviteter. Jo sunnere omgivelser man har, jo sunnere blir man selv, tror jeg. Da er det selvfølgelig veldig trist at hun spiser alene på rommet sitt. Både trening og kosthold bør forbindes med glede, man skal kose seg. Kanskje du kan snakke med henne litt mer direkte? Du trenger ikke si at hun trenger å slanke seg, men for eksempel at du prøver å bli sunnere og at man føler seg mye bedre når man er i aktivitet. Hvis du først snakker litt forsiktig med henne kan du finne ut om hun selv virkelig ønsker å gå ned i vekt, og da kan du kanskje anbefale henne å snakke med en lege.

 

Jeg er ingen ekspert selv, men da jeg var overvektig, likte jeg aller minst at folk bemerket at jeg spiste mye. Jeg visste det jo selv... For min del tror jeg det hadde hjulpet hvis noen hadde tatt tak i meg og snakket til meg på en fornuftig måte, og prøvd å komme frem til en løsning sammen med meg. Klart, det er aldri gøy å innse at man kanskje er litt stor, men det er bedre å ta tak i det nå enn at det går altfor langt. Bare pass på å bemerke at du vil gjerne være der for henne dersom hun vil gå ned i vekt, men dette er et valg hun må ta selv når hun er klar for det :)

 

Lykke til![/quote']

 

 

Tusen takk for svar! :)) Skal prøve dette og forhøre meg litt forsiktig frem om dette er noe hun vil.. Jeg VET hun ikke er fornøyd slik hun er nå, men om hun er villig til å offre alt for å slanke seg gjenstår å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gopio.

 

Man trenger ikke ofre alt for å slanke seg. Ihvertfall ikke hvis man følger GR opplegget. Det er rom for masse mat, og litt kos også. Jeg opplevde at jeg spiser mye MER her enn før, men jeg spiser helt andre ting.

 

Og så er det så deilig å føle seg tynnere og i bedre form enn før :-)

Det er verdt hvert eneste offer. Og jeg kan forsikre deg om at de ofrene er faktisk ikke så veldig store. Ihvertfall ikke om man spiser noenlunde fornuftig fra før og ikke er typen som lasser i seg boller og kaker hele tiden. For er DET tilfellet, da blir det nok en del offere til å begynne med...

 

Håper søsteren din hører på deg og skjønner at du vil hjelpe henne.

 

Lykke til :-)

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gopio.

 

Man trenger ikke ofre alt for å slanke seg. Ihvertfall ikke hvis man følger GR opplegget. Det er rom for masse mat' date=' og litt kos også. Jeg opplevde at jeg spiser mye MER her enn før, men jeg spiser helt andre ting.

 

Og så er det så deilig å føle seg tynnere og i bedre form enn før :-)

Det er verdt hvert eneste offer. Og jeg kan forsikre deg om at de ofrene er faktisk ikke så veldig store. Ihvertfall ikke om man spiser noenlunde fornuftig fra før og ikke er typen som lasser i seg boller og kaker hele tiden. For er DET tilfellet, da blir det nok en del offere til å begynne med...

 

Håper søsteren din hører på deg og skjønner at du vil hjelpe henne.

 

Lykke til :-)

 

anto[/quote']

 

 

Tusen takk , joda håper også på at hun hører på meg! :) Men er veldig redd hun kommer til å ta dette ille opp.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest solskinnet

Hvis det er slik at flere i familien er litt overvektig så er det ikke noe i veien for at hele familien spiser sunt og mat anbefalt av GreteRoede. Det er helt naturlig mat, og for meg har det hvertfall ikke vært noe rart å gå over til å spise slik mat. Dere kan jo starte med å ha sunnere middager, det er utrolig hvor mange kcal man kan få i seg ved feil middag. Ellers så ville jeg fokusert på å få henne med på aktiviteter :)

 

Det kan føles veldig vondt og sårt hvis du buser ut med at hun er overvektig. Det er hun nok fullstendig klar over selv, og det er bedre at du støtter henne på andre måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...