Gå til innhold

Kamskjell


Gjest chatty
 Share

Anbefalte innlegg

Kamskjell er virkelig en deilkatesse på linje med hummer. Har ikke forsøkt å spise dem rå, men liker best å steke dem lett i olje eller smør. Er det noen som vet litt mer om næringsinnholdet og kanksje også har noen "low-cal" oppskrifter på kamskjell med ingredisener?

 

Var forresten uten og dykket ette kanskjell i helgen. Så her ble det både gode opplevelser under og over vann, mye fysisk aktivitet og god mat...... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamskjell er virkelig en deilkatesse på linje med hummer. Har ikke forsøkt å spise dem rå' date=' men liker best å steke dem lett i olje eller smør. Er det noen som vet litt mer om næringsinnholdet og kanksje også har noen "low-cal" oppskrifter på kamskjell med ingredisener?

 

Var forresten uten og dykket ette kanskjell i helgen. Så her ble det både gode opplevelser under og over vann, mye fysisk aktivitet og god mat...... :-)[/quote']

 

Hei

 

Kamskjell har en høy andel av Omega-3-fettsyrer, samt at det er magert.

Iflg Grete Roedes kalkulator så inneholder 100 g kokt kamskjell 110 kalorier.

 

Jeg fant en oppskrift som virket ganske mager på følgende side:

 

http://www.godfisk.no/page?id=215&key=6344

 

Vet ikke helt om det var dette du var ute etter men :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Fant en spennende kamskjelloppskrift i et svensk matblad som heter "Laga lätt".

Oppskriften er en forrett som jeg prøvde ut sist helg og den kan absolutt anbefales! Næring per porsjon skal i følge bladet være på 212 kcal.

 

Lime og koriandermarinerte kamskjell, 4 porsjoner:

300 g kamskjell uten rogn, skjeres i veldig tynne skiver og marineres i ca 40 min:

 

Marinade (bland alt):

1,5 dl limejuice (3-4 lime, presset)

10 kvister koriander (frisk, hakket grovt)

2 kryddermål sukker

2 kryddermål salt

1/2 kryddermål hvit pepper

 

Mango og papayasalsa:

1 mango

1 papaya

100 gram rensede reker

2 tsk finhakket chili (fjern frøene!)

1 liten rødløk, finhakket

5 kvister koriander, finhakket

2 cm fersk ingefær, finhakket

1/2 tsk sukker

1/2 tsk salt

 

Skrell, ta ut kjerner og skjær mango og papaya i små terninger. Del store reker. Bland sammen med med chili, rødløk og ingefær, smak til med sukker og salt.

 

Ta opp kamskjellene av marinaden og tørk av dem. Ta 4 små kopper eller runde former, ca 7 cm i diameter. Legg 1 lag med kamskjellskiver i bunnen på koppene, salsaen legges over som et mellomlag og så legger du kanskjell igjen på toppen. Press sammen innholdet i formene/koppene.

Snu koppene/formene oppned og ta forsiktig bort formene.

 

Jeg tok plastfolie i noen små kopper og det var ikke noe problem å få ut de delikate små kamskjell"kakene".

 

Dette tar kanskje litt tid å lage men er slett ikke vanskelig og er helt utrolig godt! Særlig med litt god og lett, tørr hvitvin til.

 

Synd jeg ikke får lagt ved bildet, for da ser du hvor delikat det ser ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...