Gå til innhold

Problemer med kne


Gjest Frankster
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Frankster

Hei!

 

Gikk til inkjøp av ergometer sykkel for litt over en mnd siden å syklet jevnlig på den rundt 8-10 km for dag.

 

Begynte i tillegg å gå tur i rask gange 1 time for dag for 3 dager siden.

I går begynte jeg å kjenne verk i venstre kneet etter jeg kom hjem fra gåturen.

Gikk greit å sykle 7 km senere på dagen.

Syklet 3 km før frokost i morges å det gikk greit men kjente det i kneet.

 

Kjennes mest når jeg går i trapper,akkurat som om kneet vil låse seg.

Kan det være skade på menisken?

Tror jeg skal hoppe over gåturen i dag å kun sykle..får se om det blir bedre.

 

Vært svært mye stillesitting før jeg begynte å trene så har ikke kjent mye til det tidligere,men mener å huske jeg har kjent verk i kneet å det kan smelle litt i det hvis jeg gikk lengre turer.

 

Er redd for at det skal bli verre..bør jeg kontakte lege eller bare hvile kneet i noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal kontakte lege. Det er uansett bedre å få en profesjonell til å se på det før du over/feilbelaster det hvis det skulle vise seg å være en skade i menisken. Hvis du kjenner på kneet - er det hovent? Du kan kjenne utenpå om det føles som om det er vann i området. I så fall bør du i alle fall gå til lege. Jeg tror det betyr at du kan ha en skade i kneet (i motsetning til betennelse)

 

Hvis det viser seg å bare være en betennelse og ikke menisken kan du få betennelsesdempende medisin som virker kjempefort :( Det fikk i alle fall jeg...

 

Uansett - det er bedre å få en profesjonell til å se på det enn å over/feilbelaste det over tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gå til lege hvis det fortsetter å være vondt!

Mine knær blir vonde fordi jeg belaster dem feil når jeg er sliten. Trener jeg jevnt og variert kan jeg trene uten problemer. La bena hvile til de ikke er vonde mer, og begyn så litt roligere. Varier, f. eks med styrke og svømming. Gode sko er viktig, både når du trener og ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bør gå til legen.

Jeg har problemer med knærne mine men visste ikke om det før jeg begynte å trene aerobic og step.

Dette var for mange år siden. Jeg gikk til legen og fikk vite at jeg er født med "skeive bein" så han ambefalte ta det med ro og prøve å ikke sykle/gå bakker/gå trapper... o.s.v.

Selvfølgelig jeg ble lei av å være sittende hjemme og bli "feit" pga mangel av trimm, så jeg går på trening igjen og har snakket med instruktørene sånn at når det er noe som gjør meg vondt under aerobic timene, finner de noe annet jeg kan gjøre mens de andre gjøre knebøyd og sånt.

Poenget mitt er, finner du ut hvorfor du har vondt, finner du sikkert en løsning til det.

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kantarellen

Eg har erfaring med vonde knær og trening. Ha skada begge miniskane i fotballkampar. Den eine er operert, det andre har tildels lega seg sjølv. Men eg har slite med at når eg syklar langt, så blir belastinga slik at det kjennest ut som eg får betendelse. Så kjøpte eg med pedalar og sko som eg kneppar skoen fast i pedalen,- både på sykkel og spinningsykkel. Då får eg korrekt stilling på foten, inga vriding og eg kan sykle milevis (til eg er sår i baken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Når du sykler har du svært lite belastning på knærne i motsetning til når du går. Du burde derfor ha begynt gradvis å gå, ikke starte med times turer flere ganger i uka.

 

Sykling er faktisk den beste formen for trening når man har kneproblemer og kanskje du burde legge hovedtyngden her i forhold til trening?

 

Uansett er det greitt å ha knær som kan brukes når det er nødvendig å gå, så forsøk med en halvtime f.x to ganger i uka å se om det går greitt. Husk å bruke gode sko med demping i sålen, og sko skal byttes ofte om man bruker dem mye!(1-2 x pr år)

 

I tillegg bør du unngå asfalten, som er en killer for ankler, knær og korsrygg. Grusvei eller sti er bedre for underlaget her "absorberer" noe av kraften i skrittene dine, om du skjønner hva jeg mener.

 

Vedvarer problemene dine, ville jeg droppe legen og heller oppsøke en manuell terapeut (du trenger ikke rekvisisjon fra lege) eller kiropraktor, evt fysioterapeut (men da må du ha rekvisisjon fra lege). Dette er faggrupper som vet MYE mer om kne og problematikk rundt dem enn en almennpraktiserende lege.

 

Håper dette er litt til hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg har også litt problemer med knærene når jeg går tur. Har begynt å gå med staver, da forsvant problemet. Man får automatisk mer riktig gangstil og mindre belastning på knærene når de brukes. Pluss litt ekstra trimpoeng pr. tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...