Gå til innhold

Kroppsfett


Gjest flua

Anbefalte innlegg

Hei,

 

det er sikkert flere som lurer på hva som er såkalt den optimale fettprosent vi skal ha. Jeg har ikke målt megselv på en stund, men skal få det gjort i løpet av uke. Jeg lå langt over det anbefalte da jeg startet min ferd mot en slankere jeg i fjor sommer. For kvinner er gjennomsnittet 21-25% og havner jeg her skal jeg være fornøyd. I oppsettet nedenfor er det ikke tatt høyde for alder..

 

 

Hva er ideelt nivå av kroppsfett? (http://www.treningsforum.no)

 

En optimal fettprosent for ikke-idretts utdøvere ligger rundt 10-14% for menn og 16-20% for kvinner. Disse idealnivåene er realistiske, innen rekkvidde og vedlikeholdsbare for omentrent hvem som helst. Proffesjonelle idrettsmenn/kvinner kan ha lavere fett% enn dette avhengig av hvilken sport det gjelder. Om du beffiner deg i dette ideal området for fett% så vil du se "slank" ut. Om du vil se "rippet/veldig definert" ut slik som kroppsbyggere eller fitness utdøvere, må du nok gå enda litt lavere i fettprosent. De fleste menn vil starte å vise utmerket muskel definisjon når de når 5-9% kroppsfett (<10) og på kvinner vil se definert ut når de når 10-15% kroppsfett

 

Kropps fett måling menn / kvinner

 

konkuranse form (“ripped”) 3-6% / 9-12%

Veldig "slank" (utmerket) < 9% / <15%

Slank (bra) 10-14% / 16-20%

Gjennomsnitt (ok) 15-19% / 21-25%

Under gjennomsnitt (dårlig) 20-25% / 26-30%

Kraftig forbedring trengs (Veldig dårlig) 26-30%+/ 31-40%+

 

Typiske kroppsfett prosenter for idrettsutdøvere menn og kvinner

 

Langdistanse løpere 5-10% 10-16%

Elite marathon løpere 3-5% 9-12%

Sprintere 5-12% 12-18%

Lengde hoppere 6-13% 12-20%

Friidrettsudøvere 5-8% 11-14%

Kroppsbyggere konkuranseform 3-5% 8-12%

Kroppsbyggere utenom sesongen 6-12% 13-18%

Fotballspillere 7-12% 10-18%

Baseball/softball 10-14% 12-18%

Profesjonelle basketball spillere 7-12% 10-16%

Brytere 4-12%

Langrennsløpere 7-13% 17-23%

Tennis spillere 10-16% 14-20%

Svømmere 6-12% 10-16%

 

Hvor mye fett er for mye?

 

Høye fett nivåer har blit linket til over 30 helse problemer, inkludert diabetes, høyt blodtrykk, hjerte/kar sykdommer, kreft m.m..Klinisk overvektig betyr at dine fettnivåer er så høye at helseproblem vil bli en bekymring. Menn er på grensen til overvektig ved 25% kroppsfett og er klinisk overvektig ved 30% kroppsfett mens kvinner er på grensen ved 30% og klinisk overvektig ved 35% kroppsfett. Høye nivåer av kroppsfett reduserer også utholdenhet, hurtighet, balangse og hopp muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så med andre ord...

Selv om man SER helt ok ut, så kan man virkelig trenge å

1) erstatte en del fett med muskler, og 2) trenge å gå ned i vekt.

 

Tusen takk for veldig nyttig info flua, dette har jeg lurt veldig på.

 

Jeg får høre det hele tiden.. DU trenger ikke å gå ned i vekt noe mer nå, du er jo så lita, atte... du er jo så slank atte, hvor tynn skal du blir da? Skal du bare være en sånn pingle? Sukk.....

 

Ifølge målinger jeg tok sist med min pt, er fettprosenten min langt fra normalen....

 

men det skal den bli :)

 

Klem

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke det... fikk hjelp av min PT som jeg hadde ifjor. har ikke mplt siden. Det er bare badevekta mi som har den funksjonen, men jeg aner ikke om den er riktig.

 

Men det går jo an å kjøpe en sånn fettklypoe, de koster ikke stort. Kanskje jeg skulle gjøre det... det er jo utrolig inspirerende - kanskje mer inspirerende enn vekta om dagen, for den går jamen meg langsomt.

 

:-) anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg ville ikke gått til en bobybuilder side for å finne normale verdier for kroppsfett eller normale kroppsbilder, men det er meg :)

 

http://www.halls.md/bmi/nationskids.htm for barn og unge, fant i farten ikke kurver for voksne

 

Jeg har fått målt min til 23% med fettklype med måling over triceps, quadriceps og over hoftekammen (nesten intet fett rundt magen som er den farligste typen for helsen og noe i lår og overarm) og jeg er slank (1.71, 60-62 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you Anto. Neida fru Luna har ikke tenkt å måle fettverdiene ut i fra bodybuildersiden, men ut i fra normalverdien for en gammel røy som meg. :)

Skal bare ha fettklypa.

 

Hjerteligst Magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, samme her.

 

Det er gøy å lese og hente inspirasjon fra bodybuildersida. Men å ta det helt bokstavelig er ikke noe for meg. men det ER mange gode tips der. De jentene der kan MYE om kosthold og fordeling mellom fett, proteiner og karbohydrater. Mange tips å hente når det gjelder mat med trege karbs og riktig fett.

 

Skjønner ikke at det ikke går an å kjøpe en sånn klype i en vanlig livsstilsforretning det de selger proteinpulver osv?

 

Skal sjekke litt mer, jeg. Finner jeg det, paster jeg det her.

 

Ha en super dag! :)

 

P.S. Jeg kjøpte klypa hos kaliper.no, jeg... enklere enn å løpe rundt i byen på jakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle poste denne, for den tar litt høyde for alder også- husker ikke hvor jeg fant den, men det var ikke på en bodybuilder side:

 

Kvinner

 

Alder--- u.vekt/ normal/ overvekt/ kraftig overvekt

20-39 år <21% 21-33% 33-39% >39%

40-59 år <23% 23-35% 35-41% >41%

60-79 år <25% 25-38% 38-43% >43%

 

Menn

 

Alder--- u.vekt/normal/overvekt/kraftig overvekt

20-39 år <8% 8-21% 21-26% >26%

40-59 år <11% 11-23% 23-29% >29%

60-79 år <13% 13-25% 25-31% >31%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yehaaaaa!!! Ifølge DEN tabellen, er jeg akkurat 1% fra normalen.

Men det betyr IKKE at jeg er fornøyd med å miste 1% fett til... føler meg ikke akkurat slank nå, så det må nok noe mer til.

 

:-) Takk flua

 

Klem,

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well.....

Fikk fettklypa jeg bestilte igår, og nå skjønenr jeg INGENTING!

Ifølge vekta på sats, som måler alt, er jeg litt overvektig. Det sier min BMI at jeg er også. Men "fettprosenten" på DEN vekta, sier 32%.

 

Tabellen som følger med denne kaliperen, viser at jeg er innenfor normalen. Ifølge den, har jeg 28,6% fett.

 

På den annen side rimer det kanskje bra med at jeg bare er 2,5 kg unna en vekt med normalvektig BMI.

 

MEN! Jeg har opparbeidet meg en anseeelig mengde muskler da? Men de befinner seg under et for stort lag med fett til å være definerte. Så jeg veit ikke jeg.

 

Tror jeg bare går for den vekta jeg føler meg vel med, og det er 57 - 60 kg.

 

God lørdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Da jeg ble målt med fettklype målte de to ganger over triceps, to ganger like over hoftekammen og to ganger over quadriceps ca. 1/3 opp på låret. De tok gjennomsnittet av målingene og adderte dem sammen og hadde en tabell hvor du fant ut målene. Mine mål var 19-20mm over overarm og lår og 7mm over hofte og det tilsvarte 23%. For de fleste bli MBI (ikke for veldig overvektige eller veldig muskulære individer) tallet tilsvare % kroppsfett. Jeg har BMI på vel 20 og fett% på 23.

 

Hvordan tok du dine mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok

nå har jeg målt akkurat sånn du sa.

 

da kom jeg til 21 mm i snitt, og i den tabellen jeg har, tilsvarer det 31,5% for min aldersgruppe. (jeg er 46). (det regnes som "normal" - altså ikke ideal, men normal)

 

Hvis 30% er innenfor normalen, så er jeg ikke langt unna. Men det stemmer nok ellers med vekta også, fordi jeg, som sagt, er innenfor en normalvektig BMI om 2,5 kg.

 

Men vi får se... jeg løfter fortsatt så tungt jeg kan og føler virkelig progresjonen.

We'll see....

 

:-)

 

Men hjelp!

Hvordan blir jeg kvitt det gjenstridige magefettet?????????

har aldri hatt det før, og det plager vettet av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...