Gå til innhold

Muskel og leddplager.....


Gjest Nitan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ser på siden her at når man har diabetes, er Grete Roede sitt kosthold veldig bra og følge. Men hvorfor sies det ikke noe hvor bra det er for mennesker som sliter med muskel og skjellett plager?

 

Jeg har fibromyalgi, og er i perioder veldig plaget. Fikk vite av en veldig klok dame jeg kjenner at SUKKER er som gift for oss med slike plager (mange mener det er gift for alle). Jeg har de siste månedene sjekket min egen kropp og har funnet ut at når jeg følger Grete Roede sitt kosthold så føler jeg meg i det store og hele veldig mye bedre.

 

Det er forsket på at mennesker med kroniske muskel og skjellett plager har godt av å ikke spise mat med for mye sukker, og at det faktisk kan være lønnsomt å spise det samme som en diabetiker gjør, uten alt for store svingninger i blodsukker.

 

Senest i går kveld tok jeg en liten test. Jeg har veldig urolige bein til tider. Det slår som regel til på kvelden og natten. Etter å ha fulgt Grete Roede i lang tid, bestemte jeg meg for å spise smågodt og potetgull (mer enn litt).

Jeg fikk så urolig bein at de sparket av seg selv. Det var nesten som å få kramper, pluss at jeg ble veldig urolig i kroppen generellt. Jeg vet nå at jeg ikke tåler sukker.

 

Jeg regner med at der er flere der ute som kanskje sliter med det samme, men som ikke har tenkt i de baner, at det faktisk er maten vi spiser som kan gjøre oss værre. Det er også viktig med lett trening for å holde kroppen i sjakk.

 

Selv har jeg alltid spist sukker (veldig avhengig av sjokolade), men ser nå verdien i å holde meg unna. Må bare fortsette med det, gitt:)

 

Sier ikke at dette er kuren for smertene, men det kan lette veldig... Tro meg, jeg har erfart det. Det finnes masse informasjon rundt på nettet om sukker og andre matvarer og kroniske smerter.... Vi må hjelpe oss selv!!!

 

Takk for oppmerksomheten. Håper flere prøver dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det der er helt sant.

 

Sukker og noen typer stivelse er veldig dårlig for folk med ledd- og muskelplager. og GR dietten er helt suveren.

 

De mener jeg har psoriasisleddgikt (har psoriasis i hodet og ansiktet og et megaproblem med det ene kneet og det andre håndleddet) i tillegg til mega matallergier, som de mener skyldes en hormonforstyrrelse - som igjen kan ha rot i psoriasisleddgikt - som altså kan sette seg på indre organer osv, og ikke nødvendigvis er en LEDDgikt.

 

Dette får de imidlertid ikke sjekket på meg, fordi jeg holder en veldig streng diett, og uten den har jeg ingen symptomer. Uten symptomer ingen diagnose. Og ærlig talt: det synes jeg er HELT greit! :)

 

Så alle dere so lider av ledd og muskelplager, ikke skei ut, følg det kostholdet dere vet er riktig, og i løpet av et år, vil dere kanskje opdage at alle symptomer er borte. men det tar tid, altså.. det forsvinner jo ikke over natt...............................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Her slutter jeg meg til. Hundre prosent.

Disse månedene jeg har gått her på "kur" (omlegging av kosthold), har jeg vært utrolig mye bedre. Minus en kjempefæl periode nå nylig. Som jeg nå kanskje har funnet ut hvorfor. Jeg ble så dårlig i natt at jeg ikke fikk verken puste eller greidde ligge, så i dag dro jeg rett på legevakten. Tenkte dette er jo mer enn jeg pleier ha, dette er noe mer. Og jo takk, jeg hadde sterkt lungebetennelse, og full betennelsesblomstring i huden, så det har jeg vel gått med en stund. Fikk antibiotika og håper på bedre dager nå.

Men altså, minus denne siste uka pluss, så har jeg vært så utrolig mye bedre av plagene mine enn tidligere. Så kosthoildet er nok viktig for mer enn vektnedgangen ja!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

 

Takk for oppmerksomheten. Håper flere prøver dette!!

 

Tusen takk for tipset! Dette har jeg videreformidlet til min søster som nettopp har fått diagnosen fibromyalgi og er svært plaget.. Sukker er vel ikke det største problemet hennes, men hvis stivelse kan være et problem er det nok verre. Regner med det er snakk om bl.a. poteter da?

 

Kjempekjekt med en slik tråd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Anne*

Supert at GR-kostholdet hjelper deg:)

 

Jeg har et råd som kanskje kan hjelpe dine urolige ben; Tilskudd av magnesium og kalsium har veldig ofte en positiv effekt på dette, for mangel på en eller begge fører ofte til urolige ben og/eller muskelkramper. Jeg har prøvd det ut selv, har ikke fm, men til tider ben som springer maraton på natta, og det funker virkelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Dette har jeg videreformidlet til min søster som nettopp har fått diagnosen fibromyalgi og er svært plaget.. Sukker er vel ikke det største problemet hennes' date=' men hvis stivelse kan være et problem er det nok verre. Regner med det er snakk om bl.a. poteter da?

 

Kjempekjekt med en slik tråd! :)[/quote']

 

Hei.

 

Jeg kan ikke spise noen former for stivelse, mend et er jo forskjellig fra person til person. Jeg kan ikke spise noen former for mel untatt havre og spelt, jeg kan ikke spise poteter eller mais. Ris kan jeg spise i svært moderate mengder. Jeg kan i tillegg ikke spise hvitt sukker, men fruktose går bra, og jeg smaker ikke forskjell, faktisk. jeg kan heller ikke spise gjær.

 

dersom din søster blir bedre uten alt dette også, er det en diett det er ganske greit å følge. Det krever litt kreativitet til å begynne med - og noen ganger underveis. Ellers går det stort sett veldig greit.

 

Med noen små modifiseringer, kan jeg spise magert kjøtt, fet fisk, grønnsaker, frukt, bær og nøtter. I tillegg bruker jeg en del oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset! Dette har jeg videreformidlet til min søster som nettopp har fått diagnosen fibromyalgi og er svært plaget.. Sukker er vel ikke det største problemet hennes' date=' men hvis stivelse kan være et problem er det nok verre. Regner med det er snakk om bl.a. poteter da?

 

Kjempekjekt med en slik tråd! :)[/quote']

 

 

Fint at du tipser din søster om dette. Det som er fint for henne å vite om fibromyalgi, er at det er viktig å undersøke selv hva som hjelper og ikke. Det er mye som kan testes ut og jeg vil anbefale og se i kostholdet først,. Deretter er det jo mange ting som f.eks, omega 3, 6 og 9 (Noe som heter biosport på apoteket) Les mye om det og annen naturlige medisiner og hjelpemidler, for det er aldri ønskelig med sterke medisiner (hvis noe annet kan hjelpe). Jeg har selv fått beskjed om at det ikke er en medisin for dette og at det vi å er å finne måter å leve med sykdommen på!

Jeg tror det er viktig å spise litt av alt. Sukker er ikke farlig i små mengder, og heller ikke stivelse.... Hvis du leser om diabetes her på disse sidene, er det faktisk noe som kan hjelpe en person med kroniske muskel og skjellettplager. Det er også masse informasjon på internett om disse tingene.

Det er verd et forsøk....

Lykke til til søsteren din med resten av livet hennes....Jeg håper hun leter og leter til hun finner noe som letter hverdagen hennes!!!

 

Nitan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at GR-kostholdet hjelper deg:)

 

Jeg har et råd som kanskje kan hjelpe dine urolige ben; Tilskudd av magnesium og kalsium har veldig ofte en positiv effekt på dette' date=' for mangel på en eller begge fører ofte til urolige ben og/eller muskelkramper. Jeg har prøvd det ut selv, har ikke fm, men til tider ben som springer maraton på natta, og det funker virkelig:)[/quote']

 

Tusen takk:)

 

Jeg bruker magnesiumtillskudd, men jeg glemte det den dagen....dumme meg:) Drikker også vanlig farris for det inneholder mange stoffer som er bra for oss med urolige bein. Burde vel kanskje drikke mer melk også for å få i meg mer kalsium...

Jeg vet nå at sukker gjør krampene i beina værre og at jeg må ta tilskuddet og drikke melk for at det skal holde seg borte. Prøver å tøye litt før jeg legger meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjempe fint at det finnes flere som har liknende erfaringer. Det er veldig godt å vite at man faktisk ikke er alene om dette... Selv om jeg selvfølgelig ikke ønsker at noen skal få kroniske sykdommer/tilstander.

 

Jeg skal prøve å holde meg på rett kurs, men det er faktisk ikke lett å la vær å skeie ut en gang i blant, for en person som er overvektig, og har problemer med å holde seg unna sukker og stivelse:)

Siden jeg veldig nylig har funnet ut av dette, gir det meg forhåpentligvis ekstra pågangsmot til å holde meg unna..... Livet blir så mye bedre av det!!!

 

Takker for all respons og håper flere kan komme med noen råd!

 

Nitan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg kan ikke spise noen former for stivelse' date=' mend et er jo forskjellig fra person til person. Jeg kan ikke spise noen former for mel untatt havre og spelt, jeg kan ikke spise poteter eller mais. Ris kan jeg spise i svært moderate mengder. Jeg kan i tillegg ikke spise hvitt sukker, men fruktose går bra, og jeg smaker ikke forskjell, faktisk. jeg kan heller ikke spise gjær.

 

dersom din søster blir bedre uten alt dette også, er det en diett det er ganske greit å følge. Det krever litt kreativitet til å begynne med - og noen ganger underveis. Ellers går det stort sett veldig greit.

 

Med noen små modifiseringer, kan jeg spise magert kjøtt, fet fisk, grønnsaker, frukt, bær og nøtter. I tillegg bruker jeg en del oljer.[/quote']

 

Takk for tipset :) Jeg har bedt henne skrive ned alt hun spiser og hvordan hun føler seg hver dag.. Poteter og mais er noe av det beste hun får, så vi får se da... Men jeg ser jo hvordan hun plages, derfor mener jeg det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du tipser din søster om dette. Det som er fint for henne å vite om fibromyalgi' date=' er at det er viktig å undersøke selv hva som hjelper og ikke. Det er mye som kan testes ut og jeg vil anbefale og se i kostholdet først,. Deretter er det jo mange ting som f.eks, omega 3, 6 og 9 (Noe som heter biosport på apoteket) Les mye om det og annen naturlige medisiner og hjelpemidler, for det er aldri ønskelig med sterke medisiner (hvis noe annet kan hjelpe). Jeg har selv fått beskjed om at det ikke er en medisin for dette og at det vi å er å finne måter å leve med sykdommen på!

Jeg tror det er viktig å spise litt av alt. Sukker er ikke farlig i små mengder, og heller ikke stivelse.... Hvis du leser om diabetes her på disse sidene, er det faktisk noe som kan hjelpe en person med kroniske muskel og skjellettplager. Det er også masse informasjon på internett om disse tingene.

Det er verd et forsøk....

Lykke til til søsteren din med resten av livet hennes....Jeg håper hun leter og leter til hun finner noe som letter hverdagen hennes!!!

 

Nitan:)[/quote']

 

Dine kloke ord er videreformidlet! Omega 3, 6 og 9 har hun prøvd - og blåbærekstrakt. Sistnevnte tror jeg også hadde en effekt :) Når det gjelder medisiner mot smerter, så er det uaktuelt pga amming for øyeblikket. Jeg tror heller ikke det er særlig aktuelt ellers heller. Det eneste legene gir ut er anti-depressiva slik at hun skal få sove...:)

 

Her var det masse gode råd. Dere fortjener en blomsterbukett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...