Gå til innhold

pepsi max??


Gjest j1983

Anbefalte innlegg

heisandu jeg har store problem med å bare drikke vann hver dag,er det sant att vi kan drikke noen glass med pepsi max om dagen uten att det gjør noe?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av Pepsi Max. Drikker mye vann på jobben, så på kvelden vil jeg ha noe som smaker. Noen sier/mener man blir mer sulten av det. Men for meg så er d motsatt. Jeg liker smaken, og føler jeg får i meg litt "godteri" på en måte. Så blir je sulten etter middag, gjør noen glass pepsi max underverker, for meg iallefall. Men de kveldene jeg trener så spiser jeg selvsagt litt kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er utrolig avhengig av Pepsi Max/Cola Zero, og drikker nok bortimot 1 liter om dagen. Jeg drikker ikke kaffe, så jeg tror det er pga koffeinet jeg drikker så mye brus. Søtstoffene gjør nok at man blir litt mer sulten ja, men jeg hørte at de gjør noe annet også. (vet ikke om det er sant) Det var noen som sa til meg at søtstoffene i brusen lurer kroppen til å tro at den får sukker, og derfor begynner kroppen å ta det sukkeret du faktisk har spist og gjøre om til fett..Vet ikke om det stemmer, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det kommer an på hvilke søtningsstoffer det er. Noen søtningsstoffer fungerer slik at kroppen tror den får i seg sukker, slik at blodsukkeret øker som om du skulle ha spist vanlig sukker. Andre søtningsstoffer gir ikke denne effekten. F.eks. aspartam og xylitol er søtningsstoffer som ikke gir denne effekten (og dermed kan brukes av diabetikere).

 

Allikevel anbefales det absolutt ikke å drikke store mengder aspartam mellom måltider. Skal man drikke bør det kombineres med mat med proteiner. Dette er fordi det inneholder store mengder fenylalanin som kroppen vil få problemer med hvis det inntas uten andre aminosyrer. Det er ikke dokumentert nok forskning på dette enda (store merker som Coka Cola o.l. prøver visst å undergrave forskning osv. vanskelig for den vanlige mannen i gata og vite hva som er riktig). Allikevel er det en del som hevder at høyt bruk av aspartam mellom måltider vil kunne gi økt kreftrisiko osv.

 

En annen ting er at all brus/farris/vann med smak som er litt syrlig (t.o.m. imsdal med smak) går til angrep på tennene. Det er derfor heller ikke anbefalt å drikke over lengre periode (slurp-drikke hele dagen). Man skal mye heller drikke over en kort periode, slik at emaljen kan bygges opp igjen til neste angrep. Drikk derfor vann utover dagen, og alt annet i korte perioder, gjerne sammen med noe annet.

 

Dette er i alle fall den informasjonen jeg har fått. Det finnes nok en del informasjon mot og for her, fordi, som sagt, er en god del av forskningen på disse søtningsstoffene sponset av store bedrifter som ønsker fine resultater. Uansett lurt å være litt før vare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...