Gå til innhold

Anurexia,hjelp


Gjest Tea
 Share

Anbefalte innlegg

heia, har lidd av anurexia i ca 2år, var tidligere(2-3år siden) 75kilo, og er nå 39-40 kilo,(stått stabilt på 40-41kilo over tid ca et halvt år) målet mitt er og komme opp på 50 kilo, og FORBLI der, men det som stopper meg hele tiden er frykten for og bli stor igjen. snakte med en lege angående dette,(holde 5o vekta) og han fortalte meg at jeg da(50) trygt kunne spise 2000-2200kcal pr dag.lørdager mer, og beholde 50 vekta med dette,med et helt vanlig aktivitets nivå,. stemmer dette? hørtes litt rart ut, er 173 høy, og er 18år, ideal vekta mi er 60 kilo, fordiom jeg bare blir 50, forbruker jeg like mye da? kan en lege utale seg om noe han ikke vet(kan)? Må jeg spise mye mindre enn andre for og beholde en lav vekt(50)? Tea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe ingen liker, så er det en bedreviter. Men leger burde være til å stole på, jeg vet ikke om du har et godt forhold til legen din, er dette en lege du har hatt over mange år, som kjenner sykdomshistorikken din? Og viktigst av alt, stoler du på denne legen?

Jeg har opplevd at det viktigste er å stole på at legen snakker om ting som er vikitg for deg, som pasient. De skal ikke tjene på å gi deg dårlig eller uriktig informasjon.

Hvor mange kcal du skal ha i deg om dagen, avhegner jo litt av aktivitetsnivået ditt. Men om du nå veier ca. 40 kg og vil opp til 50 kg. må du nok spise mer i en periode. Også, når du har kommet til trivsels vekten/rett vekt må du passe på å spise akkuratt det du trenger. Dersom du har slitt med anoreksia bør du nok få hjelp av en fagperson( kostholdsekspert/dietist) til å komme opp på et "vanlig" nivå. Slik at du klarer å leve med det nye kostholdet, og de gode, sunne spisevanene resten av livet.

Jeg synes det er kjempe bra at du har begynt på veien mot et godt kosthold, bare stå på. Men ikke vær redd for å be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har gått til legen og fått deg hjelp. Det er veldig viktig å inrømme at du trenger hjelp når man er anoreksik.

Bare du har noen i ditt liv som du kan stole på og som kan hjelpe deg med dette så går det nok bra.

stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...