Gå til innhold

Spise eksperimet - mer søtt, salt og kalorier i helgen


Gjest fru luna

Anbefalte innlegg

Gjest fru luna

Veldig mange her inne rapporterer store fluktuasjoner i vekten spesielt etter helgen - det virker som søt, salt og kaloritett mat har skylden etter rapportene å dømme. Jeg tok et lite eksperiment i helgen som var. Lørdag kveld spiste jeg pizza ute - egentlig en sunn variant - men selvfølgelig mer salt og fet ost enn hjemmelaget mat. Til dessert en stor porsjon mango sorbet (vanlig søtning). Søndag la jeg til ekstra snop også - litt bagel chips, litt italienske sprøe kjeks og cashewnøtter og stor middagsporsjon (ca. 50% mer kalorier enn bebovet). Intet av maten er egentlig ille i og for seg, men det var tildels kaloritett mat, tildels saltmat, og tildels søtmat.

 

Resultatet:

1) Følte meg ubehagelig oppblåst i magen

2) Mandagsveiing viste opp 1.4 kg fra før helgen. Idag tirsdag er 0.9 av kiloene borte, og resten er nok forsvunnet imorgen tidlig :).

 

Frister ikke til gjentakelse :)

 

Tillegg:

Onsdag var de siste 0,5 kiloene borte uten annen innsats enn å spise vanlig, gå småturer og trapper som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Dette er også min erfaring, og fordi vi hjemme ønsker å ha litt ekstra kos i helgene - ofte i form av litt saltere mat (er veldig glad i spekemat) - har jeg tatt konsekvensen og har veiedag på fredagene. Da slipper jeg å veie det jeg har spist i helgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moving

Dette er det jeg sliter veldig mye med, men hva skal man gjøre da?

 

Jeg bor alene og velger ofte å spise ute med venner, eller blir invitert hjem til venner for å spise. Har ikke veldig stor innflytelsesmulighet da.. og så var det den alkoholen.

 

Jeg har kommet til at jeg for en fase i livet må regne med at det er sånn, og at jeg (om jeg er heldig) en dag sitter med familie og større mulighet til å styre kostholdet.

 

Utfordringen er å ikke la kiloene snike seg på, men prøve å følge ekstra med denne fasen av livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Ja, jeg sliter akkurat med det samme. Det ødelegger en del for meg, fordi jeg da må gå ned de samme kiloene hver uke. Vektnedgangen går i alle fall veldig sakte på den måten. Må vel bare følge det samme opplegget i helgene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg bor alene og velger ofte å spise ute med venner' date=' eller blir invitert hjem til venner for å spise. Har ikke veldig stor innflytelsesmulighet da.. og så var det den alkoholen.[/quote']

 

Jeg spiser ofte på restaurant eller hos andre. På restaurant styrer jeg helt hva jeg bestiller og har til gode for å ikke finne deilig mat som kroppen trives med, hjemme hos folk varierer det selvfølgelig - styrer med porsjonsstørrelsen. Jeg elsker vin, men stopper etter ett eller to glass og da har det ingen innvirkning for meg. Og med stabiliseringskalorier har en mye å gå på og litt ekstra trimming gir enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Tenkte jeg skulle teste igjen - spiste 3000 kcal søndag (1000 mer enn behovet) - startet med en stor omlett med mye ost til frokost, og hadde en stor piknikk midt på dagen med mye godt brød, fete oster, saltet spekeskinke etc, spiste stor middagsporsjon av kjøtt.

 

Siden siste spis hva du vil helg hadde jeg tatt av alle 1,4 kiloene til tirsdag morgen og før helgen var vekten 0,4 under tirsdagsvekten. Idag er det opp 1,4 fra det.

 

Jeg er overbevist at dette er ikke særlig sunt og erklærer herved at mine eksperimenter på helgefronten er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Forklaringen står i mailen fra 8. mai - som jeg skrev der hadde jeg lyst til å se om dager hvor en spiser mer søtt, salt og energitett (selv om en spiser vanlig og dekker behovet på stabilisering og ikke slanker seg som mange har beskrevet her inne) har like stor effekt i stabiliseringsfasen som slankefasen og min konklusjon er klar: det har den. Endel refererer til iform og anbefaler spis hva du vil dager - jeg tror for de fleste (MEN ikke alle) her inne er ikke det en god ide hvis en ønsker vekttap/stabilisering.

 

Så for meg er det klart - dersom en gjør dette så får det relativt store utslag og dersom en ikke tar seg inn med en gang med resulterende vektoppgang. Så nettopp en innlegg (husker ikke fra hvem) om en som hadde gått opp rundt 7 kilo - 3 i juleferien og 4 i påskeferien - med andre ord er vi fleste her på siden sensitive til kalorier og går fort opp i vekt - og nettopp helger og ferier synes å være synderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Tenkte jeg skulle teste igjen - spiste 3000 kcal søndag (1000 mer enn behovet) - startet med en stor omlett med mye ost til frokost' date=' og hadde en stor piknikk midt på dagen med mye godt brød, fete oster, saltet spekeskinke etc, spiste stor middagsporsjon av kjøtt.

 

Siden siste spis hva du vil helg hadde jeg tatt av alle 1,4 kiloene til tirsdag morgen og før helgen var vekten 0,4 under tirsdagsvekten. Idag er det opp 1,4 fra det.

 

Jeg er overbevist at dette er ikke særlig sunt og erklærer herved at mine eksperimenter på helgefronten er over.[/quote']

 

Hei!

 

Jeg er på en måte enig - at dette kanskje ikke er så gunstig, men hva gjorde du resten av uken, spiste du som du pleier, eller ble det litt mere "skjerpings" pga helgen. For alt i alt legger jeg merke til at du da gikk ned nesten en halv kilo.

 

Jeg har sett for meg selv at tidvis har forbrenningen stoppet opp, og da har en helg med reikelig matinntak som regel fått nedgangen min i gang igjen. Og jeg spiser mange måltider om dagen, varierte sådann. Skal nok innrømme at når jeg trener MASSE er jeg ikke like flink til å justere opp på kaloriinntaket.

 

Hilsen Earlgrey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladys

Ok fru Luna. Er forsåvidt veldig enig med deg, har erfart å slite i 2-3 uker med å få av 1,5 kilo som la seg på i påsken. Det beste for meg er kontrollerte utskeielser med bare litt ekstra en dag i uken, ellers går det galt. Uff, vanskelig å få til dette her. Har holdt på nå i snart 9 mnd, 6 av de med stabilisering. Noterer fortsatt her inne alt jeg spiser, forsøkte en uke uten å skrive nå men det gikk ikke så bra. Det er greit, har sagt til meg selv at dette godt kan ta 2-3 år å forankre i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

I uken spiste jeg som vanlig (altså dekker kaloribehovet mitt og spiser ca. 2000 kcal nå som jeg i gjennomsnitt her ett trimpoeng per dag).

 

Men, en skal ikke lese rundt her lenge før en ser at mandagene og tildels tirsdagene blir vanskelige etter utskeielser - og hvis helgen blir oval nok blir det sikkert et problem.

 

Jeg skjekket også litt med referanse i en engelsk artikkel fra New York Times som jeg gav lenke til herinne. Der ble det påstått at noen kan genetisk spise hva de vil uten å legge på seg, mens andre ikke har evne til å forbrenne ekstrakalorier men heller lagrer energien som fett (vektøkning). Der var det referert til artikler hvor en hadde gått mye ned i vekt - men alt kom på da "livsstilomstillingen under svært kontrollerte former på Rockefeller universitetes sykehus" var over - mens en annen gruppe som satt i fengsel fikk uhorvelige mengder mat og ble bedt om å spise me de ville - det tok lang tid før de klarte å legge på seg - de måtte virkelig jobbe med saken - og kiloene forsvant for da det ektra tilbudet/eksperimentet var over.

 

Selv har jeg til gode å se noen som spiser uhorvelig mye mat og som er tynne som ikke er i veldig fysisk aktivitet, men det virker som mange som sliter med å bli kvitt overvekt eller holde vekten er veldig sensitive overfor kalorier. Og det gjelder vel de fleste av oss her inne vil jeg tro. Med andre ord - hvis jeg ikke holder meg innenfor hva kroppen trenger av energi etter GR formlene så lagrer jeg overskuddet - en dag i ny og ne går an dersom jeg strammer inn umiddelbart. Er sikker på at dersom jeg over tid tok inn mer ville ALLE ekstrakaloriene blitt lagret på kroppen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest Isabelle

Merkelig at dere går opp i vekt etter en helg med flere kalorier enn i hverdagene, for 1kg kroppsfett er jo 7000kalorier, og dere fikk jo ikke i dere 7000ekstra kalorier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Merkelig at dere går opp i vekt etter en helg med flere kalorier enn i hverdagene' date=' for 1kg kroppsfett er jo 7000kalorier, og dere fikk jo ikke i dere 7000ekstra kalorier..[/quote']

 

Hei! Interessant! Stemmer virkelig dette? Jeg kan ikke skjønne at man må overskride SÅÅÅ mye for at det skal bli et ekstra kilo! Hvor kan jeg lese mer om disse fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Interessant! Stemmer virkelig dette? Jeg kan ikke skjønne at man må overskride SÅÅÅ mye for at det skal bli et ekstra kilo! Hvor kan jeg lese mer om disse fakta?

 

Det stemmer så absolutt! Dette er grunnleggende ernæringslære.

Men maten man spiser veier jo også endel i seg selv, så en dag hvor man spiser ekstra mye vil man jo også ha mer vekt i form av økt lagring av glykogen i musklene f.eks. Men for å gå opp 1 kg i kroppsvekt må man altså ha et overskudd på ca 7-7500 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Det er også slik at kroppen holder igjen ekstra vann når den f.eks. får i seg mye karbohydrater. Derfor man kan gå litt opp ved mensen også (pga. vann). Mange vil jo oppleve at etter en helg med utskeielser så går det bort igjen "av seg selv" i løpet av et par dager. Når karbohydratene er forbrent, går vannoverskuddet ut igjen av seg selv. Man skal allikevel ikke kutte ut vannet!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...