Gå til innhold

Kikerter


monni
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig en liten smaksprøve på en asiatisk rett som var laga med kikerter som hovedingrediens. Ertene var bløtlagt i 12 timer og kokt møre i hønsekraft, tilsatt karri, kyllingbiter, litt gulrot mener jeg å huske, samt olje. Det var veldig godt på smak!

Nå lurer jeg på om det er sunt og kan tilrådes å bruke kikerter, f.eks. istedet for potet til middag, en gang i blant. De inneholder jo mange kalorier, men med passe mengder kan en jo holde seg innafor det anbefalte i kaloriinntak. Oljen kan jo kuttes ut. Er det noen som vet?

Hilsen monni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikerter er knallfint :( Og godt.

 

Det er belgfrukt som har en lavere GI (som gir lavere svingninger i blodsukkeret) og er fint å bytte ut med poteter.

 

Jeg er en utålmodig sjel og kjøper kikerter ferdig kokte på boks. På innvandrerbutikkene er de billige (5,90,- koster de der jeg handler) og de ligger i vann og litt salt. Skyll de under vann i en sil og de er klare til bruk.

 

Og litt olje (sunt fett) SKAL kroppen ha så det er bare å ha i litt. Olivenolje er godt til.

 

Som flere tips: stek litt pølsebiter, karbonadedeig, svinekjøtt osv, løk sopp eller hva du ønsker, ha i kikerter, litt vann og buljong/fond (bedre smak og ikke så salt som buljong), la det koke så ertene blir varme og FERDIG! Kan putte oppi litt brokkoli, blomkål mot slutten også så blir det mer grønnsaker. Og en dæsj olivenolje oppi.

 

Da er det ikke saus med i bildet og da sparer du kalorier der til litt ekstra kikerter. En boks har 220 eller 240 g ferdig kokte kikerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fint å få flere tips. Det var løk opp i den retten jeg skrev om og det smakte bare helt nydelig. Skal prøve med karbonadedeig eller pølsebiter som du nevner. Og brokkoli eller blomkål er jo veldig godt! Det er så fint å kunne lage noe nytt av og til så man ikke blir så matlei. Jeg er så vant med den poteten hver dag, men det er jo greit å bytte den ut av og til da.

Hilsen monni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus er kjempegodt og her er en oppskrift på det:

 

- En boks kikerter, hell av vannet og skyll (bløtlegg og kok evt tørre, det er bedre)

- 2 ss tahini (sesampasta, kjøpes på helsekost)

- 4-6 ss olivenolje (kan jo byttes ut med vann)

- 4-6 ss ferskpresset sitron

- 2-3 hvitløksbåter

- 1-2 ss varmt vann

- salt og pepper etter smak

 

Putt alle ingrediensene i en foofprosessor og kjør til en glatt pasta. Tilsett salt og pepper til slutt.

 

Serveres som dip til grønnsaker (stangselleri, agurk, paprika etc.)

 

Denne retten inneholder til sammen 1326 kcal, men kutter du ut olivenoljen blir det jo mindre (under 1000 kcal). Dessuten er det ganske mye så du spiser neppe 1/4 engang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...