Gå til innhold

kiloene har klistret seg fast!


Gjest sagablott

Anbefalte innlegg

Gjest sagablott

Hei,

 

Jeg er helt ny her!

Er 35 år gammel og skal ned 12 kilo.......for meg er dette vanvittig mye!

Jeg var supersprek og supersporty til etter jeg fikk mine to barn. Når skal ikke jeg dra den der " har ikke tid til å trene greia" men hverdagen min er sinnsykt travel og jeg sliter med å fokusere på sunn mat o.l.

De 12 kiloene sliter på psyken min hver eneste dag - og mannen min er dritlei av å høre om det.

Noen som kjenner seg igjen?

Vær så snill - hvis noen har suksess historier fra deres Grete Roede deltakelse (og hvorfor dette funket mye bedre enn andre ting) så VÆRSÅSNILL å komme med dem! De motiverer meg veldig!

Hjelp trenges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Min kone og jeg er nok litt i samme båt som dere. Jeg skal ned 17 kg totalt, og har tidligere gått GR kurs, så jeg har kunnskapen på plass til å klare dette.

Jeg har nå slanket meg i 6 uker, og har gått ned ca 8kg totalt, så jeg føler at jeg har funnt nøkkelen denne gangen(for jeg har som de fleste prøvd et utall ganger).

 

1. Motivasjon er nok den viktigeste faktoren. Er du ikke motivert til å klare dette er det veldig vanskelig. Jeg jobbet lenge med dette, og satt opp en liste til meg selv som jeg ser på hvær dag

- Jeg er missfornøyd med at det "tyter" ut i alle retninger. Guffent å se på bilder da jeg synest jeg ser så feit ut. Jeg har stillt meg selv spørsmålet om det er slik jeg ønsker å se ut resten av livet, og svaret er helt klart "Nei nå er det pinad.... nok"

- Fysisk form. Det siste året har jeg vært i elendig form, noe som har gjort at jeg ikke har orket å trene eller leke noe serlig med barna.

- Alle klær føles trange og ukonfortable. Jeg vil tilbake til den tiden da det var veldig hyggelig å kjøpe nye klær for jeg ble veldig fin.

 

2. Du MÅ følge et kursopplegg fra GR. Dette betyr at du MÅ notere alt du spiser i boken din eller på vektklubben. Jeg trodde en tid at "ja ja, nå har jeg kontroll ikke noe vits i å bruke tid til å skrive". Dette er helt feil. Ikke gå i denne fellen, det en der med at du enten spiser for lite eller for mye. Og ikke minst, det frister ikke like mye å ta den lille sjokoladen om du må skrive det i boken din !!!!!!!

 

3. Kursopplegget må være VARIGT. Jeg har bestemmt meg for at jeg ikke skal ha noen sluttdato eller sluttvekt for slankingen min. Jeg har altfor lett for å falle inn i gamle baner igjen. Denne gangen har jeg derfor bestemmt meg for å fortsette med vektklubben selv etter at målet er oppnådd. Den eneste endringen jeg skal gjøre er at jeg øker kalorinntaket slik at jeg ikke går videre ned. Kommer nok til å melde meg på et hold vekte kurs i tillegg, for denne gangen skal jeg klare å holde meg på rett spor.

 

4. Drikk nok vann. Det holder ikke å tro at du drikker nok vann. Jeg drikker ca 3 liter om dagen. Jeg har en 1/2 liters flaske stående på jobb og drikker 2 liter i løpet av arbeidsdagen. Jeg merker også om jeg drikker nok, for nå er jeg konstant tørst.

Drikker du ikke nok vann begynner kroppen å holde på vannet og du slutter å miste vekt. F.eks dagen før veiing er det ikke lurt å spare på vannet for å klare ukens mål. Dette virker mot sin hensikt. Drikk alt du orker, det funker som bare det !!!!!

 

5. Lag en posjon med mat som er på størrelse med det du skal spise til et måltid. Til å begynne med var jeg alltid veldig sulten etter å ha spist, men etter en stund tilpasser kroppen seg posjonene. De gangene du fortsatt er sulten etter å ha spist er det bare å vente ca 15min så kommer metthetsfølelsen.

Tidligere spiste jeg middag til jeg holdt på å sprekke(i alle fall dobbelt så mye som jeg skulle). I tillegg til at du legger på deg er det rett og slett ubehagelig å være så innmari mett. Nå er det mye deiligere å spise, for jeg kan faktisk ta meg en joggetur en liten stund etter et måltid fordi jeg ikker er så innmari mett i timesvis etterpå.

Husk også en ting. Om du er flink å skrive i boken kan du kompensere for litt utskeielser i løpet av dagen. Jeg gjør alltid opp status etter middag, og ser da hvor mye jeg kan spise til kveldsmat. Dette er jeg knallhard på, for da har jeg god samvittighet med at jeg ikke har overskridet mitt maks antall kalorier.

 

6. Ikke la deg knekke av noen små tilbakeslag.

Å spise et stykke sjokoladekake er ikke verdens undergang. Det er heller ikke verdens undergang å havne på fylla en kveld heller. Jeg har selv gjort dette i løpet av de siste ukene. Det som er viktig er at du har full fokus på at du dagen etter er på sporet igjen. Jeg fører også i vektklubben det jeg har fått i meg, og det er helt klart at 6 halvlitere med øl gir deg en liten smekk( ca 840 kcal om det er Tuborg light), men det tar jo bare litt lenger tid å nå målet.

 

Håper dette var noen råd du kan bruke for å komme videre.

 

Ikke gi opp, stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xandre

Det er ikke lett å komme igang. Men rett innstilling er halve jobben.

 

Men om du har plass til en ergometersykkel i huset er dette en veldig god investering. Du sier du ikke har tid til å trene. Men 30 minutter 4-5 ganger i uken. Ja det bør du klare. Og tro meg, en liten tur i ny og ne inndørs hjelper på vekta og midjen.

 

Du trenger ikke spise supersunt hele tiden. Prøv først å kutte ned på størrelsen av hva du spiser. Dvs ikke overspis ved middagsbordet. Forsyn deg med en liten posjon og bare en gang! Spis ofte og lite.

 

Selv er jeg 36 og 2 barnsmor og har akuratt kommet under 71.5 kg og ifølge BMI ikke er overvektig lengre. Startet 1.1.07 på 78 kg og går sakte men sikkert nedover. Målet er å komme under 70 innen juli. Midjen ved navlen har minket 13 cm, men fortsatt 10 cm igjen å trimme bort.

 

Jeg har ikke fulgt Grete Roede kurs, men brukte registreringen av mat og trim i 8 uker her for å lære meg hvor mye kalorier mat inneholder. Og dette hjalp meg til å skjønne hvor mye kcal det f.eks er i et sjokoladekakestykke. Selvsagt spiser jeg kaker og annet godt, men ikke hver dag (noe jeg gjorde før jeg starte med å notere alt)

 

hilsen xandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...