Gå til innhold

Fettfasten


Gjest Crizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Crizzy

Har hørt om en slankekur som består av at man skal spise 1000 kalorier dagen, kun bestående av macadamia-nøtter. Altså fem 200 kalorier's måltider fordelt utover dagen. Siden kosten består av rundt 90% fett og nesten ikke noe karbohydrater, tvinges kroppen inn i en slags "fett-brenner-modus" hvor man går ned mer enn hvis man ikke hadde spist noe i det hele tatt.

 

Du kan lese om den her: http://www.low-carb.com/atarfatfa.html

 

Det står at kuren kun er beregnet for folk som ikke kan gå ned i vekt på andre måter, og at vanlige folk vil gå ned så mye i vekt at det kan være helsefarlig. Jeg om flere "friske" som har gått på denne kuren i 3-5 dager og gått ned over 0,5 kilo dagen!

 

Det jeg lurer på er HVA som er så farlig med dette? Jeg vet selvsagt at det umulig kan være særlig lurt, men nå tenker jeg kun på selve helsefaren, som det står svært lite om. Eller er dette bare noe de "må" si, for å fraskrive seg eventuelt ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he,he - ja da får du i hvertfall brent av noen penger... de koster opp mot 400 kr kiloet. Det kan kanskje være importøren som har spredt dette ryktet?

 

Et godt råd - kjøp en bok om grunnleggende ernæring. Du skal ikke lese langt før du skjønner hvorfor dette ikke er lurt.

 

Spis variert!! Spis sunt!! Tren!! det er det eneste som duger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crizzy

Ja, det var altså denne type svar jeg IKKE var ute etter. Selvsagt skjønner jeg som alle andre her, at dette ikke er lurt - det jeg spør om er hvorfor de påstår at det er direkte farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crizzy

Jeg fant dette på en norsk nettside:

 

En 7-dagers fettfaste bestående av 1000 kcal per dag hvor 90 prosent av energien kommer fra fett! Hensikten er å mobilisere et maksimalt vekttap ved å framtvinge ketose og overgang til betaoksidasjon. Det betyr at kroppen må bruke nesten bare fett som energi, noe som betyr bruk av fettsyrer og at ketonlegemer dannet fra fettsyrer. Ketonlegemer kan – i motsetning til fettsyrer – brukes til energi av hjernen, perifere nervevev og blodceller.

I denne fasen anbefales å undersøke at ikke nivået av ketonlegemer blir for høyt, noe som vil medføre en for sterk økning av blodets surhetsgrad. Av sikkerhetshensyn anbefalte Atkins legetilsyn i en slik fase selv om det sjelden eller aldri har vært rapportert om problemer med en slik fettfaste. I praksis vil mange foretrekke å følge med på dannelsen av ketonlegemer ved hjelp av ketosticks, som kan kjøpes på apotek. Blir nivået for høyt, vil man raskt kunne redusere det ved å innta litt karbohydratholdig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crizzy

Som jeg skrev i den første posten, spiser du kun 1000 kcal macadamia-nøtter dagen, og ikke noe annet. Som feliz skrev er macademia-nøtter dyrt, men siden 100g nøtter inneholder hele 718 kcal er det ikke mye man trenger å kjøpe.

 

Det finnes også en alternativ diett på linken jeg ga, hvor mesteparten av fettet kommer fra kjøtt og meieriprodukter.

 

Du kan i utgangspunktet spise hva som helst, så lenge det har 90% fett og minimalt med karbohydrater, og til sammen utgjør 1000 kalorier. Men siden kosten består av så mye fett, kan jeg tenke meg at fett fra planter og nøtter er best, siden det ikke inneholder kolesterol - i motsetning til fett fra animalske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - la meg først oppklare en myte angående kolesterol. Det du får gjennom kosten er tilnærmet neglisjerbart. Kolesterol dannes i kroppen som følge av at du spiser fett. Kolesterol transporterer fettet. Det er to typer kolesterol, HDL og LDL. Det er ikke den totale mengden kolesterol du har i blodet som er viktig, men at du har det rette forholdet mellom disse. Fettspisende og stillesittende tilværelse gir for mye LDL, mens fettspisende og aktiv tilværelse gir mer HDL og dermed bedre forhold. Spis fett, det er sunt, og mange fettkilder er veldig sunne matvarer, slik som nøtter og avokado feks.

 

Jeg skjønner at du ikke vil ha snusfornuftige svar, men kuren er jo bare helt ekstrem, og bygger oppunder mytene om at det finnes snarveier...og jeg vil bare vel..:-)

 

Ok- det er bare snakk om en uke. Men i denne uken snyter du kroppen din for svært mye av det den trenger. Du får litt fett, litt proteiner og litt mineraler, akkurat hvilke som finnes i disse nøttene vet jeg ikke...

Men du får for lite proteiner, ingen antioksidanter, nesten ingen vitaminer, altfor få mineraler, ikke noe omega 3 fett...alt dette som skal holde din finstemte metabolisme igang og holde deg frisk, reparere skader, bygge nye celler, forbrenne stoffer til energi. Bare i protein og fettmetabolismen inngår et helt batteri av vitaminer som er forutsetninger for at prosessene skal kunne gå..og det er grunn nok i seg selv til å spise så sunt man kan, synes nå jeg...

Et stort utvalg av alle vitaminer og mineraler i pilleform er i hvertfall svært viktig hvis du bestemmer deg for dette diettstuntet - men de tas vesentlig dårligere opp enn gjennom mat.

 

Dette høres nok ut som skremselspropaganda, men seriøs forskning på sammenhengen mellom kosthold og mental helse viser at alvorlige psykiske lidelser kan slå ut som følge av at man fratar kroppen viktige næringsstoffer i gitte tidsrom, feks en persom som har kjærlighetssorg og slutter å spise.

Dette kan trigge psykoser, depresjoner...

 

Men - du får vurdere ulemper og fordeler.

Hvis du går inn for dette håper jeg du lager en tråd og forteller hvordan du føler deg - interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crizzy

Må si at jeg ikke er noen tilhenger av "slankekurer" generelt og har for så vidt aldri gitt meg ut på noe sånt heller. Jeg tviler på at dette er noe jeg roker å gå inn for med det første, men syntes det virket interessant... Uansett, takk for utdypet svar. Skal ha det i bakhodet hvis jeg skulle finne på å prøve det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...