Gå til innhold

Stemmer virkelig dette?....spørsmål ang. daglig kcalinntak og fremgang..


Gjest Anisley

Anbefalte innlegg

Gjest Anisley

Hei:)

 

Nå har jeg bestemt meg, nå SKAL jeg ned i vekt, koste hva det koste vil! Og jeg vet en laaangsom nedgang er å anbefale, men jeg vil så veldig veldig gjerne se resultater så fort som mulig.. Uansett, har noen spørsmål jeg hadde blitt kjempetakknemlig for svar på..

 

For det første, er ei jente på 20, 1.71m og ca.72kg.. Ikke spesielt feit, men veldig misfornøyd med meg selv...Har lagt på meg nærmere 12kg iløpet av et halvt års tid (hva kan jeg si, backpackerlivet var supert for sjelen, men ikke for kroppen, heh), og nå skal hver eneste en av de kiloene bort.. Synes selv jeg er i ganske så bra form, så er i stand til å trene flere timer daglig om det skulle trengs... Det jeg lurer på da, er dette med næringsinntak i forhold til trening, og ikke minst fremgangen..

 

Jeg forbrenner daglig for tiden omtrent 1000kcal kun på trening (løper og går turer), og har så langt hatt et daglig matinntak på ca. 1000kcal (masse grønnsaker og frukt, rent kjøtt, måltider hver 4.time).. Og jeg leser at det er viktig å ikke spise for lite, men greier ikke tro at fremgangen blir bedre om jeg spiser 1600kcal istedet for 1000... Er det virkelig slik? eller er det lagt opp slik for at man enklere skal holde ut, siden det er snakk om en god stund med slanking, og ikke minst for å gjøre det enklere å ikke legge på seg igjen etter en slankekur.. Jeg mener, sett over en periode, går man virkelig ikke ned mer om man spiser 1000kcal enn om man spiser 1600kcal...? (Kroppen settes i sparemodus, men man må da rimelig raskt miste kroppsvekt, og da mer, likevel eller?)

 

Det heter seg jo og, at man kun kan gå ned max 1kg (utenom vann osv som også veier en del da) pr.uke, men for meg da, som "mangler" 14 000kcal pr.uke for å opprettholde vekten (1kg tilsvarer ca7000kcal gjør det ikke?)?? spiller det ingen rolle hvor stort underskuddet på kcal er, 1kg pr.uke er uansett max?

 

Sånn helt til slutt, ble laaangt dette innlegget, og spørsmålene mine er kanskje tåpelige, men likevel...håper noen tar seg tid til å svare...:D

På forhånd tusen takk, og lykke til alle dere andre som vil ned noen kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du brenner 1000 kcal om dagen, og spiser 1000 kcal om dagen, forbrenner kroppen muskelmasse istedenfor fett. det er ikke det du vil, for du vil gjerne at musklene ska være med å forbrenne fett også når du er i ro.

 

Det er viktig at du spiser nok til å nære musklene, og samtidig øke forbrenningen. Da vil du se at du ikke bare går ned, men at du også får et bra boost når det gjelder treningen, og at muskelmassen opprettholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om kroppen din sitter igjen med noen energi i det hele tatt. Det du spiser dekker jo bare treningen. Det blir jo det samme som at du ikke trener og ikke spiser i det hele tatt. Kroppen trenger energi selv når du ikke trener, så jo mer trening, jo mer mat bør du spise. Forbrenningen synker hvis kroppen ikke får tilført nok energi, og som forrige svar nevnte forsvinner muskler i stedet for fett. Det fører til at vekten vil øke igjen straks du begynner å spise normalt igjen etter å ha mistet de 12 kiloene. Forbrenningen vil nemlig ikke automatisk øke. Kroppen holder på alt den får, for den vet jo ikke når neste sulteperiode kommer. Dessuten vil det du da legger på deg komme som fett, slik at fettprosenten øker, og det blir vanskeligere å gå ned i vekt neste gang. Muskler forbrenner nemlig mer enn fett. Ifølge din vekt, høyde og alder, og ditt treningsnivå, bør du få i deg 2500kcal om dagen.Det er nok ikke slik at man går ned 1kg av å spise 7000 kcal mindre. Det går litt i rykke og napp. og spiser man for lite, kan det ende med at man ikke går ned i det hele tatt. Lykke til med vektnedgangen. Jeg kan anbefale deg å gå på et GR kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Ditt daglige behov uten trening er 2243 og ekstra 1000 på trening - hva du gjør er å sultefore kroppen din ig bryte ned de musklene du måtte ha.

 

Hvis du ønsker et godt regime (GR) spiser du et underskudd på 500-800 kcal per dag - altså vil du trenge med din svære aktivitet minst 2443 kcal per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. jeg la inn tallene dine, jeg...

 

Og ifølge tabellen skal du altså ha 2700 kcal daglig ca, for å opprettholde vekten.

500 - 800 kcal mindre enn det betyr ihvertfall at du bør ha 1900 - 2000 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerna85

Skjønner at du er forvirret - jeg husker at jeg kunne ikke tro at jeg skulle spise så mye mat OG i tillegg gå ned i vekt, men det har jeg altså gjort...Jeg har faktisk aldri spist så ofte før, jeg er da aldri sulten (sånn orntli sulten, av og til er jeg jo veldig "sulten" på noe søtt :D hehe). Jeg er foressten 21 år og har gått ned over 10 kg ved å spise mellom 1600 og 1900 kcal om dagen :) Jeg vil og anbefale deg å gå på kurs! Det tar litt tid å komme inn i systemet, men gjett om det funker! :) Lykke til! Klem

 

Foressten; Jeg har jo brukt en stund på å gå ned, men til gjengjeld slipper jeg å gå de opp igjen når jeg er "ferdig" med å gå ned, eller når jeg har nådd målet. For det er jo det som som oftest skjer når man er ferdig med en slankekur. Kaller ikke dette en slankekur jeg, bare en livsstilsendring med vektnedgang...hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også føye til enda en ting. I tillegg til at du spiser ALTFOR lite, til og med hvis du ikke hadde rørt en finger, ser det ut til at du unngår alt fett. Du må få i deg fett for å forbrenne fett. Sundt fett vel og merke, slik som du finner i feit fisk og oljer. Vi kan jo ta meg som eksempel. Jeg kokte alle grønnsaker, spiste kun kylling og annet magert kjøtt, veldig flink syntes jeg, passet på at jeg ikke fikk imeg et eneste gram fett. Så stoppet vekta opp. Da begynte jeg å steke grønnsaker og eventuelt kjøtt i minst en spiseskje olje, + begynte med makrell og laks på brødet, og se det.....da begynte vekta og gå nedover igjen.

 

Lykke til :D:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest crazynorway

Backpacker kiloene er et fenomen jeg kjennere godt til.

Hvor reiste du?

Er foresten I austarali for tiden og sliter med aa snu det har ikke lyst aa komme hjem og la folk se hva jeg har gjort mot meg selv. 10 kilo er mye naar man er kort. Men gaaa naa ikke i fella med aa spise for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...