Gå til innhold

julaften


Gjest ninae
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for at jul er det bare en gang i året...Og det er ikke jula som er "problemet"! Jeg skal ha "julefri", dvs ikke veie maten 23,24 og 25 desember. Men jeg regner med at jeg tenker meg om...Vil jo nødig gå opp så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både kroppen og hjernen har godt av litt fri også, så starter man med friskt mot igjen=) Man legger ikke på seg 2kg fett bare fordi man koser seg uten grenser på julaften.. Men det er jo opp til enhver da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig om at på juleaften skal man kose seg og spise omtrent hva man vil. Men vil nok alikevel vise moderasjon med hva jeg putter i nebbet. Jeg ser på min kostomlegging som noe som skal vare livet ut. Dermed må jeg bare instille meg på å spise like mye som jeg gjorde før, bare halvparten :-)

Dette går så bra så :-)

 

Har en fin BLÅSBORTDAG (Grisevær i Bergen )

 

Daeman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er egentlig mest sundt av pinnekjøtt og ribbe??? tenker som så at det tross alt er flest hverdager jeg hehe.......... sist jeg tok av noen kg tenkte jeg i allefall veldig masse på hva jeg spiste, tok ltt mindre riskrem en jeg pleier, åååå det som er så godt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og da mener jeg ikke nødvendigvis kiloene! -Hvis dere har levt med minimalt inntak av fett over lang tid, og plutselig kaster i dere uhemmet, så får magen sjokk! -Da blir det lett magekrip av dimensjoner, og det er ikke gøy på julaften! -Så selv om dere ikke ønsker å begrense dere så mye, prøv iallefall å unngå de værste fett-stykkene på ribba!

 

Det blir neppe noen aktiv slanking for min del de dagene, men jeg skal fortsette på kurs i januar, og vil iallefall ikke gå opp noe særlig! I år blir det pinne kjøtt hos svigers, men det er ikke noe magrere enn kotelett ribbe iallefall! Snarere tvert imot. Det blir nok mye kålerabistappe (men selv den er fylt opp med fett..), så det blir nok generelt en kaloririk dag..

 

CamCam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det merket jeg da jeg hadde en lørdag for ikke lenge siden jeg spiste uhemmet.. våknet midt på natten og måtte gå noen runder rundt i huset for det gjorde så vondt.. men jeg er ganske heldig når det kommer til julemiddagen da.. liker ikke ribbe, så jeg spiser svinestek.. men skal love at jeg er en godtemums uten dimensjoner.. så en sund dag blir det ikke for meg nei..=)

 

Prøver å holde en sund livsstil jeg også, men det er dager innimellom (spesielle anledninger som høytig, bryllyp ol.) hvor jeg koser meg uten å tenke.. vil prøve å ha ett sundt forhold til mat og da må jeg vite at av og til kan en skeie ut uten at en sliter med samvittigheten i lange tider..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å spise pinnekjøtt, riskrem, kaker og litt godis på julaften, men har store planer om å begrense meg, slik at jeg ikke blir liggende i sofaen med konstant vond mage pga at jeg er så mett! Som det blir nevnt, jeg har tenkt å leve med dette ksotholdet resten av livet, og det betyr at jeg ikke kan hindre meg selv i å spise spesielle ting, selv om de ikke er sunne, men at jeg må begrense det. Er ikke glad i småkaker, så blir ikke stappa innpå av det - har hatt tendensen, selv om jeg ikke syns det er veldig godt, helt teit i grunn!! - men skal bake litt andre kaker, slik at det blir et lite kakestykke til kaffen de "helligste" dagene. Bare litt godteri, men en del dadler og fiken i tillegg, + litt nøtter. Kaloririkt, men sunnere godt enn mye annet. Ellers har jeg tenkt til å ha en dag med kalkun i jula, magert og godt!!

 

Ribbe er nok sunnere enn pinnekjøtt, man kan få ganske mager ribbe, og man må ikke lage kjempefet saus.

 

Tipper vi klarer oss fint gjennom jula, vi har jo hverandre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er(om den blir sånn er noe heeelt annet...):

Sunn frokost- sånn at jeg blir ordentlig mett på få kcal(mye fiber og protein)

Trene på formiddagen-så jeg får forbrent endel kcal. Må ha ei sikkerlig treningsøkt.

Ettermiddagen: Spise et mettende og lite mellom måltid før selve kvelden begynner.

Middagen: Ta litt mindre saus og medisterkaker/pølser. Ribbe spiser jeg kun en gang i året,så der tar jeg så mye jeg vil!! Kanskje prøve å begrense meg litt,men jeg garantert ikke sitte å tenke på slanking-jeg skal kose meg sikkerlig.dessuten synes jeg at jeg er så flink til vanlig at det er ikke så farlig om jeg noen få dager i året frotser sikkerlig....(Synd at jeg får så vondt i magen rett etter middagen-spiser alltid for mye..)

Kvelden: da bruker vi ha en del kaker og godt. Da skal jeg spise hva jeg har lyst på.

 

Ellers i julen skal jeg prøve å begrense meg litt og ihverfall huske på å få trening hver dag!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på ordinært GR-kurs i fjor og kursleder avdvarte sterkt mot å plutselig innta masse fet mat i jula etter å ha gått på "diett" i flere uker. Det var visstnok ikke uvanlig at slankere fikk tarmslyng fordi de plutselig spiste mat magen ikke var vant med!

 

Selv er jeg helt klar på at man må kunne kose seg litt ekstra på spesielle dager, men vil nok spise med måte. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kantarellen

Eg har aldri vore så glad i feit mat, og har erfaring med kva som skjer når ein brått endrar kosthaldet. Når ein stundom kjem på søndagsmiddagsbesøk til mor eller svigermor, så er det ikkje spara på nokon ting, i alle høve ikkje på fløyte og rømme i sausen. Sjølv om eg ikkje et særleg meir enn heime til vanleg, så kjenner eg meg både uvell, utslått og "ekkel". Så etter mange veker på magrare kost, så trur eg det er lurt å ta det ikkje for fett eller søtt i jula. Eg vil sjølvsagt ete pinnekjøtt, men rensar vekk fettet og har rikeleg med kålrotstappe attåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nyte maten i julen, men jeg passe på porsjonene og da bør det ikke bli noe problem i det hele tatt. Kosemerkene mine går nok til vin og sorbet til bærene til desserten.

 

Pinnekjøtt med kålerabistappe er da absolutt OK GR mat! Samme med julefisk og dyrekjøtt - litt verre med svoren på ribben eller tilbehøret som er tradisjon flere steder. Sjokolade og julekaker kan en jo lett styre unna aller ta litt på oppsparte kosemerker og heller gå lange turer sammen med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mellom jul og nyttår du blir feit, men mellom nyttår og jul...... Leve litt etter denne tenker jeg.

 

Tror det viktigste er å ikke småspise. Prøve å spise hver 3 time omtrent. Og ikke en kakebit mellom her og en sjokoladebit mellom der.

 

Kjøp også inn masse klementiner å ha fremme. Det slår ann etter feit mat. Heller det enn masse kaker spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sist jul spiste jeg mye og klarte ikke å hente meg inn igjen over nyttår.

DENNE jula skal jeg spise meg passe mett, spise passe med sjokolade e.l og ikke spise meg stappe mett så jeg ruller fra bordet. Dette er en livsstil jeg vil legge opp til resten av livet.

Men å tenke på kcal på julaften, -nei! Heller ikke de andre dagene i romjula, men man trenger ikke ta helt av for det!

 

Sols.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telle kalorier i jula? Nei, det gjør jeg ikke, men jeg tenker og planlegger før jul. Jeg velger familieribbe i stedet for flatribbe og spiser av det magreste. Jeg kjøper ikke medisterdeig, men kvernet svinekjøtt til medisterkakene. Feite julepølser blir byttet ut med Prior sine. Pinnekjøtt blir erstattet av "pinnebog".

 

Påleggg? Prøv å lage sylte og ruller av kalkun. Det gjorde jeg i fjor og det skal gjentas. Lagde sylte av lårene og rull av brystene. Bruk de riktige julekrydderene. Kjempegodt ble det. En oksestek som er stekt rosa og lagt i en krydret saltlake er også noe som smaker. Gravet laks, røket laks, syltet laks, sild i mange varianter, mmmmmm

 

Andre mager og god julemat er røkt og saltet lammelår, skinker av alle slag, kalkun og selvfølgelig laks, torsk og lutefisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toja, jeg er imponert!!! Så flott at du har kommet på alle disse lettere variantene! Hadde aldri kommet til å tenke på de løsningene, spes den med jule sylte! Nå lager jeg den ikke selv, så blir nok kjøpt, men som alltid plukker jeg bort det hvite fettet, for det liker jeg ikke uansett.

 

Sols; Du tenker akkurat som meg. Klart vi skal kose oss, men jeg ønsker så inderlig at dette skal bli min nye livsstil, og det er IKKE å frotse, slik jeg alltid har gjort før, og da må det gjelde på julaften også, selv om jeg ikke teller kalorier og spiser både pinnekjøtt, riskrem, kaker og sjokolade. Men i passe mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...