Gå til innhold

jeg elsker pizza


Gjest irennemi

Anbefalte innlegg

Gjest irennemi

Huff,

det er ikke enkelt å være pizza elsker og på slankern samtidig!

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har oppskrifter på en sunnere pizzabunn og/eller hel pizza jeg kan lage (gjerne kcal også).

 

Blir supertakknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Toro-pizzabunnen har 925 kcal og kan rekke til 3-4 porsjoner hvis du lar den heve godt opp, og så kjevler den veldig tynt. Bruk lett ost og magert fyll som f.eks skinke eller kyllingfilet, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig osv. Masse grønnsaker også :) Har du mye fyll på kan det være et tips å steke bunnen litt på forhånd. Server salat til pizzaen så kan du fylle magen litt med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spiffie

Jeg pleier å lage pizza med tortilla som bunn, de finnes også i grov variant. Har en forkjærlighet for den italienske sorten pizza, så tortillaene passer bra fordi de er så tynne. Blir jo porsjonspizza da.

 

Jeg har ingen oppskrift som er kjempesunn, men pleier å ha i en del kruskakli og sammalt hvete (grov) i deigen. Mamma har alltid brukt brøddeig til mellomgrove brød uten hele korn som pizzadeig, og det fungerer kjempebra - de inneholder både rugmel og sammalt mel. Kan tenke meg omtrent 30/70 av grovt/fint mel. Hun har heller ikke olje i, bare vann.

 

 

Som fyll på min porsjonspizza pleier jeg å ha enten tomatsaus eller pesto tynt på. Deretter biter av biff, kylling, spekeskinke (eller skikkelig italiensk salamipølse hvis jeg virkelig slår på stortromma, men den er jo ikke direkte mager da...), tomater i skiver, helst cherrytomater, oliven og ost. Jeg pleier å bruke fersk mozarella - de små som heter 'lyst' veier ca 20 gram pr stk, og det er 245 kcal per 100 gram. Jeg trenger bare 1-2 stk, ikke et ostelokk. Kan selvfølgelig ha på de grønnsakene man ønsker utenom dette. Stekes i ca 7-8 min og serveres med en haug av ruccola oppa. Nam nam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Huff' date='

det er ikke enkelt å være pizza elsker og på slankern samtidig!

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har oppskrifter på en sunnere pizzabunn og/eller hel pizza jeg kan lage (gjerne kcal også).

 

Blir supertakknemlig for alle tips![/quote']

 

bruk Fibra mel i stedet for vanlig hvetemel, sunnere med en gang, og ha gjerne 1/3 med grov melblanding også, kjempe godt, og mettende!

jeg bruker posene fra toro + kjøttdeig(karbonadedeig)til fyll, men tomatpurre, med skinke og purre på er også godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er veldig glad i pizza jeg også, og favoritten er hjemmelaget i langpanne. Her lager jeg bunnen med halvt med sammalt og halvt med hvetemel. Så strør jeg solsikkekjerner og frø oppå. Bruker gjerne kyllingkjøttdeig og masse løk, tomater, mais osv.

Men så skal det gå kjapt og man har lyst på noe godt. Da er polar brødene med rug gode å bruke. Slenger de på bakepapir, et par striper ketchup, kyllingskinke mm. I ovnen til osten har smeltet, og tatta! En snadder pizza!!!

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I deigen bruker jeg bestandig 50% siktet speltmel, 25% siktet rugmel og 25% sammalt mel. Det fungerer kjempebra. Har også litt kli i hvis jeg har det. Spelt er innmari gunstig for blodsukkerert, og gjør at man holder seg mett lenge.

 

På pizzaen lager jeg en pizzasaus av tomatpurre, vann, litt olje, ferskpresset hvitløk og oregano.

 

Som fyll på pizzaen er bogskinke herlig, det samme er karbonadedeig med tacokrydder, bacon, sjampinjong, mais, løk paprika osv. En blanding av norvegia lett, mozarellaost og vita hjertego' ost er kjempegodt:)

 

Og masse krydder da selvfølgelig:) Oregano, chili, hvitløk, pepper, timian osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piggsvinet

I melhyllen vil du finne en egen blanding for grov bakst, bruk den.

 

1,5dl lunket vann

0,5dl olivenolje

25gr. gjær

1/2 ts. salt

ca. 2,5dl "grov bakst" mel

 

Blandes, eltes og kjevles ut for å passe en langpanne (dette blir en tynn bunn, ønsker man litt tykkere bunn dobler man deigen)

 

Tomatsaus:

1 Boks hermetiske tomater

1 liten boks tomatpuré (2-3 ss)

1-2 fedd hvitløk

1/2 løk

1 ss sukker

salt, pepper, oregano, basilikum etter smak

(Tips: Raspet eple eller litt eplemost gir en flott smak!)

 

Kjøtt etter ønske (jeg bruker kyllingkjøttdeig)

 

Stek løken litt i en panne og hell alle ingrediensene i og kok til en passe tykk saus.

 

Jeg pleier å toppe med masse tynne tomatskiver, champinjong, paprika, mais og så bittelitt ost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...