Gå til innhold

Butikkjobb


Gjest MamiK
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber i butikk og derfor står jeg og går hele dagen.

Noen dager går jeg selvfølgelig mer enn andre, mens noen dager er stille.

Montering, henting og løfting av tunge ting inngår i arbeidet.

Syntes det er vanskelig å beregne hvor mye jeg forbrenner på dette.

På dagsrapporten er Gange rolig, 3km/t det nærmeste jeg kommer.

Min arbeidsdag er på 8 timer, og minus pauser er jeg aktiv i ca 7,5 timer.

Tenkte kanskje jeg kunne legge inn at jeg har gått i 2-3 timer? Kan det stemme? Jeg har ingen idè og tar imot hjelp med STOR takk :(

Vil jo ikke feilberegne helt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut med denne formelen og legg til høy hverdagsaktivitet. Da får du dagsbehovet ditt inkludert jobb og da legger du kun trening i tillegg :(

 

Regn ut anbefalt kaloriinntak etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takker!

 

Jeg er 22 år, ca 173-174 høy og veier ca 77 kilo nå.

Landet til slutt på 2396 kalorier. Hvis jeg tar minus 1000 kalorier da, så er vel det passelig for meg hvis jeg vil ned i vekt?

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde nok ikke ta så mye minus som 1000 kalorier. For å gå ned ett kilo fett, må du ha et underskudd på 7000 kalorier. Det er anbefalt å gå ned 0,5-1 kg i uken, så da bør du ligge på mellom 3500-7000 kalorier i minus i løpet av en uke. MEN: en del av dette underskuddet burde komme fra trening, ikke bare fra diett.

 

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takker!

 

Jeg er 22 år' date=' ca 173-174 høy og veier ca 77 kilo nå.

Landet til slutt på 2396 kalorier. Hvis jeg tar minus 1000 kalorier da, så er vel det passelig for meg hvis jeg vil ned i vekt?

 

K[/quote']

 

Det anbefales at man ligger en plass mellom 5-800 kalorier under anbefalt kaloriinntak daglig, for en sunn og varig vektnedgang. Ett inntak på 1600 kalorier pr dag burde være passe for deg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for svar fra dere :(

 

Jeg føler ikke jeg kan spise noe mer enn det jeg gjør. Jeg ligger somregel mellom 1100-1300 kcal om dagen. Og da spiser jeg hver 2.time, spiser mye grønt og prøver å holde meg til sunn mat. Hvis jeg skal rekke å få i meg noe mer så må jeg spise ting med mer kcal og det strider meg i mot når jeg skal ned i vekt?

 

Eks på min dag:

 

F: 2 brødskiver m/passe magert pålegg + tomat el agurk. Te m suketter

MM: 1 yoplait m/ 1 fiberrik

L: 4 knekkebrød m/passe magert pålegg + tomat el agurk

MM: 1 yoplait m/ 1 fiberrik

MM: samme som over

Middag: ca 400-450 kcal

 

+ en frukt og grønsaker i ny og ne

 

Jeg bør da ikke spise så mye mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge opp til 1600 kcal. Husk du har en aktiv jobb.

 

Dette strider i mot for mange det, men det er tillfelle at om du ikke spiser nok går du ikke ned.

 

Øk middagen din litt, bytt ut den ene yoghurten med mer frukt og litt nøtter. Du har jo ikke noe sunt fett i kosten din og en neve nøtter kan fikse på det... og gjerne litt tran på morran :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...