Gå til innhold

Spardama`s vei mot målet..


Gjest spardama

Anbefalte innlegg

I dag sto vekten på 300 gram mindre enn dag jeg startet denne "dagboken". Ikke noe happy for det akkurat.. Rett og slett for dårlig. Litt krav må man ha til seg selv, og jeg har gjort ting litt feil. Ikke er det noe bedre med cm inngang heller, så her må det bli full skjerpings.

Jeg har nå betennelse i kneet, ganske mye verking, men jeg har vært ute å gått en liten tur allerede på morgenen og sitter med is på det igjen nå. Knærne har ikke godt av denne tyngden, og jeg spiser papp-plater i ett år om jeg må for å få av vekten.. ( he,he..bare får å gi ett eks. på hva jeg er villig til å gjøre for å komme nedover.. :) ) Dette er gamle, slitne håndball knær som ikke tydligvis tåler vekten.

Startet dagen med 2 fiberrik m/pålegg og en frukt :-) Får å øke forbrenningen tenkte jeg nå at jeg deler opp måltidene ennå litt og spiser hver 2,5 time i stedet for hver 3-4 time. Faste klokkeslett, hver 2,5t i ett par ukers tid før jeg igjen starter med hver 3 time. Faktum for meg er jo at forbrenningen er lav og jeg ikke blir sulten hver 3-4time, men sulten kommer heller en gang om dagen; helst kvelden. Derfor skal jeg forsøke å lure kroppen litt til å skru opp tempoet, og etterhvert blir sulten på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Created
  • Siste svar

Jeg skjønner at din morgen ikke er sååå god, men du har rette innstillingen! Ny dag, nye muligheter og blanke ark :) Lykke til med 2,5 timer mellom måltidene, det høres kjempesmart ut!

 

Ha en fin høstdag

 

Hilsen Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag sto vekten på 300 gram mindre enn dag jeg startet denne "dagboken". Ikke noe happy for det akkurat.. Rett og slett for dårlig. Litt krav må man ha til seg selv' date=' og jeg har gjort ting litt feil. Ikke er det noe bedre med cm inngang heller, så her må det bli full skjerpings.

Jeg har nå betennelse i kneet, ganske mye verking, men jeg har vært ute å gått en liten tur allerede på morgenen og sitter med is på det igjen nå. Knærne har ikke godt av denne tyngden, og jeg spiser papp-plater i ett år om jeg må for å få av vekten.. ( he,he..bare får å gi ett eks. på hva jeg er villig til å gjøre for å komme nedover.. :) ) Dette er gamle, slitne håndball knær som ikke tydligvis tåler vekten.

Startet dagen med 2 fiberrik m/pålegg og en frukt :-) Får å øke forbrenningen tenkte jeg nå at jeg deler opp måltidene ennå litt og spiser hver 2,5 time i stedet for hver 3-4 time. Faste klokkeslett, hver 2,5t i ett par ukers tid før jeg igjen starter med hver 3 time. Faktum for meg er jo at forbrenningen er lav og jeg ikke blir sulten hver 3-4time, men sulten kommer heller en gang om dagen; helst kvelden. Derfor skal jeg forsøke å lure kroppen litt til å skru opp tempoet, og etterhvert blir sulten på dagtid.[/quote']

 

Jeg må si jeg blir imponert når jeg hører den innstillingen du har, fortsett med den og jeg er overbevist på at du når ditt mål. Det er motiverende å lese når du er så bestemt! Håper kneet blir fort bedre! Det er noe herk når noe ikke fungerer slik det skal, men det burde motivere oss mer for vi vet det blir bedre hvis vi går ned i vekt. Jeg verker i alle lemmer i kroppen hvis jeg etter en lang dag setter meg i sofaen og da etter en stund skal reise meg igjen. Føler meg som en 80-åring hver gang. Tror det finnes 80-åringer som er mye sprekere enn meg. Men det skal ordnes på! Kan ikke gå gjennom resten av mitt liv slik, det er bare tull. Så vi får stå på, sant spardama, og vi får fortsette å heie på hverandre. Det hjelper i hvertfall. Er i bedre humør i dag enn jeg var i går, det er sikkert.

 

Håper du får en fin høstdag. Her er ikke det så fint akkurat, tåken henger lavt her i Bergen, og det regner. Trist, trist vær. Får bare sette på noe glad musikk, så går det bedre.

 

Uansett, god helg til deg!

 

klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ønske deg en god natt, og ønske deg lykke til med neste ukes utfordringer og ikke minst veiedag, fredag. Håper du er bedre i kneet.

 

Nå må jeg sette opp plan over måltider og lese litt Grete Roede før jeg køyer. Blir en laaaaaang dag i morgen med skole og jobb og hus og barn og ikke minst en tur om kvelden. Liker de kveldsturene. Og lekser. Huff, blir litt svett ved tanken. Men det er heldigvis bare mandagen som blir så stressfull. Okidok.

 

God natt til deg og håper du får en fin uke.

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ny uke, nye muligheter! Jeg syns de ukene som har gått har vært deprimerene og lærerike. Jeg har funnet ut til de grader sånn smågrunner til at overvekten min er såpass høy. Har sett igjennom min vaner og oppdaget en del dårlige; de vil ta tid å forandre på, men det må jeg for her ligger nok løsningen for at jeg skal lykkes på sikt. Jeg har nemlig ikke viljestyrke hele veien og må legge ting til rette for at jeg skal lykkes. Egentlig er jeg så lei av å tenke på mat, føle meg feit, mislykket at nå har jeg fått nok- det må jeg forandre.

 

En annen ting er jo omgangskretsen/familie når de vet at man følger ett program for å gå nedover. Noen er støttene, andre er helt nøytrale, så er det de som sier " du kan vel ta ett kakestykke". Jeg har ingen stor familie, men de to jeg har er støttene og litt nøytrale, men jeg føler så hardt på at jeg skuffer de på en måte når jeg ikke kommer meg ned i vekt. De ordene har aldri blitt sagt altså, men kanskje det er min egen skuffelse som kommer frem. Vi har vel alle behov for at noen ser på oss med stolthet over noe vi har oppnådd, enten det er eksamen, en ny jobb, eller vekttap. Jeg har venner som aksepterer meg slik jeg er..tykk eller tynn, de ser bare personen- heldigvis :-)

 

Jeg har hvertfall funnet ut at jeg trenger å gjennomføre det her, jeg har gitt meg i mange tilfeller før, og har vel forventet å mislykkes denne gangen også- så det er en tanke jeg må jobbe med. Dette er litt gjennomgåene tema hos meg; for jeg har gjennomført en del skolegang, men samtidig er det mange kurs og interesser/hobbyer jeg aldri har gjennomført. Der hvor det begynner å kreves for mye av meg, har jeg en tendens til å gi meg.... Dette er en vanskelig periode; 2 kroniske sykdommer- attføring.. det gir ikke oppskriften på en vellykket følelse; det meste er heller snudd på hodet. Men samtidig en perfekt tid til å ta tak i hele sitt liv og ikke bare vekten :-)

 

Dette blir en slag "baksiden av medaljen" dagbok, som består av litt mer enn kiloene som lyser på vekten og runden på målebåndet :) Forumet her består av så mange flinke folk og det er ren motivasjon i seg selv å lese om dere andre også !

 

Håper alle får en fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss har nok "issues" som ødelegger opplegget med å gå ned i vekt, eller gjør det vanskeligere. Tror ikke du er alene der. Men det viktige, tror jeg, er å prøve å motivere seg selv så mye som mulig. Det jeg mener, at når man går inn på disse sidene, så lar man den "baggasjen" stå igjen og prøve å glemme eller overse den. Uff, dette høres helt søkt ut, er litt vanskelig å forklare. Jeg har en del slike "issues", som før jeg gikk inn på disse sidene og begynte å lese alle innleggene, føltes overveldende. Jeg var overhodet ikke motivert, men litt etter litt fikk jeg en følelse av at dette vil jeg også gjøre, det er på tide NÅ. Og det var pga alle dere "nettvenninner" inkludert DEG! Så takk til dere, jeg er veldig glad for at jeg gikk innom disse sidene. For et år siden gikk jeg på internett kurs og var LITT innom disse sidene, men leste nesten ikke i det hele tatt, så ble ikke så motivert heller. Men nå leste jeg en del og ble bitt av basillen. Heldigvis.

 

Jeg kjenner meg så godt igjen angående de som er rundt oss. Jeg har også noen som er veldig støttende, noen som er nøytrale, og så er det de som sier: Du kan vel ta et kakestykke. Det synes jeg i grunnen er dårlig gjort, men sier ingenting men takker som regel høflig neitakk. Unntatt på min fars bursdag. :)

 

Men min mor sa en gang til meg, og det var bare enormt sårende og så typisk min mor, for hun har en tendens å fyre med tungt skyts: Min største skuffelse i livet, er at du er blitt tykk! Den svei, det kan jeg love dere.

 

Men hun er allikevel ganske støttende nå når jeg har forandret livsstil og skal gå ned i vekt. Ikke misforstå meg, min mor er faktisk veldig snill og hun er glad imeg, men hun kan som sagt si litt av hvert hvis hun er i det "riktige" humøret. Nok om det.

 

I dag hadde jeg nok en gang full dag foran meg og hva skjer, jeg våkner opp med en migrene. Sitter foran maskinen med migrene, det er ikke så veldig godt, men jeg orker ikke ligge hele tiden. Har tatt smertestillende, men foreløpig virker den ikke så godt. Må ta på meg solbriller, for det ser ut til at værgudene skal være snille med Bergen og gi oss litt sol. :=

 

Men spardama, ikke gi opp, du får ikke lov av meg! :) Vi må fortsette å støtte hverandre slik vi har gjort, det vil hjelpe. Og om det går sakte nedover, så går det nedover. Jeg er sikker på at vi vil klare det, det vil ta tid, men vi skal nå målet vårt. OK?

 

Ha en fin dag og en fin uke.

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss har nok "issues" som ødelegger opplegget med å gå ned i vekt' date=' eller gjør det vanskeligere. Tror ikke du er alene der. Men det viktige, tror jeg, er å prøve å motivere seg selv så mye som mulig. Det jeg mener, at når man går inn på disse sidene, så lar man den "baggasjen" stå igjen og prøve å glemme eller overse den. Uff, dette høres helt søkt ut, er litt vanskelig å forklare. Jeg har en del slike "issues", som før jeg gikk inn på disse sidene og begynte å lese alle innleggene, føltes overveldende. Jeg var overhodet ikke motivert, men litt etter litt fikk jeg en følelse av at dette vil jeg også gjøre, det er på tide NÅ. Og det var pga alle dere "nettvenninner" inkludert DEG! Så takk til dere, jeg er veldig glad for at jeg gikk innom disse sidene. For et år siden gikk jeg på internett kurs og var LITT innom disse sidene, men leste nesten ikke i det hele tatt, så ble ikke så motivert heller. Men nå leste jeg en del og ble bitt av basillen. Heldigvis.

 

Men spardama, ikke gi opp, du får ikke lov av meg! Vi må fortsette å støtte hverandre slik vi har gjort, det vil hjelpe. Og om det går sakte nedover, så går det nedover. Jeg er sikker på at vi vil klare det, det vil ta tid, men vi skal nå målet vårt. OK?

 

Ha en fin dag og en fin uke.

 

Klem fra Trude[/quote']

 

Neida, jeg gir på ingen måte opp :-) Det er heller stikk motsatt! Jeg bare vet med meg selv at skal det her bli en varig nedgang så må jeg møte mine spøkelser, utfordringer; ja alle de tingene som kan gjøre at jeg vil fyke opp igjen i vekt når jeg føler meg kroppslig fornøyd. Utrolig viktig for en vellykket prossess :-) Ja hvertfall for meg.. jeg har ikke tro på å stikke ting under stol, men møte utfordringer. Det kan kanskje virke litt negativt å skrive om sånne ting, og kanskje er det det, men det er de to sidene av livsstilforandring som er viktig- motivasjon og ærlighet :-) Jeg er sterkt motivert og samtidig blankt ærlig med tanker jeg har. Vi vet at denne prossesen ikke er som å sitte på en rosa sky, og i stedet for å "overse" issues så skriver jeg åpent det.

 

Det er jo flott støtte på disse sidene, veldig fornøyd med denne gjengen som støtter og heier på hverandre her :-) Jeg er ikke i tvil om at vi alle kommer til å komme oss ned til målet vårt!

Ha en fin mandag Trude! God bedring med migren..

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha ros for din ærlighet og pågansmot, det er nå noe som er viktig i den prossesen som du har begynt med. Det er jo en livsstisendring du holder på med og du holder på å skal legge deg til et kosthold som du skal leve meg resten av livet. Og det tar tid, er ikke gjort over natta, selv om vi ofte kunne ønske det.

 

Jeg vet ikke jeg hvor mye du har lest av bloggene min, er jo ganske mange av dem for jeg har jo holdt på en stund, alle som har lest min blogg har fått fulgt meg i både opp og nedturer, jeg har vært bunn ærlig hver gang jeg har skrevet min blogg, og dere som har lest den har fått ta del i mye av den kammpen og følesene som er i rundt dette. For det er som du sier at de består ikke bare av kilo og mål men også andre ting, som nærsagt er like viktig, for det å komme seg ned i kilo er ingen enkel oppgave, men det går med litt viljestyrke og mot.

 

Jeg håper jeg kan få lov å fortsette å følge deg fremover, og at du fortsetter å komme innom bloggen min for å fortelle litt om hvordan det går, både positivt å negativt, for det er så kjekt å få støtte og motivere dere som er innom bloggen min og her på forumet.

 

Og her på forumet er det mye støtte og finne, det er nå helt sikkert.

 

Ble kanksje et litt rotete innlegg dette, men jeg håper du forstår hva jeg mener.

 

Ha en fortsatt fin dag

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom å si hei. Du er ikke alene om disse følelsene. Jeg tror de kommer til oss alle innimellom.

Jeg er så enig med deg når det gjelder disse bloggene. Det motiverer skikkelig.

Ønsker deg fortsatt en flott dag.

Stå på. dette skal vi klare.

Klem LEna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så nydelig vær idag, og jeg har vært ute å gått mine første tusen skritt idag. Koste meg veldig med ett stykke Vollenbrot brød med leverpostei m/purrebiter på når jeg kom inn :-) Bare rent skjær digg !

 

Jeg har nå også hoppet til veiedag til mandager; lettere og spennende siden de fleste her på siden har mandag også. Jeg veide meg i dag tidlig og kan med stor glede si at jeg veier 4,2 kg mindre siden jeg mitt første innlegg her i boken. Så solen skinner på alle mulige måter. Jeg har en jo-jo vekt, samler vann -fyker opp og ned, men det stabile er det jeg sikter etter. Mitt første virkelige mål nærmer seg nå.. 130 kg.. kun 2,8 kg unna. Optimisten i meg sier at 3 uker unna kan være en fornuftig tanke, men i hvertfall innen 4 uker.

 

Jeg lurer litt på om vi kanskje skulle startet en mosjonstråd her for oss på denne siden, hvor vi kunne meldt inn om aktiviteter/lett mosjon/hagearb. osv.. egentlig alt som setter oss i tanken på aktivitet; stort eller lite. Jeg for min del er ganske innaktiv, og starter jo forsiktig med mosjon. Det finnes jo tråder som fatburners og eplehagen som melder trim; så kanskje en tanke for oss..

 

Håper alle får en fin fin tirsdag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,2 kilo er kjempe bra:) Første delmål nærmer seg rakst da.

En mosjonstråd er jo morsomt. Er med på eplehagen på motiver meg, men hiver meg gjerne med her også.

Kommer ikke til å melde meg på skrittteller konkurransen. Har ikke skrittteller og gidder ikke å kjøpe heller. Men lykke til de som blir med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det var en god idé angående slik trimklubb e.l. Jeg er ikke så flink foreløpig, har vært ute i hagen og klippet plenen og holdt på å dø, hehe. Jeg var virkelig skikkelig andpusten og følte jeg ble svimmel av så lite, så en slik tråd eller hva det nå heter, hadde vært helt ok for meg.

 

klem fra tsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får nok dra igang en liten tråd om vår aktivitet ja :) I dag har jeg 4838 skritt på min teller :-) Kvalifiserer offesielt som innaktivt, men i min verden er det faktisk aktivt.. he,he så jeg lar meg ikke knekke av oppsatte båser. Jeg tenker som så at jeg starter her jeg starter og det er en vei oppover :) Målet mitt for i morgen får bli 5000 skritt igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det atter en ny dag, skal snart dra på jobb, men innom en tur først for å ønske deg en fin og sunn dag.

 

Håper dere har bedre vær en her, her regner det og blåser, var ganske fint vær i går på dagen men på kvelden begynte det på igjen, har jo vær veldig mye dritt vær i det siste, har blitt neseten fast å gå tur i regnklær her på traktene nå.

 

Så flink du har vært å gå ned i vekt, det er jo kjempe flott, stå på videre nå, dette klarer du, første dele målet er nå snart innen rekkevidde, jeg følger med deg videre og heier på deg.

 

Ja i dag starter jeg å telle skritt, skal bli spennede å se hva jeg kommer opp i.

 

Ja kanskje vi skulle ha starta en trimtråd her inne på dette forumet, har ikke vært dumt det.

 

Ha en flott dag i alle fall

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hilsen til deg også spardamen.

Håper du får en fin dag,og litt trim.

Er som evelyn sier,regn og vind her i dag,tror hun og jeg har omtrent samme værtype ofte.

Så jeg får se om jeg ikke tar enda ett rom å vasker ned,god trim,og trenger ikke tenke mere på hvor surt det er ute.

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg faktisk har kjøpt en skritteller for en stund siden, men aldri brukt den! Den må jeg finne frem. Men hvordan bruker du den? Jeg mener, har du den på deg hele dagen, og teller absolutt alle skritt eller er det bare når du går på tur? Takknemlig for svar. :)

 

Ellers værmessig har vi det som både Janne og Evelyn i dag, regnbyger og innimellom kommer det en sol (som forsvinner litt for fort).

 

Ha en fin onsdag.

 

Klem fra tsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på at jeg faktisk har kjøpt en skritteller for en stund siden' date=' men aldri brukt den! Den må jeg finne frem. Men hvordan bruker du den? Jeg mener, har du den på deg hele dagen, og teller absolutt alle skritt eller er det bare når du går på tur? Takknemlig for svar. :)

 

Ellers værmessig har vi det som både Janne og Evelyn i dag, regnbyger og innimellom kommer det en sol (som forsvinner litt for fort).

 

Ha en fin onsdag.

 

Klem fra tsj[/quote']

 

Heisann :-)

 

Jeg har den på hele dagen; fra sent til tidlig. Fester den i bukse hempen, eller i bokselomme hempen, og den registrer alle skrittene jeg går. På min så kan man stille inn skritt lengde, vekt osv også, men det er forskjell fra type til type. Det de anbefaler på en dag er jo 10 tusen skritt og det er lærerikt å skjønne hvor mye det egentlig er.. håper du får den til!

 

Ha en flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare titte innom og se om du har det bra! Er utrolig trøtt, våknet først kl 6.00 og var veldig våken, det må ha vart kanskje 10 minutter, nå gjør jeg ikke noe annet enn å gjespe. Så morgenfrisk er i hvertfall ikke jeg. Du???

 

Solen skinner innimellom alle regndråpene og skaper flotte regnbuer, men i dag er det innevær. Tror allikevel jeg skal ta meg en tur ut i hagen og kanskje våkne litt mer før jeg begynner på husarbeidet.

 

Håper du får en fin fredag.

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsner :-) alltid koslig!

 

Her har det vært en krevende dag på alle mulig måter. Sliten i hodet, kroppen og alt i kveld. Det å være i snart attføring er frustrene, på mange måter er livet så snudd på hodet som det kan få blitt, og det høster mye usikkerhet. Livet mitt består av mange "karakter" byggene erfaringer om dagen, det er sikkert.

 

Ellers med vekten så tror jeg dette går sakte den rette veien, er stort sett flink til å få i meg nok mat, bruker tellern for skrittene, bygger sakte opp kroppen igjen til å bli sterkere. Veiedag på mandag; spennende igjen :)

 

Ha en fin fin helg alle som er innom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Innom for å ønske deg en god dag jeg :)

Mange som har veiedag på mandager ja, det var grunnen til at jeg byttet også. Hadde egenetlig onsdager før. Blir spennende å se til uka!

 

Ha en fin høst-lørdag.

 

Klem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig oss her i Øst; her skinner solen :-) En dag som gjør at bare vinduene skriker etter å bli pusset.. he,he Sitter her å kikker på forumet, leser om alle som er så flinke, mye motivasjon er det å hente her. Jeg blir stum av beundring av alle som samler skritt som bare rakkern :)

 

Jeg samler også skritt, men er i amatørliga en i forhold til mange her. Men starter ett sted; så får jeg øke etterhvert. Jeg sliter med utmattelse, og bør trene meg sakt opp igjen istedet for å overdrive. Nok om det, vi har alle utfordringer.

 

Jeg har en liten teori om at jeg ikke vet hvor tungt det egentlig er og har vært for kroppen når den har en så stor overvekt. Det vil jeg vel egentlig kunne si noe om igjen når jeg har gått det ned. Jeg skulle gjerne snakket med noen som har gått ned så mye, fått høre litt om forskjellene på alle måter. Tror det ligger mye motivasjon i det; kanskje legge ut ett spørsmål om det. Jeg har for morro skyld puttet ca 20 kg i en tursekk, og det er søren meg tungt å bære... og jeg har 20+ i tillegg..det setter det i litt perspektiv.

 

Nå skal jeg ha kaffekopp nr 2, lese litt videre og ut å samle skritt. Ha en fin dag alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 kg er mye, så med 20 kg mindre er det klart at man blir mer opplagt og har lettere for å klare fysisk anstrengelse. Jeg gikk for en del år tilbake på en pulverkur og raste ned i vekt (er ikke å anbefale), men poenget mitt er at da gikk jeg ned 18 kg og forskjell på formen min før og etter var enorm! Jeg var så mye lettere til fots og humøret mitt og energien var på topp. Dette var for i underkant av 40 kg siden! Men allerede nå, når jeg har gått ned bare noen få kg, så merker jeg bedring i formen for hvert kg! Det synes jeg er motiverende. Stå på, gi ALDRI opp. Da blir det i hvertfall ikke bedre. :)

 

Ønsker deg en fin helg. (Synes forresten av du er veldig flink angående antall skritt. Du skal ikke føle deg dårligere enn andre, du går bare så mye du klarer og så klarer du nok mer og mer etter hvert.)

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...