Gå til innhold

10 000 skritt for dagen


Gjest kykkeliky
 Share

Anbefalte innlegg

I USA er de feite der! Og der herjer stegteller-feberen. 10000 skritt for dagen må visst til. Litt skeptisk fant undertegnede ut at jeg ville prøve dette lille apparatet. Pilen på vekten har ikke akkurat gått riktig vei med årene, så hvorfor ikke? Og skulle du ikke sett! Tallene i displayet driver meg fremover skritt for skritt, dag etter dag - som om å runde 10 000 var noe magisk og forløsende. Følelsen når en klarer det er god, den kunne ikke vært bedre selv om det sto tusenvis av folk og heiet ved mållinjen.

"Jeg vant over deg i dag og din lille provokatør!" smiler jeg, og stapper den godt ned i bukselommen mens jeg unner meg noe godt OG sunt å spise.

 

Til orientering:

10 min. med roing = 2000 skritt

30 min med sykling = 4500 skritt

 

Det er håp også for oss som ikke liker å traske milevis hver uke, men uansett:

En super motivator hvis en savner litt inspirasjon. Stegteller anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
I USA er de feite der! Og der herjer stegteller-feberen. 10000 skritt for dagen må visst til. Litt skeptisk fant undertegnede ut at jeg ville prøve dette lille apparatet. Pilen på vekten har ikke akkurat gått riktig vei med årene' date=' så hvorfor ikke? Og skulle du ikke sett! Tallene i displayet driver meg fremover skritt for skritt, dag etter dag - som om å runde 10 000 var noe magisk og forløsende. Følelsen når en klarer det er god, den kunne ikke vært bedre selv om det sto tusenvis av folk og heiet ved mållinjen.

"Jeg vant over deg i dag og din lille provokatør!" smiler jeg, og stapper den godt ned i bukselommen mens jeg unner meg noe godt OG sunt å spise.

 

Til orientering:

10 min. med roing = 2000 skritt

30 min med sykling = 4500 skritt

 

Det er håp også for oss som ikke liker å traske milevis hver uke, men uansett:

En super motivator hvis en savner litt inspirasjon. Stegteller anbefales![/quote']

 

 

 

Men hvor mange minutter spaserer du snn ca for å få 10 000 meter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei kykkeliky. Helt enig. Å gå med stegteller er en god motivasjon. Jeg kom over en tabell som gir en pekepinn på hvor aktiv man er, sett i forhold til antall skritt pr. dag:

 

Under 4.000 skritt = inaktiv

5.000-6.000 = litt aktiv

6.000-8.000= moderat aktiv

8.000-10.000 = aktiv

Over 10.000 = svært aktiv

 

Med en stillesittende jobb er det helt nødvendig å være bevisst på å få mosjon. For meg har stegtelleren vært en god investering! Jeg tenker som så at hvert steg teller for kroppen, enten det er innendørs i form av husarbeid, eller ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Men hvor mange minutter spaserer du snn ca for å få 10 000 meter? :)

 

Hvor lang tid du må gå for å oppnå 10.000 skritt avhenger av hvor lange skritt du går og hvilket tempo du holder. Mener å ha lest at du på en frisk spasertur kan regne med å gå 6.000-10.000 skritt på en time.

Man går jo også en del skritt i vanlig dagligliv. De dagene jeg kun er på jobb (kontorarbeid) og pusler litt i huset går jeg 3.000-5.000 skritt. Så jeg er nødt til å spe på med spaserturer, dans, sykling og intensivt husarbeid for å få min daglige dose bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm.. jeg har en slik skritt-teller liggende, men har ikke prøvd den. Kanskje jeg skulle gjøre det en dag og sjekke om jeg kommer opp i 10000?

 

Jeg fikk min skritt-teller som premie i ett eller annet, husker ikke hva det var. Så den er sikkert ikke kjempebra, men den ser grei ut da. Det selges vel sånne her på GR? Du får kikke litt rundt her inne Lubina :(

 

Kan ikke hjelpe deg med hvordan den funker dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ebelle

Hei.

Jeg har kjøpt min stegteller på Clas Ohlson. Du legger inn vekt og skrittlengde så viser den skritt, km, kalorier og effektiv tid man har gått. Den er veldig motiverende. Den heter Silva et eller annet og koster 249,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evolady

Jeg har kjøpt meg stegteller på G-sport til 499,- Den har innebygget radio også.

Den har en kule inni som teller stegene. Og den er overraskende nøyaktig. Den begynner ikke å telle før du har tatt 6 skritt for å unngå å registrere andre bevegelser. Men teller likevel med de 6 første skrittene når den starter.

Og det er praktisk med radio og ørepropper når man går tur. Fungerer veldig bra, også som en motivasjonsfaktor for å bevege seg mer. Det finnes nok billigere typer, men vet ikke om de er like bra og like nøyaktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina

Takk for svarene. Jeg var nok litt for rask til å bestille på GR-shop'n..... Vet nå om flere som har kjøpt den som ebelle har fra Clas O. og bare hørt positivt om den.

Den med radio er sikkert helt topp. Men jeg greier ikke å høre på radio når jeg går, så det er nok ikke noe for meg.

 

Skal bli spennende å bruke stegteller. Forhåpentligvis blir den en ekstra motivasjonsfaktor hvis jeg skulle miste motivasjonen etterhvert...... Bedre å være føre var.....

 

Hører gjerne fra flere som bruker stegteller. Antall skritt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina

Da er stegtelleren i hus. Pga kulda har jeg ikke giddet å måle skrittlengde.... Sånn for å ha litt å gå ut fra - hvilken skritt lengde har dere som bruker stegteller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lubina
Jeg har vel 63 cm' date=' men så har jeg laaange ben også ;-)[/quote']

 

Jeg prøvde den i går kveld og gikk en runde som jeg vet er 6 km. Hadde sti****rt skrittlengde til 50 cm. Distansen som kom fram på GR-telleren var bare litt over halvparten..... Og jeg gikk temmelig jevnt og trutt hele tiden. Jeg må jo få målt opp skrittlengden, kanskje mine også er temmelige laaange.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Takk skal du ha. Fant det på GR-shop'n. Den koster kr. 399' date='-. Er det dyrt i forhold til andre steder? Er det noen her som har kjøpt fra GR?

 

Noen som kjenner til stegtellerne fra dette firma? De er veldig billige i forhold til GR, men kanskje ikke like gode?

 

http://www.skritteller.no/?p=productsList[/quote']

hei. er ganske ny her. har en slik fra GR.kjempemotiverende. har hatt den i ca.1år.skal ned 14 kg.til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. er ganske ny her. har en slik fra GR.kjempemotiverende. har hatt den i ca.1år.skal ned 14 kg.til sommeren.

 

Jeg har brukt den noen dager nå på turene mine, men den stemmer ikke i det hele tatt. Vet distansen jeg går men telleren viser ikke mer enn litt over halvparten av distansen. Også står det antall aerobicskritt og antall skritt - skal de legges sammen? Da stemmer det hvertfall mer i forhold til den runden jeg går. (Kunne kanskje lest bruksansvisningen men......... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synøve

Hei,jeg kjøpte meg en sånn skrittteller på gsport,det er den samme som de har på GR.. kostet det samme også, jeg tror nok de stegene fra vanlige steg+aerobic steg skal legges sammen.. Prøvd og lese litt på brosjyren,og forstår det sånn at det skal gjøres..Den fungerer ihvertfall veldig bra,og det er veldig motiverende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte gå i 4,5 timer før jeg fikk min opp i 10000 skritt, en vanlig dag for meg er ca 6000 skritt (og da går jeg mye!!!) Min skritt teller gikk i stykker da den uheldigvis havnet i vaskemaskinen, men det gjorde meg ingnting. Jeg ble ikke motivert av den, heller tvert om! Følte jeg gikk og gikk og aldri kom opp i 10000, så føles mye bedre nå som jeg ikke bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte gå i 4' date='5 timer før jeg fikk min opp i 10000 skritt, en vanlig dag for meg er ca 6000 skritt (og da går jeg mye!!!) Min skritt teller gikk i stykker da den uheldigvis havnet i vaskemaskinen, men det gjorde meg ingnting. Jeg ble ikke motivert av den, heller tvert om! Følte jeg gikk og gikk og aldri kom opp i 10000, så føles mye bedre nå som jeg ikke bruker den.[/quote']

 

Hmm.m. Da må det jo ha vært noe feil med den - kanskje like greit at den gikk i vaska.... :)

 

Hvis en regner 50 cm på skrittlengde - det blir 2 skritt pr meter. Går jeg 7 km (7000 meter X 2), blir det 14.000 skritt. Og det stemmer omtrent på min. Er enig i at det ikke er motiverende når telleren viser feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok' date=' greit å vite at den ikke var riktig da.

men må man gange med 2??? for det gjorde ikke jeg...så kanskje den var litt riktig likevel da...jaja :([/quote']

 

Hvis du går TO skritt pr/meter, og du vet distansen du har gått - det er da du ganger med TO. Si du har en skrittlengde på 50 cm - da blir det to skritt pr meter. Men skrittlengden må måles opp da dette er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

at en person på ca 1,60 vil ha omtrent 65 cm skrittlengde.

Det beste er å gå 10 skritt og etterpå måle opp kor langt ein har gått.

 

Vanligvis skal skrittelleren settast i bukselinningen i og med at den vanligvis måler hoftebevegelsen.

 

Billigaste skrittellar får du på Jernia til 50 kr. Den fungerer heilt fint.

 

Ein hard aerobictime gir omtrent 6000-7000 skritt

Ein time rask gange gir mellom 6000 og 10000 alt etter hastighet.

Eit tips kan jo vere at ein tar ein rask morgentur. Ikkje berre kjem du fort opp i skritt, men du får også ein knall start på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
at en person på ca 1' date='60 vil ha omtrent 65 cm skrittlengde.

Det beste er å gå 10 skritt og etterpå måle opp kor langt ein har gått.

 

Vanligvis skal skrittelleren settast i bukselinningen i og med at den vanligvis måler hoftebevegelsen.

 

Billigaste skrittellar får du på Jernia til 50 kr. Den fungerer heilt fint.

 

Ein hard aerobictime gir omtrent 6000-7000 skritt

Ein time rask gange gir mellom 6000 og 10000 alt etter hastighet.

Eit tips kan jo vere at ein tar ein rask morgentur. Ikkje berre kjem du fort opp i skritt, men du får også ein knall start på dagen.[/quote']

 

 

Det syns jeg var et langt skritt for en på 160 cm. Men jeg kan ta feil. Selv målte jeg bare 55 cm pr skritt og er 166 høy. Jeg tok dåg ikke lange skritt, men vanlig gange (inne uten sko) målte ti skritt, og delte slik at jeg fikk gjennomsnitt... kanskje jeg har gjort noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var et langt skritt for en på 160 cm. Men jeg kan ta feil. Selv målte jeg bare 55 cm pr skritt og er 166 høy. Jeg tok dåg ikke lange skritt' date=' men vanlig gange (inne uten sko) målte ti skritt, og delte slik at jeg fikk gjennomsnitt... kanskje jeg har gjort noe galt?[/quote']

 

Eg gikk rundt idrettsbana, som då er 400m lang. Eg delte 400 på antall skritt eg tok. Det viste seg at eg faktisk kjem opp i 80cm pr steg. (eg er 1,65 m.)

Eg gjorde dette to gangar for å vere sikker på at målingane ikkje var feil.

 

 

Så heretter anbefaler eg at ein testar skrittlengda på denne måten: Gå et visst antall meter. Bruk skrittellaren og sjå kor mange skritt du tar. Del lengda på antal skritt. Då finner du skrittlengda di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...