Gå til innhold

Oppskrift på kjempe god og sunn texmex-risotto


Cikki

Anbefalte innlegg

Lagde en texmex risotto idag, og synes den var så utrolig god og lett å lage at jeg skulle dele den med resten av gjengen her inne. Oppskriften er som følger:

 

(4 porsjoner) dette er ikke GR porsjoner, så dere kan kanskje regne litt på den, men syns det stemte bra jeg.

 

4 hvitløksbåter

2 løk, hakket

2 selleristilker, i strimler

2 ss olivenolje

400 g karbonadedeig

2 dl langkornet ris, ukokt (jeg bruker brun basmatiris)

1 kjøttbuljongterning

7 dl vann

½ dl chilisaus ( kanskje litt ekstra)

1 pose Tacokryddermix

1 boks bønner (kidney-, salat- eller røde bønner)

1 boks maiskorn

 

 

Tilbehør:

Salat med for eksempel: grønn salat, tomat, paprika, agurt, løk m.m.

 

Fremgangsmåte:

Fres hvitløk, løk og selleri i olje. Tilsett karbonadedeigen og stek noen minutter. Hell karbonade- og løkblandingen i en kjele. Bland i ris, buljongterningen og vann. La alt småkoke under lokk i ca. 20 minutter. Tilsett deretter chilisaus, Tacokryddermix, bønnene og mais. La alt bli gjennomvarmt før servering.

 

Bland gjerne en dressing til salaten av yoghurt naturell/kesam og kryddermix (Gresk kryddermix eller dipmix fra Maarud). Dette gir deg en god og mager dressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...
Gjest emma71

Driver og planlegger meny og handleliste for uka, og denne skal jeg ha på tirsdag. Gleder meg, høres kjempegod ut. Har lagd tacosuppe før, som minner litt om denne.

Du som har lagt den i din private kokebok, fant du ut om kcal-innhold per porsjon? Hadde vært kjekt å vite :-)

 

Ha en fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget den i dag. Veldig, veldig god og mettende. Men litt høyt kcal-innhold, fikk 572 kcal for min porsjon. Men er jo både karbonadedeig, bønner, ris og mais som drar opp. Kan sikkert kutte ned på kjøtt og mais eller no'. Sunn og god i allefall :-)

Kanskje jeg skal legge inn min oppskrift på texmex-suppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...