Gå til innhold

bekymret og lettet


Gjest gravida

Anbefalte innlegg

sitter her og er gravid i snart 36 uke. føler meg som en vaggende hvalross! har lagt på meg 17 kilo så langt i svangerskapet og trenger litt hjelp til å stukturere spisingen og hva jeg spiser. håper dette kan hjelpe meg.. lettelsen er at jeg snart skal føde og at jeg da forhåpentligvis kan begynne å bevege meg litt mer enn bekkenet tillater nå. ellers vet jeg ikke hva som er ideelt for en gravid kvinne å innta av kalorier, så hvis noen har et godt tips, tar jeg imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du kan regne ut via formelen jeg har limet inn under her, når du har kommet så langt i svangerskapet skal du gå opp en meny i forhold til hva du skulle hatt uten graviditet/amming, og der skal du ligge når du fullammer også. Når du er igang med trimming etter fødselen kan du regne ut på nytt for å se om du skal spise enda mer!

 

 

FORMEL

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fint med tilbakemelding, nå har jeg i hvert fall en idé om hvor jeg bør ligge. starter med kurs om noen uker, så da blir det sikkert ennå lettere. jeg føler meg inspirert! takk skal du ha:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En stund siden jeg har skrevet noe her. Gleder meg veldig til fødselen nå :-) Er selvfølgelig litt utolmodig, men har det i grunnen ganske deilig og rolig her hjemme mens jeg venter. Har under to uker igjen til fødsel nå (håper jeg i hvert fall), så målet mitt når det gjelder vekten er å ikke komme noe særlig over 20 kg i vektøkning....forrige svangerskap la jeg bare på meg 14 kilo, så det er litt deprimerende, men jeg er motivert til å starte kurs snart nå.

Begynner kurs for gravide og ammende på nettet i uke 44, det blir veldig bra!

Jippi! Ha det bra alle dere andre også og lykke til med alt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har det kommet en tass/tasseline ennå eller? Uansett kan tenke meg du begynner å bli passe lei av stor mage nå, husker de 4 siste ukene mine med gru...i begge svangerskapene.....

 

Uansett her blir det kastet mengder med lykkestøv/fødestøv til deg!!!

 

Klem:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke skjedd noe ennå, men har ikke termin før neste lørdag, så det er vel litt for tidlig å bli for utålmodig allerede......men selvfølgelig hadde det vært kjekt å møte den lille tulla snart :-)

Hyggelig å få så gode lykkeønskninger på veien - alltid godt å ha med!

Dere får nok høre når hun er kommet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og venter på at fødselen skal komme i gang! Gleder meg utrolig nå :-) Håper at det skjer i løpet av helgen.

Ellers begynner jeg med kurs i neste uke. Det blir jo også spennende og det hadde vært greit å ha født først. Skriver mer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Fem mnd siden jeg fikk litj'frøkna. Jeg hadde en drømmefødsel og ønsker det samme for deg.

 

Begynner du virkelig på kurs neste uke? Etter mine fødsler har jeg trengt et par mnd før jeg har orket å "sosialisere" meg så mye at jeg har gått på kurs.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem mnd siden jeg fikk litj'frøkna. Jeg hadde en drømmefødsel og ønsker det samme for deg.

 

Begynner du virkelig på kurs neste uke? Etter mine fødsler har jeg trengt et par mnd før jeg har orket å "sosialisere" meg så mye at jeg har gått på kurs.....

Det blir et nettkurs, og målet er bare å få litt hjelp, ikke ta den store slankekuren :-) Min forrige fødsel gikk også veldig greit, så jeg satser på at det blir en fin opplevelse denne gangen også. Gleder meg vannvittig nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har den lille jenten vår allerede rukket å bli 16 dager- vi storkoser oss :-) hun var 3354 gr og 50 cm da hun ble født og selvfølgelig helt perfekt:-)

Dagene går fort, så jeg har ikke fått vært så mye innom her, men nå ser det ut til at vi kommer litt mer i rytme og finner mer ut av dagene etterhvert. Det går heldigvis fint med meg også, føler at kroppen begynner å komme litt på plass igjen.

Jeg går på internettkurs nå og synes det er veldig inspirerende og fint i forhold til å spise fornuftig i denne perioden. Jeg har i grunnen gått raskere ned etter fødselen enn jeg ventet og det er jo litt kjekt, men måtte gå opp en meny for å ikke miste for mye for fort. Nå er utfordringen å fylle opp kalorikvoten uten å ty til kaker og kjeks..... Har bare 8 kg igjen før jeg når idealvekten min og kurset varer 5,5 uker til, så jeg er litt spent på hva jeg oppnår. Venter egentilig ikke å gå ned så mye, men mellom 0,5-1 kg i uken hadde jo vært fint.

ha det bra så lenge alle sammen - og lykke til til dere også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Kos deg hjemme med jenta di!

 

Alt er som regel litt kaos til å begynne med, men det går seg til etterhvert:-)

 

8 kg igjen er ikke mye, det forsvinner utrolig fort hvis du passer på å spise nok og ammer. Må jo bare fortelle at jeg er snart 4 kg lettere enn da jeg ble gravid med yngstedatteren min på 6 mnd.

 

Savner litt nyfødt tiden, men det er jo egentlig bare mer og mer kos jo større de blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har det kjempebra!! Kiloene kommer helt sikkert til å forsvinne! Nå har jeg 1,9 kg igjen til der jeg var når jeg ble gravid med den eldste av barna mine! Så venter 3 kg til som skal ned, 65kg er matchvekta mi!!

 

Uansett lykke til!!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har det bra, ting går selvfølgelig i et veldig langsomt tempo og jeg føler at det ikke er så mye som blir gjort. Plutselig er dagen over og jeg har bare fått satt på en maskin med klær og det er alt.... litt frustrerende, men også litt deilig å kunne nyte tiden med bitteliten skjønn jente. Setter nok mer pris på spebarnstiden denne gangen, enn med eldstemann, da var det så spennende å se utviklingen hele tiden og vi gledet oss bare til neste skritt. I dag er hun blitt 1 måned og hun er deilig og snill!

Når det gjelder vekttap og trim går det litt opp og ned, men stort sett nedover heldigvis :-) må bare ta tiden til hjelp- og det er jeg ikke så flink til alltid. Litt utolmodig. Jeg har ca 7 kilo igjen før jeg når målet mitt, men et like viktig mål er å komme skikkelig igang med trim. Satte et mål for lenge siden at jeg skulle løpe halvmaraton til sommeren/høsten. Har så lyst til å løpe! Om to uker starter medlemskapet mitt på treningsstudio igjen, så det gleder jeg meg til. Heldigvis jobber tanten min i barneparkeringen, så jeg vet at babyen min vil bli tatt godt vare på :-) En annen inspirasjon til å trene og spise riktig er en stor fest jeg skal på 22. desember, da hadde det vært hyggelig å føle seg fin i feststasen!

Gleder meg masse til jul - men det blir en utfordring med all maten som jeg elsker. Gi meg styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg litt motløs. De to siste ukene har jeg ikke gått ned mer enn 300 gram - veldig frustrerende! Håper det bare er en terskel jeg skal under. Nå er kurset snart ferdig også, men jeg fortsetter med kurs etter nyttår også. Jeg vil ikke slutte før jeg har nådd målet mitt på 58 kilo! Etterpå skal jeg ta et hold vekten kurs- har ikke planer om å slanke meg resten av livet, så jeg må vite hvordan jeg skal spise og trene for å slippe det. Ute er det vind og regn og ikke særlig fristende for friluftsaktiviteter og inne har jeg en liten jente som vil ha mat hele tiden og en liten gutt som er hjemme fra barnehagen fordi han er syk. Jeg beundrer virkelig de som er hjemme med mer en ett barn! For meg blir det bare armer og bein og ingenting blir gjort og handling er sannelig ikke lett....! Håper det er noe man finner ut av etterhvert hvordan man skal gjøre det uten å knekke nakken:-) Det gjør det ok å ha god støtte av deilig mann og skjønne barn!

Mål nå er: holde menyen, spise mer grønnsaker og trimme mer (styrkeøvelser hvis være er kjipt og jeg ikke går tur), men jeg skal kose meg i julen også. Ha en god dag alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HelleDudena

Av erfaring vet jeg at vekttapet kan gå litt saktere i perioder, men er man tålmodig så løsner det igjen.

 

Det går litt saktere her og nå, opp forrige uke og bare ned igjen det jeg gikk opp denne uka. Så status quo de siste 14 dagene. Likevel 6,5 mnd etter at jeg fikk minstejenta er jeg 4,5 kg lettere enn da jeg ble gravid med henne:-)

 

Jeg har forresten ennå ikke vært alene på butikken med begge jentene. Utsetter det til minsta går selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veiedag i morgen og er veldig spent. Krysser fingrene for at jeg har gått ned minst 0,5 kg. Føler jeg har vært så flink denne uken, så jeg trenger litt oppmuntrende tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bekymre deg...jeg la på meg 10 kg i svangerskapet,og etter at min datter nå er 4 mnd veier jeg 17kg mindre,,...amming og trening gjør susen:) fantastisk hvordan kroppen fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...