Gå til innhold

Ang. spising før eller etter trening


as

Anbefalte innlegg

Heia,

 

Eg har tenkt veldig på dette med at en ikke skulle spise etter trening som Rina fikk beskjed av legen sin.

 

”Han sa også det at når man trener for å slanke så skal man ikke spise etter trening før det har gått minst 1 time. Ikke ha i seg noe annet enn vann. Da får man opp forbrenninga og kroppen som trenger energi mens man trener og etter trening, å da tærer kroppen på fettet. Det var bra om man klarte å vente enda lengere, men det blir en balanse der, så man ikke går for lenge heller uten å tilføre kroppen noe energi. Men det man ihvertfall spiser rett etter trening går rett ut i kroppen, det kommer ikke i tarmen engang. Så da vet vi det ”

 

 

Sjekket dette med PT'en på helsestudioet som eg går på, og fikk følgende svar:

 

"Rett at man brenner fett ved ikke å spise direkte etter trening, MEN samtidig går kroppen i katabol (les “sur”) tilstand, og vil tære på muskulaturen også, samt at blodsukkeret blir ekstremt lavt. Derfor er det å ikke spise innen en time etter trening positivt FEIL. Det er ikke uten grunn at matinntak innen den 1. timen etter trening kalles den ”gyldne timen” , det gjør den fordi det er da maten kommer best til nytte i kroppen, glukogenet går over i muskulaturen, blodsukkeret og ofte tilhørende blodtrykk normaliseres, og kroppen endrer tilstand fra katabol til anabol. Så SPIS!"

 

 

Det er jo selvsagt opp til hver enkelt, men tenkte eg ville dele dette med dere.

 

Ha en kjempefin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stine1982

Hvorfor kan det ikke finnes enkle svar på alt slikt? Et enkelt ja eller nei svar?

 

Ja ja min konklusjon på dette må være at en må være ekstra påpasselig på hva en spiser rett etter trening så det er gode ting som går rett ut i kroppen og ikke dårlige....

 

Skremmende hvor lite jeg har tenkt på slikt før :D

 

Ha en fin dag folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå går det fullstendig rundt for meg. Hva er riktig? Skal vi spise eller ikke rett etter trening?

 

Har hørt selv en gang, (man hører jo tydeligvis mye forskjellig) at hvis man blir sulten rett etter en treningsøkt, skal man spise en banan. Den har mange forskjellige næringsstoffer som kroppen da suger til seg. Så hva med å spise banan etter trening og heller venter litt med annen mat? Anyone, anyone???

 

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette leser jeg selvflgelig rett etter at jeg har spist etter 2 timers trening.... Ja, ja....

 

 

Husker at det på GRkurs var anbefalt at det ble spist rett etter trening, i alle fall rett mat.

 

Ser på hovedsiden her at en med peiling på ernæring og kost skal ha nettømte på GRsidene i morgen, tror det var fra 13-14, hvor nettopp dette er tema. Om noen har tid, så håper jeg at noen spørr om hva som er best i fht vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette leser jeg selvflgelig rett etter at jeg har spist etter 2 timers trening.... Ja' date=' ja....

 

 

Husker at det på GRkurs var anbefalt at det ble spist rett etter trening, i alle fall rett mat.

 

Ser på hovedsiden her at en med peiling på ernæring og kost skal ha nettømte på GRsidene i morgen, tror det var fra 13-14, hvor nettopp dette er tema. Om noen har tid, så håper jeg at noen spørr om hva som er best i fht vektnedgang![/quote']

 

 

Jeg har sendt spørsmål om dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte også min trener om dette med å ikke spise rett etter trening og som han sa så var det viktig at vi spiste da. Dette for å bygge opp næringen i kroppen igjen. Når jeg trener i 1 time så pleier jeg å forbrenne 600 kcal.

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsiden, der du velger dager. Scroll nedover så skal du finne det. Ble ikke mye klokere av svaret for min del. Hun menta man skulle spise så snart så mulig. Så her strides de lærde. Så kanskje man bare bør finne ut hva som funker best for hver og en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... etter trening. Dette etter anbefaling fra PT.

 

 

Jeg holder fast på å spise frukt' date=' helst banan, rett etter trening. Mange næringsstoffer i banan som gjør godt i en sliten kropp. Spør treneren om det da kanskje.

 

Trude[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...