Gå til innhold

Eplekake?


Gjest cabosna
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Naboen var innom med en hel pose med epler, endel av de har stygge flekker og jeg er hysterisk i forhold til de eplene jeg spiser naturell. Så jeg leter etter gode LETTE oppskrifter på eplekake. Gjerne oppskrifter som kan tilpasses langpanne. Og som kan fryses.

 

Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en kake trenger du:

 

3-4 epler, gjerne litt sure

2 teskjeer kanel

2 kopper hvetemel

1 spiseskje bakepulver

½ kopp smør

¾ kopp honning

½ kopp kefir

2 teskjeer vaniljeekstrakt

 

 

Slik gjør du:

·Del eplene i tynne båter og bland dem med kanel. La det stå.

·Miks mel og bakepulver med en gaffel, smuldre smøret i og bland godt.

·Lag en liten grop i midten av deigen og hell i honning og kefir og vaniljeekstrakt. Bland forsiktig.

·Smør en kakeform (ca 20 cm). Legg et lag med deig, og røre lagvis til maks 2/3 av formen.

·Stekes i ca 200 grader i 35-40 minutter. Sjekk at den er gjennomstekt også i midten.

·Server varm, gjerne med is eller krem.

 

FAnt jeg her:

http://www.bydel-sagene.oslo.kommune.no/miljotiltak/sagene_samfunnshus/barekraft_i_praksis/article8944-3178.html

 

Tror jeg ville 3* den til langpanne og helelr stekt litt lengre muligens. Kakestikke :(

 

Og her:

Sunn eplekake

 

 

 

175 g smør, 2 - 2 1/2 dl sukker, 3 egg, 3 dl grov sammalt hvete, 1 1/2 dl fin sammalt hvete,

 

1 1/2 dl havregryn, 1 1/2 dl hvetemel, 1 1/2 ts vaniljesukker, 1 ts bakepulver, 2 dl melk,

 

4 - 5 epler, sukker og kanel i en plastpose, 1 dl solsikkefrø

 

 

 

Skrell eplene, fjern kjernehus og skjær eplene i en plastpose og bland dem med sukker og kanel. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggene, ett om gangen. Ha i mel og havregryn blandet med vaniljesukker og bakepulver, og bland alt godt. Tilsett melken og rør deigen sammen. Helles i en godt smurt springform(24 cm). Legg eplebåtene i deigen og strø over det som blir igjen av sukker og kanel i posen Strø over solsikkefrø. Stek eplekaken ved 1700 i 30 - 40 minutter.

 

http://www.home.no/ebratne52/Kaker.htm

 

 

 

Og en til :(

 

INGREDIENSER:

 

175 g smør,

2 - 2 1/2 dl sukker,

3 egg,

3 dl grov sammalt hvete,

1 1/2 dl fin sammalt hvete,

1 1/2 dl havregryn,

1 1/2 dl hvetemel,

1 1/2 ts vaniljesukker,

1 ts bakepulver,

2 dl melk,

4 - 5 epler,

sukker og kanel i en plastpose,

1 dl solsikkefrø

 

FREMGANGSMÅTE:

 

Skrell eplene, fjern kjernehus og skjær eplene i en plastpose og bland dem med sukker og kanel. Rør smør og sukker hvitt.

 

Tilsett eggene, ett om gangen. Ha i mel og havregryn blandet med vaniljesukker og bakepulver, og bland alt godt. Tilsett melken og rør deigen sammen. Helles i en godt smurt springform(24 cm). Legg eplebåtene i deigen og strø over det som blir igjen av sukker og kanel i posen Strø over solsikkefrø.

 

Stek eplekaken ved 170 C i 30 - 40 minutter.

 

 

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift20835.asp

 

Da fikk du litt å pusle med tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Naboen var innom med en hel pose med epler' date=' endel av de har stygge flekker og jeg er hysterisk i forhold til de eplene jeg spiser naturell. Så jeg leter etter gode LETTE oppskrifter på eplekake. Gjerne oppskrifter som kan tilpasses langpanne. Og som kan fryses.

 

Noen som har forslag?[/quote']

 

Heisan cabosna!

 

Jeg fant en oppskrift i en "gammel" Grete Roede oppskriftbok:

 

5 egg

5 dl skummet tørrmelkpulver (vet ikke hvor du får fatt i det??)

1-2 ts flytende søtstoff (etter smak)

1 ts bakepulver

kanel

 

Hele deigen helles i en rund kakeform. Skjær 500 g epler i tynne skiver og legg dem som taksten over hele kaken. Strø litt kanel på tooppen. Stekes i ovnen på 175° i ca 1/2 time. Del kaken i 10 biter - hver bit gir ca 75 kcal.

 

Denne deigen, minus kanel, kan også brukes til muffins.

 

Mvh,

Mrte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg pleier aa lage sukkerfri eplepai med speltmel. Den har baade mindre kalorier og karbohydrater enn vanlig pai.

 

Jeg baker kun paa slump, saa alle maal er ca. maal. (Tastaturet mitt har ikke norske vokaler)

 

100g lettmargarin, f.eks Soft Light

1 dl malte mandler (det blir en del kalorier, men det er ihvertfall sunt fett)

2+dl siktet speltmel

5 epler

soetningsmiddel/pulver

 

 

Bland margarinen med mandlene og litt av melet. Hell paa mel til deigen ikke lenger er klissete. La deigen hvile i kjoeleskap i tjue minutter.

 

Skjaer eplene i biter og kok dem myke i en halv desiliter vann. Naar de er myke roerer du til de loeser seg opp og blir en klumpete mos. Smak til med litt soetningsmiddel, men la mosen vaere litt syrlig.

 

Smoer en paiform og press 2/3 av deigen ut i formen. Resten av deigen blandes med mer mel og eventuelt litt havregryn til den blir smulete. Hell eplemosen i formen og stroe resten av deigen over, samt kanel og litt soetstoff.

 

Stek paa 180 grader i 25 min eller til overflaten er gyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Jeg pleier aa lage sukkerfri eplepai med speltmel. Den har baade mindre kalorier og karbohydrater enn vanlig pai.

 

Jeg baker kun paa slump' date=' saa alle maal er ca. maal. (Tastaturet mitt har ikke norske vokaler)

 

100g lettmargarin, f.eks Soft Light

1 dl malte mandler (det blir en del kalorier, men det er ihvertfall sunt fett)

2+dl siktet speltmel

5 epler

soetningsmiddel/pulver

 

 

Bland margarinen med mandlene og litt av melet. Hell paa mel til deigen ikke lenger er klissete. La deigen hvile i kjoeleskap i tjue minutter.

 

Skjaer eplene i biter og kok dem myke i en halv desiliter vann. Naar de er myke roerer du til de loeser seg opp og blir en klumpete mos. Smak til med litt soetningsmiddel, men la mosen vaere litt syrlig.

 

Smoer en paiform og press 2/3 av deigen ut i formen. Resten av deigen blandes med mer mel og eventuelt litt havregryn til den blir smulete. Hell eplemosen i formen og stroe resten av deigen over, samt kanel og litt soetstoff.

 

Stek paa 180 grader i 25 min eller til overflaten er gyllen.[/quote']

 

Man kan fint erstatte smøret med kesam 1 % i paibunnen. Da blir den neda magrere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Gjest Nedigjen

Jeg vil også foreslå eneple-oppskrift hvor det passer å bruke epler som er litt stygge..

 

Epledessert: Beregn ca et eple per person som skrelles, renses og kuttes i litt store terninger/biter. Putt dem i en varm kjele sammen med en god dæsj kanel (hvor mye du bruker bestemmer du etter hvor mye kanelsmak du liker). Sett lokk på kjelen og la eplene bli møre. Mye saft trekkes ut av eplene du får da samtidig en god saus.

 

Man kan jo også lage eplesyltetøy, eple-gele, eplemos osv og bruke mindre sukker eller kunstig sukker. Det finnes det helt sikkert flere oppskrifer på rundt om kring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...