Gå til innhold

Hvordan takkle "avrusingen" ???? ;)


Gjest Kanutten

Anbefalte innlegg

Jeg vet det blir en prøvelse. Kroppen har fått tilført STOOORE mengder med sukker over lang tid. Å komme ut av denne sukkerrusen er ikke enkelt. Hodepinen slår raskt inn, (ja, selv om jeg drikker vann :D...), og kroppen skriker i flere dager etter sukker-rus! Tror det kan sammelignes med annen rus-avhengighet har jeg lest en plass. Dette er ikke tull, men et stoooort problem. Vet at det går over, etter en laaang stund. Onsdag starter jeg et nytt og bedre liv på GR-aktiv! Gler meg! Følg bloggen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang med 2. dag av GR-kurset, og ja, kjenner godt at jeg ikke får inntatt sukker i slike mengder jeg er vant med. Drikke vann hjelper noe. Bevege seg, gå, forsøke få tankene på noe annet. Spise endel grønnsaker innnimellom hjelper litt. Har skjønt det slik at hvis man bare "holder ut" noen dager så vil suget bli mindre? Noen som har tips hvordan takle sukkerhunger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dramaqueen

Vet av erfaring at sukkersuget pleier å gi seg i løpet av kort tid. Så om du klarer å slutte "cold turkey" er det ofte det beste. Endel har også god effekt av kromtilskudd. Ellers er det et godt råd å gjøre noe annet når suget er som verst, gå en tur, les/pusle med håndarbeid, ring en venn! Det gir seg som oftest ganske fort. Eller ta en en søt frukt i stedet for godteri. Er det sjokolade du fyser på, kan du ta en liten bit mørk sjokolade (70 % kakao), det hjelper faktisk! Smaken er såpass sterk at du trenger bare en liten mengde for å føle deg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Går det bra med deg, og søtsuget.

Spis lite og ofte, ikke hopp over noen måltider, eller juks med frukt, eller melkerasjonen. Vannet er selvfølgelig kritisk også hvis du skal unngå hodepine.

 

Noe som alltid har hjulpet meg er epler- varmet i micro eller i ovenen med kanel på! Noen liker også varme bananer, de blir langt mer søte når de er varme. Hva med varme bananer med vaniljekesam og bitte litt lavkalori jordbærsyltetøysaus på toppen. Kanskje noen hakkede nøtter, og vips så har du nesten en bananasplit??? Hørtes det søtt og godt ut?

 

Uansett- lykke til og stå på...

 

klem flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjenner meg igjen når det gjelder søtsug, det er vanskelig å slutte, og man får jo faktisk abstinenser, jeg vet at jeg iallefall kan bli ganske så sint og sur når jeg kutter ut sukker..

 

For å gi deg noen råd så fungerer krom veldig fint på meg, i tillegg har jeg hørt at når du får et veldig søtsug så kan du prøve å spise et kokt egg, det skal visst hjelpe, tror det gjelder mat med mye proteiner generelt. Har aldri prøvd dette selv, men er kanskje verdt et forsøk? ;) Ellers gjelder det vel å spise jevnt utover dagen, blir du først kjempesulten så er det vanskelig å styre unna søtsaker, er min erfaring. Havregrøt til frokost er noe jeg også har god erfaring med når det gjelder å kutte ut sukker, vet ikke helt hvorfor, men tror det er fordi jeg blir mett lenge av den, og har fått en såpass bra start på dagen at jeg fortsetter å spise sunn og riktig mat videre den dagen også.

 

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette er noen tips til dere som "lider" av søtsug:

- puss tennene når du får lyst på godteri - det funker faktisk, for meg i hvertfall. Jeg får liksom ikke lyst på noe søtt når jeg har den tannkremsmaken i munnen.

-Hva med en lettbrus? Ikke så bra for tennene, men det har i hvertfall dempet mitt søtsug.... solo lett er den beste for meg, smaker tilnærmet likt vanlig solo.

-....eller så er jo smoothies veldig godt da? med masse deilig frukt??

Jeg forsøkte Bio-Krom for mange år siden, men kan ikke si at det hjalp så mye, men det betyr jo ikke at det ikke hjelper deg....

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...