Gå til innhold

andebryst


Gjest sizzi65

Anbefalte innlegg

finnes det noen skikkelig bra kokker her, som kan gi meg tips om hvordan jeg tilbereder andebryst (uten skinn) og hva jeg bør ha som tilbehør.

Jeg har aldri smakt det før, men har vært så heldig å FÅ noen av en kollega.

Synes det virker veldig spennende.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei

 

Jeg har ikke laget andebryst uten skinn før, men går ut i fra at du kan benytte samme fremgangsmåte.

 

Husk å gni brystene godt inn med salt og pepper før du begynner, gjerne noen timer i forkant slik at det setter seg godt. Brystene er enklest å steke riktig dersom de har tilnærmet romtemperatur når de skal stekes. Så ta de gjerne ut fra kjøleskapet et par timer i forveien.

 

1. Stek andebrystet noen minutter ca 3 på hver side med sterk varme. Det er viktig at de legges i pannen når smøret/oljen er varm, da får de en stekeskorpe som gjør de mer saftige.

2. Legg de/det i en ildfastform uten lokk, gjerne på en seng av appelsinskiver, og sett den i stekovnen på 200grader i ca 15-20min - litt avhengig av hvor store de er. Sist jeg lagde dette var mine bryst på 360gram pr - de stod i ca 20min.

Da blir de fine og rosa inni.

3. SAUS, det beste (jeg vet) er å lage en saus av stekesjyen blandet med appelsinjus (u/fruktkjøtt), litt maisenamel og en liten skvett med cognac (ikke det sunneste - men det beste).

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes følgende er kjempegodt, og lettvint:

 

Brystene bør være tint og romtemperert før du steker dem. Gni gjerne inn med litt salt og pepper dagen før, så krydderet får satt seg litt. Stek dem i stekepanne med litt olje rundt 5 minutter på hver side (avhengig av tykkelse, selvfølgelig. Jeg synes de er best når de er litt rosa inni). Bruk gjerne lokk på stekepanna, både pga fettsprut, og for at kjøttet blir saftigere. Ta de ut av panna, og la de hvile. Bruk samme panne og hell opp i en pose wokgrønnsaker, og la de steke i andefettet. Gir fin smak. Smak til med litt soyasaus. Skjær så opp andebrystene i skiver, dander de på toppen av pannen og server. Ha gjerne kokt ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...