Gå til innhold

1,5 posjoner.men hvor mye er en posjon??


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

I en del oppskrifter står det at fra meny slik og sånn skal man ha feks 1 posjon, eller 1,5 posjon.

 

Feks i risengrysngrøt, div gryter ol.

 

Men hvordan vet jeg hvor mye grøt jeg skl øse på talerken for å havne på 1,5 posjoner da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du følger meny 1 og 2 skal du ha en porsjon av 'retten'

følger du 3 og 4 skal du ha 1,5 posjon og er du på meny 5 skal du ha 2 porsjoner for å få fylt opp kvota av hvor mye du skal spise

 

Et godt eksempel er jo middagsmat:

 

På meny 1 og 2 skal du ha 150 gram middagsmat

På meny 3 og 4 skal du ha 225 gram middagsmat

og på meny 5 skal du ha 300 gram middagsmat

 

håper du ble klokere nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javelja....

Jeg skal ha meny 3, betyr det at jeg skal ha totalt 225 gr mat, alt inkludert? Altså kjøtt+grønnsaker+saus og alt skal ikke overstige 225 gr?

 

Og dersom jeg er hos mamma og får servert for eksempel meksikansk gryterett fra toro, så skal jeg kun spise 225 gr gryterett?

-Og har vi brød til skal jeg da ha kun 195 gr gryterett+30gr brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergenstryne
Javelja....

Jeg skal ha meny 3' date=' betyr det at jeg skal ha totalt 225 gr mat, alt inkludert? Altså kjøtt+grønnsaker+saus og alt skal ikke overstige 225 gr?

 

Og dersom jeg er hos mamma og får servert for eksempel meksikansk gryterett fra toro, så skal jeg kun spise 225 gr gryterett?

-Og har vi brød til skal jeg da ha kun 195 gr gryterett+30gr brød?[/quote']

 

Nei!

Dersom du ser på oppskriftene som står her på siden så vil du se nederst at det står mengder. Jeg følger f. eks meny 3 og da skal min middag inneholde ca 600 kcal. Da står det hvor mye jeg skal ha av f. eks kjøtt, grønnsaker og pasta. Noramlt vil en meny3 porsjon være på ca 600-750 gram alt etter som hva du skal spise.

Men ta også en titt i kursboken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...