Gå til innhold

Blir ikke riktig god på dette jeg....


Gjest Okinawa

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 1900 kcal pr dag.

 

I dag har jeg spist 1400. Kveldsmaten inkludertt.

 

 

 

Betyr det da at jeg feks KAN spise 2 hveteboller, à 200 kcal nå i kveld?

-Da er kaloriintaket på 1800...

 

Eller er dette heilt feil?

 

Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du...

 

I utgpkt KAN du det.. men det vil jo ikke tilføre kroppen noe særlig viktig, så det bør ikke være noe du gjør ofte. Men det viktigste er jo uansett at du holder innenfor kcalmengden din ;)

 

Hvis dette blir et dagligdags problem bør du heller øke hvert måltid noe og/eller legge inn et ekstra mellommåltid :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vriompeis

Da bruker du i så fall opp alle kosemerkene for en uke og vel så det. Skal vel ikke ha mer enn 350 kcal i kosemerker. Viktig når man spiser relativt lite at man spiser næringsrikt så man får i seg alt man trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Hei!

 

Jeg har dessverre ofte kommet opp i problemstillingen at når dagen er over så har jeg spist for lite kalorier. Det har igjen ført til at jeg ikke har gått ned i vekt, for kroppens forbrenning stopper opp.

 

Jeg har nå begynt med skikkelig måltidsplanleggning - dagen før. Har regnet ut hvor mye jeg bør spise til hvert måltid. Vet da at til frokost så blir det sånn og sånn (i dag var det axa gull frokostblanding med jordbær-biola, 300 kcal og kjempegodt)

 

For deg ville det kanskje se ut som noe slikt:

frokost 350

Lunch 350

Mellom måltid 350

Middag 500

Kvelds 350

 

Eller noe i den duren. Du må finne det som passer for deg. Passe på at du vet hva du skal spise så du ikke kommer 400 kalorier i minus. Og hvis du synes det blir "mye" mat så bytt heller lett-yogurt til vanlig, bruk LITT dressing på salaten etc.

 

For meg har det i hvertfall vært suksess når jeg har spist NOK og JEVNLIG. Jeg har tatt av 25 kg. Og hvorfor jeg ikke klarer å opprettholde dette etter jeg nådde målet mitt, det aner jeg ikke, men jeg ble skikkelig sløv. Så nå jobber jeg hardt for å innarbeide gode vaner, og så har jeg gått opp 7 kg som jeg skal ned igjen (første veiing i morgen :-) )

 

Lykke til og spis nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammenjammen jammen..........

 

Jammen attedet er nettopp dette, at dersoom jeg etter aller siste måltid ser jeg er 200 kcal i minus, er det ikke bedre da og spise en bolle på 200 ckal, så du kommer opp i rett antall kcalorier?

Man spiser jo soppas at man fpr i seg det man trenger avb vitaminer og mineraler ol, og tar en vitamintablett også.

 

Er det ikke bedre å ha fått i seg 1900 kcal inkludert 1 bolle, enn 1700 kcal?

 

Eller er jeg waaay of her?

 

-Mulig det gitt, kanskje derfor jeg er så svææær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Hovedpoenget ditt er kalorier/slanking og ikke god ernæring (altså ikke GR): ok med boller

 

Hovedpoenget er å velge en sunn livsstil: helt galt

 

 

Alternativt:

- to knekkebrød med godt pålegg

- frukt og litt nøtter

- yoghurt med granola

etc. etc.

 

Vi må hele tiden ta valg - mange ganger per dag vil valgene våre virke inn på livsstilen vår: - sove lenge eller spise frokost, lage matpakke eller kjøpe en bolle i farten, fiskemiddag eller pizza, frisk tur ute eller sitte i sofaen og se TV. Så enkelt og vanskelig er det. Jeg tror at om vi velger de sunne alternativene blir valgene etter hvert innarbeidete rutiner slik at vi automatisk velger hva som er godt for oss i hverdagen og gjemmer bollene til de sjeldne anledningene.

 

Lykke til med valgene dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Hei!

 

For at jeg skal gå ned i vekt (for kroppen min forbrenner tydeligvis saaaakte) så MÅ jeg spise nok kalorier, og jeg må absolutt ikke sprenge kosemerkegrensa (aldri mer enn 350 kcal med "NEI-mat" i uka). Får jeg for mye usunt så forbrenner jeg tydeligvis enda saktere, og jeg tror nok også at sukkeret/saltet osv. i den usunne maten binder mer vann enn de gangene jeg spiser sunnere alternativer. Men det er meg, jeg har sett at noen kan spise mye usunt og likevel gå ned i vekt. Likevel er jo Fru Lunas poeng ganske bra da - vi skal jo leve med disse vanene resten av livet, jeg er glad jeg har begynt å venne meg til at mat med mye mettet fett, sukker osv. er NEI. :)

 

Mine tips for å få opp kalori-nivået, som funker for meg uten at jeg havner på NEI-siden og bremser ned igjen min trege kropp ;):

 

Avokado er et "hett" kaloririkt-tips. Nøtter er et kjempetips. Ta to never nøtter hver dag og du har masse fine fettsyrer og kalorier.

 

Fet fisk kan hjelpe på, makrell i tomat eller til middagsmat, og også tunfisk f.eks. en tunfisk-lunsjsalat.

 

Skjær litt tykkere brødskiver, det hjelper fort. Forsyn deg med litt ekstra pålegg (2 skiver gulost i stedet for 1). Ta en ekstra brødskive

 

Du kan bruke lettmargarin på brødskiva hvis du ikke gjør det allerede.

 

Mer frukt, bananer, juice o.l. Rosiner eller banan på frokostblanding. Nøtteblanding eller korn i yoghurten.

 

Ikke bruk bare lett-produkter, det er mange "ikke-lett" produkter som er på "litt" listen til GR - bruk disse istedet for magrere varianter.

 

Ta litt ekstra saus til middagen - det er ganske mange sauser som har litt ekstra kalorier.

 

Forsyn deg med litt ekstra potet.

 

Ha litt dressing på salaten.

 

Bruk fete pålegg som italiensk salat, kyllingsalat, vita hjertego' lett majones o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...