Gå til innhold

Ny!


Gjest cammikl

Anbefalte innlegg

Nå har jeg nettopp joinet vektklubben her, men fortsatt mye av det jeg ikke helt forstår. Problemene mine med mat ar mange! I flere år nå har jeg lidd av alvorlige spiseforstyrrelser. Det started med anorektiske tendenser, deretter ble jeg bulimiker, som varte mesteparten av tiden. Jeg spiste, kastet opp, fastet.. sånn fungerte livet for meg i flere år, og pga det veide jeg ikke så mye da ( Om noen lurer på det, så er ikke et sånnt liv verdt det for å gå ned noen kilo hurtig!! Det er an alvorlig og farlig psykisk lidelse). Etterhvert som jeg begynte å få hjelp hos psykologer og en god del innleggelser kastet jeg opp sjeldnere og sjeldnere, men overspisingene fortsatte! Så her er jeg nå, tyngre enn jeg noengang har vært. Det er jo ikkje rart jeg la på meg når kroppen min var vant til å tømmes for alt innhold daglig, og plutselig fikk den mat som bare det mesteparten av tiden. Det hender stadig at jeg stikker fingrene ned i halsen eller lar være å spise i flere dager, eller overspiser som bare det, og jeg går fortsatt i behandling, men føler at jeg nå må ta kontroll over livet mitt på en fornuftig måte. Jeg vil få en sunn kropp på en sunn måte.

Det jeg lurer på som jeg håpte noen kunne hjelpe meg med er å beskrive de forskjellige menyene.. Hører det finnes 5 forskjellige menyer som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære deg.

Høres ut som du har det veldig vondt.

Uff forstår deg så godt,har problemer selv med maten.

Overspiser mye og så sulter meg.

Har kastet opp 2 ganger så er ikke så alvorlig som du har det.

Har kontroll nå.

Men svinger mye.

 

Jeg har slanket meg siden april.

Gått turer trent og holdt meg på meny 2.

Det vill si 1600 kcal daglig.

Frokost 220 kcal

Lunch 220 kcal

Mellom måltid 110

Middag 400 kcal

Kvelds 110 kcal

utenom dette skal du ha 200 kcal av frukt

200 kcal av melk

hm blir jo 1450 dette

ja også 50 kcal i kosemerker

ca 1500 kcal da

 

meny 1 er 1300 kcal

meny2 er ca 1600 kcal

meny 3 er ca 1900 kcal

4 og 5 husker jeg ikke

 

Det kommer ann på hvor aktiv du er i hverdagen og hvor mye du trener som hvilken meny du tilhører.

 

Usikker på hvordan dette regnes ut.

 

Jeg tror du vil få mye støtte og hjelp her inne.

Utrolig mange flotte mennesker her:)

 

Jeg synes du er utrolig flink som er så åpen om dette,og det viser at du virkelig vil gjør noe med problemet.

Kjempeflott,for som du forteller så er det ikke noe serlig å måtte ha det sånn.

 

Mange gode klemmer!

 

P.S Mange små måltider og tur og trim er nøkkelen til sunn og fornuftig vektnedgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk emdaju ;)

 

Ja, det har ikkje vært særlig lett siste årene.. Som med så mange andre drev også spiseproblemene mine meg inn i en dyp depresjon som førte til selvskading og mye smerte. Når jeg kom til det punktet at jeg ble innlagt for andre gang på lukket klinikk fordi jeg hadde prøvd å ta livet av meg visste jeg at jeg måtte forandre på livet mitt. Ja, jeg gikk ned masse i vekt pga all oppkasten og fastingen min, men det ødela så utrolig mye av livet mitt. På et punkt var det så gale at jeg besvimte nesten daglig, og elektrolyttene mine var helt ute av kontroll. Etter mye arbeid og psykologisk hjelp har jo heldigvis mye av dette rettet seg betraktelig opp :)

Mulig jeg skal innlegges på RKSF Levanger Sykehus nå snart som en avsluttende del av min behandling. Har stått på venteliste der i 1 år nå, og skal mandag ned dit for en tredje vurderingssamtale. Har stor tro på at de vil kunne hjelpe meg i matveien, men det er viktig at jeg ta kontroll før jeg kommer dit også. De stiller krav om at man skal kunne følge en matplan, og ikke kaste opp, eller får du ikke være innlagt der lenger.

 

Sånn som det er nå prøver jeg å følge dette:

Frokost: 2 skiver med pålegg, 1 glass melk

Lunsj: 2 skiver med pålegg

Mellom:Frukt

Middag:Forskjellig

Mellom:Frukt

Kveld:1 skive med pålegg, 1 glass melk

 

Høres dette fornuftig ut eller er det kanskje for mye brød? Takker så utrolig mye for all hjelp og støtte!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høre så fornuftig og bra ut med innleggeslse.

Er mektig imponert av deg!

Er så utrolig godt å høre at det nå går rette veien for deg;)

 

Psykiske lidelser er noe drit ,det har jeg også erfart.

Bruker daglig lykkepille og skal skaffe meg dagslys lampe.

 

Tenk for hver gang du ikke kaster opp ett måltid,så er du skrittet nærmere å bli "frisk".

 

Matplanen din ser bra ut sen synes jeg.

men prøv med melk til luncen også.

 

En youghurt til mellom måltid i tilegg.

 

Dette klarer du!

Det er jeg sikker på!

Du virker som en hyggelig og flott jente.

Stå på og få det livet nettop du fortjener!

Jeg er på veien til det livet jeg fortjener;)

 

Klemmer masse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Tusen takk!

Livet skal nok bli helt supert tenker jeg

All motgangen jeg har hatt gjør nok bare at jeg blir sterkere, og jeg håper jeg en dag kan hjelp folk som har slitt med de samme problemene.

Er så utrolig mange ungdommer spesielt i dagens samfunn som får det for seg at for å ha en slank og fin kropp så må man sulte seg.

Jeg skal stå på som bare det med å spise riktig og sunt

 

Tusen takk for alle råd og støtte

Kjempesnillt av deg! Håper også at alt går bra med deg, og det er jeg sikker på at det kommer til å gjøre.

 

Mange mange klemmer fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...