Gå til innhold

Eplecider eddik


Gjest soljenta86
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest soljenta86

Hei,

 

Nå leste jeg at eplecider eddik før måltid kan øke metthetsfølelsen, og dempe søtbehovet. I tillegg har det effekter på insulin og tarmer - slik at man får økt forbrenning. Og ved å søke litt mer på litteratur og erfaringer så er det jo en del som sier at det faktisk virker, blant annet noen studier, og siden eplecider eddik fra matbutikken er noe jeg har i kjøleskapet uansett så kan jeg jo prøve. Dyrt er det jo heller ikke.

 

MEN: Det jeg lurer litt på er mengden? Jeg leste på heinz egne sider (http://www.eplecidereddik.no) at for å få effekt måtte det 2-3 ss til, men det smaker jo ikke akkurat lekkert. Andre sier at de blander ut 1 ts i 1 glass vann, men blir det for lite lurer jeg. Hvor mye skal til for å få effekt? Noen erfaringer?

 

Soljenta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linehans1

Jeg prøvde dette for mange år siden men måtte rett og slett gi opp pga smaken, jeg blandet ut i vann, men klarte ikke få det i meg.

I den perioden jeg prøvde så merket jeg ingenting, men det kan være flere grunner; for kort periode, umotivert (alt ligger jo i hodet) eller for usunt kosthold (jeg slanket meg nemlig ikke, tok bra eplecidereddik og trodde det skulle være nok, he he, så ung og naiv).

Så om det funker kan ikke jeg svare på ;)

Men går forresten kanskje an å ta det i kapselform? Uansett, lykke til, håper du får noen litt klokere svar enn dette fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soljenta86

 

Dette er ikke noe jeg selv har prøvd men kjenner en som har drikket dette lenge og sier at det virker veldig bra. Hun blander en mugge med vann og så mye eddik i som mulig bare hun greier og drikke det og hun drikker dette hele tiden isteden for bare vann.

Høres ikke godt ut spør du meg men hun sverger nå til dette hun da.

Hadde faktisk tenkt og prøve det jeg også.

 

Lykke til. :-)

 

Hilsen Dennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Takk for svar! Hvis noen flere har erfaringer vil jeg gjerne høre fortsatt. :cool:

 

Jeg er da prøvekanin fra i dag: Blandet ut 2 ss i 4 dl vann og 1 dl appelsinjuice før frokost (eier ingen sukkerfri saft så jeg måtte lage "hjemmelaget saft"). Hihi.. Får kjøpe noe saft eller iste uten sukker imorra. Det gikk forsåvidt greit i dag da. Nå får vi se. Jeg kan innrømme at jeg er mye mettere etter frokosten i dag enn jeg pleier å være, spiser omtrent det samme hver dag og pleier å bli mett, men i dag er jeg stappmett. Kan bli interessant. ;)

 

Og linehans; jeg leste at for å få effekt må du slanke deg ordentlig, men da kan du få økt effekt av jobben du allerede gjør, tror det blir litt sånn at hvis du normalt ville gått ned 500 gram i uka kan du gå ned 700 istedet. Og det er en god nyhet for folk med så lav forbrenning som meg! Og at man får redusert søtbehov, for jeg pleier å sprekke kosemerkegrensa med jevne mellomrom, så nå kan vi jo se.

 

Dennis: jamen det bekrefter min følelse av at det virker som det er mange som har prøvd, mens de har slanket seg, og som så fortsetter å sverge til dette. Og siden jeg ikke har funnet noe som helst som antyder noe skade av det (bortsett fra smaken) så kan man vel gjøre et forsøk. Si ifra hvis du blir prøvekanin du og.

 

Soljenta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg legger dette svaret inn her også - har allerede skrevet det i "åpent forum":

 

Jeg prøvde eplecidereddik for mange, mange år siden. Såvidt jeg husker: Jeg drakk et glass lunkent vann iblandet to ts eddik før hvert måltid.

Jeg syntes det hadde effekt, men jeg vet ikke hva som skal tilskrives eddiken, og hva som skyldtes at jeg brukte eddik i en fase hvor jeg var fokusert på å spise sunt ;-)

 

Men jeg husker at jeg måtte slutte med det fordi jeg ble sur i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd, men husker ei kollega for mange år siden og hennes mann prøvde... og slutta da de ble skikkelige syke... Husker ikke helt hva, men kan det stemme at levra begynte å svikte??? Mannen ble sykmeldt en god stund, iallefall.... Jeg har aldri smakt, og skal aldri smake/prøve...

 

Lykke til!!

Ha en fin dag!!

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Jeg har ikke prøvd' date=' men husker ei kollega for mange år siden og hennes mann prøvde... og slutta da de ble skikkelige syke... Husker ikke helt hva, men kan det stemme at levra begynte å svikte??? Mannen ble sykmeldt en god stund, iallefall.... Jeg har aldri smakt, og skal aldri smake/prøve...

 

Lykke til!!

Ha en fin dag!!

 

Klem fra XXL[/quote']

 

Oj? Sikker på at de fikk bekreftet at de ble syke pga. eplecidereddik? Jeg har nemlig søkt og sett at flere helsefolk, blant annet en klinisk ernæringsfysiolog sier at det ikke er farlig å bruke. Problemet er visst at effekten ikke er veldokumentert, men noen opplever positiv effekt. Hmm.. Men jeg har ikke lest noen studier som antyder bivirkninger. Det hjelper jo mot forkjølelse og tarm-problemer. Merkelige greier, også leveren da? Det hørtes ikke bra ut.

 

Ha en fin dag du og! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86
Jeg legger dette svaret inn her også - har allerede skrevet det i "åpent forum":

 

Jeg prøvde eplecidereddik for mange' date=' mange år siden. Såvidt jeg husker: Jeg drakk et glass lunkent vann iblandet to ts eddik før hvert måltid.

Jeg syntes det hadde effekt, men jeg vet ikke hva som skal tilskrives eddiken, og hva som skyldtes at jeg brukte eddik i en fase hvor jeg var fokusert på å spise sunt ;-)

 

Men jeg husker at jeg måtte slutte med det fordi jeg ble sur i magen...[/quote']

 

Ok, takk skal du ha! Jeg tror jeg gjør et forsøk. Det står de fleste steder at du er nødt til å slanke deg for å få effekten, så det bare gir litt ekstra gevinst. Og jeg som har treg vektnedgang vil jo fort merke om jeg plutselig får noe raskere. Hmm.. Men jeg synes ikke det smaker spesielt godt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men den gjør godt, det er jeg overbevist om. I lengre perioder har jeg blandet en slump (kanskje ei spiseskje + moms) med en halvliter vann hver morgen før frokost. Jeg har bare drukket det om morgenen, ikke før hvert måltid. Nå har jeg en periode med bare vann, men jeg vet sannelig ikke hvorfor. Har rett og slett ikke tenkt på eplecidereddik.

 

Men mammaen min sier at det er godt for alt. Hun har så og si ikke vært syk siden hun startet med det for mange år siden, og hun er overbevist om at det er eplecidereddiken om morgenen som holder henne frisk... Nuvel. Ho om det! :D

 

Jeg tror ikke det er skadelig i hvert fall, jeg torr derimot at det fører noe bra med seg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN: Det jeg lurer litt på er mengden? Jeg leste på heinz egne sider (http://www.eplecidereddik.no) at for å få effekt måtte det 2-3 ss til' date=' men det smaker jo ikke akkurat lekkert. Andre sier at de blander ut 1 ts i 1 glass vann, men blir det for lite lurer jeg. Hvor mye skal til for å få effekt? Noen erfaringer?

[/quote']

 

Har dessverre ingen egne erfaringer å komme med (på grunn av smaken her også!), men på flasken min står det i hvert fall:

 

Til maten: En til to spiseskjeer eplesidereddik i en halv liter vann

Før maten: En spiseskje eplesidereddik i et glass vann

 

Det står også at man kan blande i litt honning for en søtere drikk. Går sikkert an med litt kunstig søtning også, for å døyve smaken litt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 14 years later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...