Gå til innhold

for mye frukt?


Gjest lille my

Anbefalte innlegg

Gjest lille my

Hei,

 

vi vet jo alle at det er sunt med frukt og grønt - men frukt er jo også ganske fullt av karbohydrater - så jeg lurer på hvor mye frukt man kan spise før det blir for mye.

 

Jeg spiser som regel frukt til mellommåltid før lunsj, av og til også mellom lunsj og middag (en banan, en lett god morgen yoghurt eller en fersk smoothie). Deretter spiser jeg gjerne en frukt etter middag.

 

Blir dette for mye? Ellers spiser jeg som regel grønnsaker til både middag og lunsj, ved siden av annen mat :D Og av og til på brødet. Og velger alltid grovt brød, grov ris , grov pasta og magert. Men så er det denne frukten, da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

For mye frukt i forhold til hva?

 

Dersom du skal ta av i vekt kan mange frukter per dag gi mye frktsukker og kalorier. Jeg er medlem her inne og har aldri vært medlem av GR og har aldri fulgt deres opplegg slavisk. Jeg har alltid spist mer frukt enn anbefalt men holder meg innenfor kaloriene kroppen trenger (nå for å holde vekten), tidligere for å ta av. Er nok lurt å spise en nøtt eller to eller fett/protein sammen med frukten så en ikke får sukkerkick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

takk for svar :D

 

Jeg har gjort som deg, og vært medlem her inne (siden starten faktisk, men hatt en inaktiv periode i et års tid nå) uten å gå på kurs - og jeg har forsøkt å holde meg til antallet kcalorier som GR anbefaler. Har gått ned godt og vel 20 kilo, hatt en lang stabiliseringsfase, og tar nå fatt på ca 10 kilo til før jeg når målet mitt.

 

Du spør 'i forhold til hva' - og det er egentlig et ganske godt spm ;)

I forhold til hva som er best med tanke på f.eks. stabilt blodsukker, muligens? Jeg prøver jo å spise lite men ofte - og litt av tanken bak det er jo å holde blodsukkeret stabilt - mye fruktsukker har jo noe å si for det, i og med at det brytes ned nesten like raskt som raffinert sukker (mener jeg å huske). Burde jeg kanskje heller velge noe som ikke har like raske karbohydrater som mellommåltid - som knekkebrød f.eks.

 

Det er ikke lett, det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror liksom ikke det er mulig å spise for mye frukt, jeg... Frukt er så bra for kroppen pga vitaminer, antioksidanter osv. Kutter heller ned på ris, pasta og brødmat. Og spiser masse frukt - hele døgnet. Både som mellommåltid og til kvelds. Og jeg liker å tro at det er derfor jeg ikke har noe særlig søthunger. Går ned i vekt gjør jeg også. Riktig nok ikke så fort, men... Det er uansett ikke frukten som gjør at jeg er overvektig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du spør om det er for mye frukt så kan jeg jo komme med det riktige i følge "boka" Dvs GR opplegget..

 

Der skal du spise maks 200 kcal frukt i løpet av døgnet og dette har som du nevner noe med fruktsukker å gjøre :D

 

Nå har jeg lest igjennom GR bøkene mine. Finner ikke noe sted at det står noe om max 200 kcal frukt. Det står imidlertid masse om hvor sunt det er og hvor viktig det er å spise det osv. Det er et "kjent triks" å fylle på med frukt hvis man ligger lavt i kcal en dag (anbefalt av kursholder), så hvorfor skal man ikke kunne spise 110 kcal (mellommåltid) frukt i stedet for brødmat? Det er jo like mange karbohydrater der. Eller? Er det noen her som sitter med fasitten?

 

Jeg spiser frukt med god samvittighet (men teller kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. Jeg vet ikke hva slags GR bøker du referer til, men i alle mine står dette under dagsplanen.. der de fordeler dagens kcal på antall måltider. Nederst står det da Frukt - 200 kcal (ca 3 frukt) og melk - 200 kcal (ca tre x 1,5 dl)

 

Men som du sier så tror jeg ikke dette er det det verste å kose seg med.. så hvis det funker for deg synes jeg bare du skal fortsette med det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille my

takk for svar, alle sammen :D

jeg kom fram til den konklusjonen at det ikke er frukt som har gjort meg overvektig, så jeg spiser det når jeg får lyst. Prøver å begrense banan og druer, men ellers tror jeg bare jeg fortsetter som jeg har gjort. Selv om GR skulle si at 200 kcal er maks per dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...