Gå til innhold

Skal passe vekten, selv om jeg er gravid


Gjest Coco

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått opp 2 kg, og er gravid i uke 16. Jeg tror det er ganske passe vektøkning så langt. Men jeg vil passe på at vekten ikke løper helt løpsk under svangerksapet, for jeg hadde jo allerde noen kg. for mye før jeg ble gravid. Så jeg håper det er realistisk å holde vektoppgangen totalt på ca. 10 kg.

 

En ekstra motivator for meg, er jo at vi skal gifte oss i juni. Selv om jeg da er relativt høygravid, vil jeg ikke være større enn nødvendig ;)

 

Nå har jeg fått tilbake matlysten, etter flere måneder med kvalme, så det er vel nå jeg må begynne å passe ekstra godt på hva jeg putter i meg. Jeg vil jo også leve sunt for babyen sin skyld, vil jo at den skal vokse i en så sunn mage som mulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

jeg er gravid i uke 14 nå! og prøver også å passe vekten da jeg har litt mye fra før.. ;) Blir litt moro å ha noen i relativt samme periode å følge :D

Har en egen sånn dagbok-tråd her jeg og da, prøver å skrive der så ofte jeg kan.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå i begynnelsen av uke 17, og har gått opp nesten 1 kg. på 11/2 uke. Det betyr at jeg har gått opp 1 kg. i uka de siste ukene. OG det må jeg nok ikke fortsette med...best å passe litt på her nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjalp å være litt påpasselig med å putte mer sunn mat i seg gitt. Har faktisk gått ned 800 gram. Det viser jo bare at det, foreløpig ihvertfall, er mulig å passe litt på vekten selv om magen og spiren vokser.

 

Kjenner forøvrig at jeg ikke har så veldig lyst på mye av den usunne maten nå. Innimellom kommer det jo litt sug etter snop, og av og til gir jeg etter for suget, men da er det ikke mye som skal til før det går over. Tror jeg skal nyte det så lenge det varer *hi-hi* :D

 

Men jeg er veldig lysten på frukt om dagen. Men den må være fersk og fresh, hvis ikke klarer jeg ikke synet av den engang.

Er jommen i meg litt rart å være gravid, jeg kjenner at jeg har et litt annet forhold til mat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei=)

 

Gratulerer med nedgangen=)

Hvor mye har du lagt på deg siden du ble gravid?

Jeg veide 75 kg før graviditeten, og veide svimlende 87,6 kg idag. VET det er godis som har skylden, så nå er det skjerpings=)

Hvor mange kalorier ligger du på i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt treg med registeringen av denne uka, PC'en kræsjet og trengte en pause.

Men uka viser at jeg har gått opp 0,5 kg, og ifølge det jeg leser i div. litteratur om svangerskap, er det forventet og normalt en liten stund fremover nå.

 

En på jobben har også bemerket at jeg har fått "gravidmage", men livmålet har ikke endret seg siden forrige uke, men jeg måler jo bare i livet ikke flere steder på magen, så det kan jo likevel hende at magen har blitt rundere.

 

Ellers så har jeg ikke særlig matlyst om dagen, likevel får jeg til tider behov for å¨stappe i meg både det ene og det andre. Men jeg blir veldig fort mett, og magen kjennes da vledig full ut. Er vel noen som begynner å ta en del plass der inne nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei der=)

 

Hvordan går det? Hvor langt er du på vei nå da?

Jeg er 23+3 idag, så kjenner masse spark. Det er så trivelig=)

Hvordan går det med vekten? Oppgang her:/ men, har vært lite flink..

Nå har jeg imidlertid ikke spist godis på to dager, så tenker å holde det slik fremover. Ja, iallefall slik at jeg ikke spiser anna enn litt godis i helgene.. bruke kosemerkene da.. heeh=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vekten stått stille den siste uka :D Har vært sånn passe flink, og er glad for at det har slått posetivt ut den siste uka.

Jeg går jo fortsatt til jobben hver dag, og det er 30 min. med fysyik aktivitet om dagen det, men jeg kjenner at det er en større påkjenning enn normalt :)

 

Magen har tatt litt form, er nå i 19 uke.

Har også vært på ultralyd,og fikk se at inni magen er en meget vilter og aktiv krabat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en uke har flydd forbi, og nå har vekten økt med 0,5 kg. Dette må jeg si meg fornøyd med, da det er innenfor hva som er akseptabelt.

 

Nå er det ikke så mye aktivitet jeg orker om dagen, noe jeg konfererte jordmor med, og jeg fikk da beskjed om at jeg skulle lytte til kroppen, og er jeg sliten så var det helt unødvendig å presse seg selv til noe. Så da prøver jeg å ha god samvittighet når jeg slapper av etter jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag begynner min 23. svangerskapsuke, og tiul nå har vekten økt 3,4 kg. Det må jeg si jeg er godt fornøyd med. Håper, og krysser fingre for at vekten ikke vil øke mer enn i samme tempo fremover, da vil jeg komme godt innenfor marginen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg jeg 24 fullgåtte uker, og vekten har til nå økt 3,5 kg. Synes jeg har vært flink da. Jeg klarer ikke alltid å motstå sjokolade suget, men prøver å begrene inntaket når jeg først gir etter. Også har heldigvis matlysten begynt å tillate grønsaker igjen. Det var en periode hvor jeg ikke orket å tenke på salat og andre grønnsaker en gang...

Jeg kaler fortsatt også å gå meg en halvtimes tur hver dag, så jeg satser friskt videre, selv om formen til tider ikke er på topp,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Som tiden flyr!

Nå har jeg ikke fått fulgt så nøye med i det siste. Sliter med en sikkelig seig forskjølelse som tapper meg for mye energi, så alt blir lissom litt nedprioritert.

 

Men jeg har da prøvd å passe litt på alikavel. Så pr. i dag kan jeg skilte med en vektoppgang på 4,2 kg. Og det synes jeg slett ikke er ille. Er faktisk litt fornøyd.

Men jeg er fortsatt spent på hvordan det blir mot slutten...

 

Nå har jeg jo også i tillegg fått svangerskapsdiabetes, så nå må jeg passe enda litt mer på hva jeg spiser. Så langt har dietbehandling vært nok, så jeg er litt fornøyd med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi...siste uka har det skjedd litt, har gått opp til totalt 4 kg. økning nå.

Det er jo fortsatt meget bra, men merker at det holder på å skje noe nå, magen vokser lissom mer merkbart uke for uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den siste uka har det ikke skjedd noe med vekten, og stabil vekt er jo bra :(

Men jeg kjenner nå babyen utrolig godt! Til tider kan vi til og med se at magen min beveger seg når babyen beveger på seg, det er jo morro, men samtidig veldig rart.

Formen har blitt litt dårligere, og min daglige gå tur har blitt mer til en spasertur, og det begynner å kjennes som det er bitte litt for langt. Men jeg ser ann litt til før jeg vurderer å gi meg helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinis

totalt 4 kilo, og du er i uke 31?! jeg bøyer meg i støvet coco, ufattelig bra!!! Samboeren min og jeg begynte å prøve på å lage et barn for to dager siden, går nok ikke med en gang, men krysser fingrene!!! Vil ikke gå opp mye, hjelper å øese om andre som klarer det, sinnsykt bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt 4 kilo' date=' og du er i uke 31?! jeg bøyer meg i støvet coco, ufattelig bra!!! Samboeren min og jeg begynte å prøve på å lage et barn for to dager siden, går nok ikke med en gang, men krysser fingrene!!! Vil ikke gå opp mye, hjelper å øese om andre som klarer det, sinnsykt bra!!![/quote']

 

Nå skal det sies at jeg tror jeg har hatt veldig flaks. I tillegg hadde jeg en del kg. for mye før jeg ble gravid, så jeg har derfor vært nøye med å passe på at jeg ikke bare kunne bruke graviditeten som en unnskyldning til å putte i meg alt jeg har lyst på.

Og jeg begynte allerde før jeg ble gravid. Vi brukte nemlig laaaaaaang tid på å bli gravid, mens vi prøvde passet jeg på å leve sunt og trene.

Og ikke har jeg vært plaget av å samle mye vann i kroppen heller *bank i bordet*

 

Målet mitt har hele tiden vært å holde meg innenfor en vektøkning på 10 kg. i graviditeten, så jeg har ikke på noen måte vært hysterisk. Jeg har unnet meg litt kos med god mat i helgene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

...og det er jeg veldig GLAD for! For bare en liten uke siden så det ut som babyen kunne komme for tidlig. Men etter noen dager på sykehus ble det stoppet, og nå tusler jeg hjemme, og får ikke lov til stort mer enn å gå på do, og å tusle mellom kjøkkenet, senga og sofaen.

Litt kjedlig i lengen, men MYE bedre enn å være på sykehuset.

Nå kjenner jeg også at jeg begynner å gi litt f' i hva jeg spiser, og hvordan vekten er. Men det er jo så varmt, så jeg orker uansett ikke å stappe i meg masse rart, bortsett fra drikke...masse, masse isvann! Så vekten har ihvertfall ikke gått opp pga. manglende aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinis

som sagt før, synes du gjør en utmerket innsats! har eggløsning om en dag eller to selv, jippi:D og har gått ned til 94,8, ikke et lavt tall, men 16,4 kilo ned, og det må jeg si meg forbøyd med!

 

Skummelt men nesten for tidlig fødsel, men godt å høre at det gikk bra. allikevel kjedelig å ikke kunne bevege seg så mye da.

 

uansett, lykke til videre:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg er ikke lenger gravid, termin var nå til helgen. Men babyen ble forløst ved akutt keisersnitt 17 juni. Vi fikk en liten gutt, som nå ligger å sover ved siden av meg. De første 3 ukene bodde jeg på sykehuset for å være nær vår lille prins. Men nå har vi vært hjemme i litt over 3 uker, og livet begynner å falle på plass. Bare det at babyen kom ut gjorde at jeg gikk ned litt over 4 kg. Så nå veier jeg bare en kilo mer enn jeg gjorde da jeg ble gravid.

Målet nå er å ikke legge på meg mens jeg går hjemme med den lille prinsen vår.

For å unngå dette er vi ute på tur så godt som hver dag.

 

Ja, det er vel på tide å starte en ny tråd for meg, nå som jeg ikke er gravid, men ammende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen

Gratulerer med din lille prins!! Jeg har savnet å lese i tråden din, lurte litt på om noe hadde skjedd siden du ble borte så plutselig... Flott at alt gikk bra med dere!

Hvor stor var gutten din når han ble født?

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggleige gratulasjoner.

Lille prinsen vår veide 2425 gram og var 47 cm. lang, til tross for at jeg bare var gravid i uke 33+5. Så han var stor for alderen, og det er et bare bra når babyen er prematur.

Litt rart er det jo, å sitte her med en baby på 6 uker, når jeg har termin nå til helgen sånn egentlig...

 

Men han er en skjønn liten baby, og nå er jeg bare glad for den ekstra tiden vi har sammen på utsiden av magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei jeg er i uke 25 og har gått opp 8 kilo, har hatt svært lite energi hittil og ikke trent noe særlig.. selv om jeg alltid før har vært aktiv. Men nå må jeg ta meg sammen tenker jeg, har blitt litt godis flere ganger i uka gitt. Vil jo ikke fore babyen med usunn mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...