Gå til innhold

Hvilken meny når man ammer?


Gjest bick

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en liten babis for seks uker siden så nå er det på tide å begynne å tenke på kiloene igjen. Tok av 7-8 kg før jeg ble gravid og sitter igjen med 3 kg over startvekt nå, ikke så ille. Men, jeg har 25 igjen til idealvekt så det er nok å ta av!

 

Forrige gang gikk jeg kurs, men denne gangen skal jeg klare meg selv inntil videre. Men blir så usikker på hvor mange kalorier jeg skal ligge på. Før graviditeten lå jeg på 1400 kcal om dagen, da gikk jeg ned gjennomsnittslig 0,8 kg i uka. Nå fullammer jeg så jeg har tenkt 1700-1800 kcal om dagen, høres det ok ut? Har prøvd siden mandag men ikke funnet "formen" enda, kalori-inntaket svinger en del... Dere som ligger på opp under 2000 kcal om dagen, hvordan får dere i dere så mange kalorier uten å spe på med alt for mye tomme kalorier? Jeg sliter her, får i meg for lite om dagen og så skal jeg "ta igjen" om kvelden og da tipper regnskapet fort i min disfavør...

 

Noen som har erfaringer, tips og råd?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bebis:)

 

Jeg er ikke ammende enda, men har vært det tidligere og blir det igjen om ikke mange ukene. Nå går jeg kurs for gravide og ammende og har fått tildet 1900 kcal om dagen. Det er en meny over det jeg skulle hatt om jeg ikke hadde vært gravid og ikke ammet. Siden du har gått kurs før har du kanskje formelen for å regne ut hvilken meny du skal ligge på? Om ikke ligger det en fin tråd under Ny i vektklubben, tror den heter så mye skal du spise i løpet av en dag eller noe....

 

Kurslederen min har ihvertfall vært veldig klar på at man skal spise nok så det prøver jeg å gjøre så godt jeg kan. Noen dager er det vanskelig å nå opp til 1900 kcal, men jeg har kjøpt inn litt forskjellig som hjelper veldig. Usaltede nøtter, cashew, valnøttkjerner etc. peanøttsmør og avocado. Alt dette er matvarer som er veldig rike på kcal, men som har sunt fett:) Ellers er yoghurt godt om man ikke er så sulten, men allikevel trenger å fylle på noen fler kcal. Ikke kjøp lett yoghurt, men vanlig yoghurt så får du fort noen flere kcal der også. Andre tips er å bruke litt smør på skiva om du ikke allerede gjør det, spis pålegg som f. eks makrell i tomat, veldig sunt, men fler kcal enn andre magre pålegg.

 

Oi, ble langt dette her... Håper du fikk noen tips da!

Lykke til på veien mot idealvekta! Det kommer du til å klare!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg glemte å si at jeg har regnet ut hvilken meny jeg skal ligge på "normalt", samme som før graviditeten: 1600. Men det ble for mye forrige gang så derfor ble jeg enig med kursleder om 1400 som fungerte fint. Da holder det kanskje å plusse på 300 kcal (som er en meny opp fra 1600-1900)?

 

Med en såpass romslig meny spiser jeg omtrent som normalt, med unntak av alt snopet (og det var nok en god del...). Gjore det sist også, ingen lettprodukter, bare litt mindre mat. Så da går det seg vel til etterhvert!

 

Så flink du er som går på kurs nå når du er gravid. Det orket ikke jeg. Heldigivs gikk jeg ned hele 12 kg rett etter fødselen, satt igjen med bare 2-3 kg ekstra og var veldig glad for det! Lykke til med slutten av graviditeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...