Gå til innhold

Nytt forsøk, med Reductil.


Gjest Sanasol

Anbefalte innlegg

Gjest Sanasol

Har et ledig øyeblikk. og fikk lyst til å skrive litt her inne.

 

Noen har kanskje fått med seg at jeg har vært her inne før, med mindre alle andre også har mistet motivasjonen eller bare forsvunnet fra forumet? Iallefall gikk jeg ned fra 122 til 114 kilo over mange uker, men mistet plutselig piffen. Idag har jeg vært hos legen, hvor jeg fikk en resept på Reductil 10mg. Var også på vekta, som viste 119,1 kilo. Det skal jammen ikke være lett!

 

Igrunn er jeg svært skeptisk til Reductil, mye pga mulige bivirkninger, men velger å gjøre et forsøk... Skal begynne på dem.. tja, mandag kanskje? Eller kanskje imorgen? - er det noen her som har erfaring med Reductil, som vet hvordan man merker virkning - og når (samme gjelder forsåvidt bivirkninger)?

 

Iallefall er dette min startdato, og siden jeg ikke har vekt hjemme, blir jeg sansynligvis ikke å veie meg før jeg skal få kontrollert blodtrykk og leververdier neste gang.

 

Torsdag 10.07.08

Vekt: 119.1 kilo

Midje (målt på mitt aller bredeste): 132 cm (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, godt å se deg igjen.

Du var jo endel inne på tråden til Vimsa. hyggelig om du stikker innom der, eller så har jeg startet en egen tråd. Er så skravlete av meg at jeg måtte ha en tråd jeg bare kunne filosofere i vei.....

 

Håper virkelig du får god respons på pillene. har ikke prøvd de selv, men legen min har anbefalt de. Men nå må du ikke bli borte når det går dårlig, for da får ikke vi hjulpet deg! I går hadde jeg en SVÆR sprekk. Var usikker på om jeg virkelig skulle fortelle det her inne.... men så gjorde jeg det, og da dro disse jenten meg opp igjen og i dag er jeg på "skinnene" igjen!

Ta et STEG av gangen og glem hvor mye du veier og hva du skal ned. SÅ klarer du dette!

 

Startklem fra Steg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Takk for et motiverende svar Steg, du er en flott filosof - og velkommen til å filosofere for meg når som helst :) Skal ta en "rundtur" i forumet og orientere meg litt på hvordan alle her inne har det senere, er så morsomt å se at folk fortsatt henger på (selv om jeg mistet bakkekontakta).

 

Idag har jeg første dag med Reductil. Må si jeg var litt skeptisk da jeg skulle putte pilla i munnen. Litt redd for hvilken virkning den vil ha, litt bekymret for om jeg vil merke noen bivirkninger, og litt spent på NÅR jeg merker noe virkning. Har i allfall fått i meg en god, sunn frokost i samme slengen. Viktig å huske å spise, kroppen vil fortsatt trenge mat selv om apetitten forsvinner (jeg får forsøke å huske det dersom jeg merker at matlysta forsvinner da...).

 

Så tilbake til arbeid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker R, og har ingen bivirkninger.... Men har vært tørst og hatt litt hjertebank i begynnelsen.... Det går trått... men veien blir til mens man går! Og på veien får jeg god tid til å få gode vaner som forhåpentligvis vil vare livet ut!! :)

 

Lykke til!!

 

Klem fra XXL, som har egen tråd under Motiver meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Da er det 3dje dagen på reductil. Jeg er ikke fysisk sulten, og det er deilig. Har fått låne en bok, Endelig Slank heter den, og jeg har fått meg et par aha-opplevelser. Forfatteren oppsummerer utrolig bra hvordan kroppen 'reagerer' ved inntak av karbohydrater, proteiner og fett. Har lest om dette før, men ingen har sagt det så enkelt. I korte trekk dreier det seg om sammenhengen mellom - særlig raske - karbohydrater og sultfølelse.

 

Litt vanskelig er det at jeg er ufattelig glad i ris, poteter og brød. Jeg elsker karbohydrater, selv om kroppen min kanskje kunne trengt mindre karbo og mer proteiner.

 

Er det noen av dere som har fått påvist insulinresistens? (usikker på om jeg skrev det riktig nå...) Skal ifølge boka kunne være ganske vanlig blant svært overvektige, og jeg må bare innrømme at jeg er svært overvektig... Det er jo noe å spørre legen om ved neste time.

 

Uansett: Igår oppdaget jeg hvor mye av småspisinga mi som er "psykisk", og ikke av sultfølelse. Jeg var ikke sulten, men jeg ville så gjerne ha. Ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har brukt reductil i snart 2 mnd og har gått ned 7 kg. De første 4 kg i løpet av de fire første ukene.

 

Deretter har det heldigvis gått litt saktere, men jeg merker fortsatt at det går nedover. Jeg har ikke vært spesielt flink til å trene i denne perioden, kun vanlig husarbeid og hagearbeid. Også noen sykkelturer sammen med barna.

 

Når det gjelder bivirkninger har jeg blitt litt tørr i munnen, har kjøpt noen tabletter på apoteket som hjelper, Xerodent, tror jeg de heter. I ukene 3-5 var jeg i tillegg utrolig svimmel og trett, men det er bivirkninger som har forsvunnet igjen nå.

 

Hitttil har jeg bare gode erfaringer med tablettene, og er utrolig takknemlig for at jeg fikk resept på dem fra legen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol
Hei!

Jeg har brukt reductil i snart 2 mnd og har gått ned 7 kg. De første 4 kg i løpet av de fire første ukene.

 

Deretter har det heldigvis gått litt saktere' date=' men jeg merker fortsatt at det går nedover. Jeg har ikke vært spesielt flink til å trene i denne perioden, kun vanlig husarbeid og hagearbeid. Også noen sykkelturer sammen med barna.

 

Når det gjelder bivirkninger har jeg blitt litt tørr i munnen, har kjøpt noen tabletter på apoteket som hjelper, Xerodent, tror jeg de heter. I ukene 3-5 var jeg i tillegg utrolig svimmel og trett, men det er bivirkninger som har forsvunnet igjen nå.

 

Hitttil har jeg bare gode erfaringer med tablettene, og er utrolig takknemlig for at jeg fikk resept på dem fra legen min.[/quote']

 

Hei Toha!

 

Munntørrheten kjenner jeg litt på selv, har våknet på natta for å drikke - heller uvanlig, men å drikke vann er heldigvis noe positivt :)

 

Følg gjerne med meg på veien nedover (for nedover skal jeg, selv om det går i rykk og napp...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Jeg har ihvertfall ikke mistet Matlysta mi, for jeg er lysten som bare det :) Men når jeg kommer til "hva skal jeg spise!?" stadiet, får jeg egentlig en liten nedtur, for jeg er jammen meg ikke sulten. Det må egentlig være mer enn bare "ikke sulten", innerst inne er det kanskje "...har ikke så lyst på likevel..."? Sier litt om at spisingen min sitter i hodet, for selv om jeg ikke er sulten, har jeg ingen problemer med å få i meg både frokost, lunsj, middag og kvelds...

 

Litt tørr i munnen, og det slukkes med store mengder vann (hvorpå jeg bruker resten av dagen til å løpe på do). Angrer litt på at jeg ikke har fått ordnet vekta igjen, men er sikkert likesågreit at den ikke virker, ellers hadde jeg vel fått panikk dersom ikke vekta gikk synlig nedover allerde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Jeg føler at jeg spiser passe mengder, selv om jeg ikke veier maten. Har ikke så lyst til å begynne å veie maten igjen, ihvertfall ikke så lenge jeg spiser så sunt og godt som jeg gjør.

 

Er tidvis litt vanskelig å vite hva "sunt" er. Skal jeg ha i meg mye karbohydrater, lite fett, og midt imellom proteiner (som det anbefales fra helsemyndigheter), eller bør jeg satse på mindre karbohydrater, mer proteiner, og moderate mengder fett - men da mest av det sunne fettet. Kjenner jeg er veldig glad i karbohydrater, raske som trege. I begynnelsen får jeg forsøke å bare kutte ned på tydelig karbohydratrike matvarer, og øke litt på inntaket av proteinrike matvarer... Litt ihvertfall. Har jobbet litt med det idag, og det er ikke uoverkommelig, krever bare litt tilvenning tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte må du gå og måle blodtykk og sånt ? Jeg kunne godt tenkt meg å prøve reductil men er litt redd for å måtte ta meg fri fra jobb for å gå og måle blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol
Hvor ofte må du gå og måle blodtykk og sånt ? Jeg kunne godt tenkt meg å prøve reductil men er litt redd for å måtte ta meg fri fra jobb for å gå og måle blodtrykket.

 

Blodtrykket skal måles omtrent hver andre uke de første 6 ukene jeg bruker det, deretter skjeldnere - dersom jeg fortsetter å bruke dem vel og merke. Så er det blodprøver for å sjekke leververdier, det skulle vi ta 2 ganger på de 6 ukene.

 

Reductil svekker sultfølelsen og opprettholder forbrenninga. Foreløpig fungerer det fint, heldigvis... Viktig å huske at man fortsatt må spise selv om man ikke er sulten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da får jeg se om jeg kan få bestilt meg en legetime snarest da...

 

Jeg hater å gå til lege og sist jeg spurte så virket hun veldig negativ til det - i hennes øyne var det bare å spise mindre og bevege seg mer. Joda det er vel sånt, men jeg trenger hjelp jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol
Takk for svar. Da får jeg se om jeg kan få bestilt meg en legetime snarest da...

 

Jeg hater å gå til lege og sist jeg spurte så virket hun veldig negativ til det - i hennes øyne var det bare å spise mindre og bevege seg mer. Joda det er vel sånt' date=' men jeg trenger hjelp jeg.[/quote']

 

Noen tror det er så enkelt ja :) Sa det faktisk til legen da jeg var der, for det har jeg hørt fra henne før "spis mindre, mosjoner mer", at "jeg vet det handler om å spise sunt og å trene mer, men problemet mitt sitter i stor grad her - hvorpå jeg pekte på hodet mitt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Da har jeg brukt reductil i 8 dager. Har fra begynnelsen av merket meg at jeg er fryktelig tørr i munnen, og forferdelig tørst. De siste to dagene har jeg også fått hetetokter, blir plutselig fryktelig svett og klam, varer 10 minutter før det forsvinner igjen. Ikke veldig behagelig, konstanterer bare at jeg har merket en ny bivirkning :)

 

Jeg har ikke mistet sultfølensen helt, men den er så dempet at jeg fint kan la være å småspise, og i tillegg gjør det at jeg ikke MÅ ha noe godt. Jeg kan fint ta en rute sjokolade, og deretter la resten ligge, og DET er ikke likt meg...

 

Forresten: Jeg har så mye energi nå! Jeg hopper opp av senga på morgenen, jeg løper, jeg rydder, jeg gjør hus og hagearbeid! Jeg har ORK igjen, men om det skyldes reductilen vet jeg jo ikke da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Disse hetetoktene tar drepen på meg, og ikke minst er det fryktelig flaut. Plutselig perler svetten seg over hele meg, og der sitter jeg omgitt av folk, må være slik mange kvinner i overgangsalderen opplever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hetetoktene tar drepen på meg' date=' og ikke minst er det fryktelig flaut. Plutselig perler svetten seg over hele meg, og der sitter jeg omgitt av folk, må være slik mange kvinner i overgangsalderen opplever det.[/quote']

 

Er disse hetetuktene også en bivirkning?Går det over etterhvert?

Lykke til det blir spennende å følge nedgangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol
Er disse hetetuktene også en bivirkning?Går det over etterhvert?

Lykke til det blir spennende å følge nedgangen din.

 

Her kommer en liste over bivirkninger man kan oppleve på reductil. Jeg var overbevist om at jeg kom til å oppleve minst halvparten av det nevnte, men bestemte meg for å forsøke likevel - nå skal jeg snart inn for å måle blodtrykk, og deretter til legen for kontroll m/blodprøver for å sjekke leververdiene. - hetetokter er også nevnt som bivirkning her (dersom du ikke skulle ha ork til å lese hele listen over ting som kan gå galt) :)

 

 

Bivirkninger: De fleste bivirkningene oppstår tidlig i behandlingen (de 4 første ukene) og avtar over tid i intensitet og frekvens. Generelt er bivirkningene ikke alvorlige, de fører ikke til at behandlingen må avbrytes, og de er reversible. Meget vanlige bivirkninger er forstoppelse, munntørrhet og insomni. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Kvalme, forverrede hemoroider. Hud: Svetting. Psykiske: Smaksforstyrrelser. Sentralnervesystemet: Ørhet, parestesier, hodepine, angst. Sirkulatoriske: Takykardi, palpitasjoner, økt blodtrykk/hypertensjon, vasodilatasjon (hetetokter). Andre rapporterte bivirkninger er gjennomsnittlig økning i systolisk og diastolisk blodtrykk i hvile på 2-3 mmHg og i hjertefrekvens på 3-7 slag pr. minutt, trombocytopeni, purpura, atrieflimmer, paroksysmal supraventrikulær takykardi, hudutslett, urticaria, angioneurotisk ødem, anafylaksi, uro, depresjon, kramper, forbigående forstyrrelser i korttidsminnet, øyesykdommer, synsforstyrrelser, diaré, brekninger, gastrointestinale blødninger, alopeci, bloduttredelser, prikkblødninger, akutt interstitiell nefritt, mesangiokapillær glomerulonefritt, urinretensjon, unormal ejakulasjon/orgasme, impotens, forstyrrelser i menstruasjonssyklus, reversibel økning i leverenzymer, abstinenssymptomer som hodepine og økt appetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff det var da voldsomt det der,men det er vel ingen som får alt det der da.

 

Du får stå på videre,,så kommer nok resultatene etter hvert.Prøver en stund til uten

taletter.Har legetime uti august,så hvis jeg fortsetter å stå stille eller gå litt opp

så skal jeg ta det opp med legen.

Men er litt usikker om det er det riktige for meg,strever med å spise nok,men det vet vel legen litt om.

Skal veie meg i morgen så får vi se på resultatet.Har prøvd en ny vri nå,har gått litt ned på kcal,fra 1900 til 1700 på vanlige dager,så spiser jeg litt mer på ekstra aktive dager.Tror kroppen trenger litt forandring,kan se ut som den stabliserer seg når alt blir for likt.Men dette vet jeg ikke,så jeg får bare vente å se.

 

Lykke til med videre nedgang!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

Reductilen har sluttet å virke. Jeg er like sulten som før, men forsøker være flink til tross for det, så nå forsøker jeg flyte litt på viljestyrke til jeg skal tilbake til legen. Fortsetter å ta pillene mine til tross for det, fortsatt håper jeg at de påvirker forbrenningen min gunstig. *krysse fingrene*

 

Skal be om å få forsøke Reductil 15mg. Det er mye lettere å være meg når jeg ikke tenker mat hele veien, eller når jeg alltid er småsulten. Det er selvfølgelig lettere nå enn for et par uker siden, magen er vant til mindre mat, og reductilen har en viss... placebo effekt (?) fortsatt, når jeg begynner å bli sulten, forsøker jeg innbille megselv om at den virker, og at jeg virkelig ikke har lyst på mat der og da - i det minste ikke lyst på søt eller fet mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanasol

De siste to dagene har reductilen heller hatt motsatt virkning på meg, for jeg har vært hyyyylende sulten. Så sulten at jeg har vært kvalm, hatt skikkelig piiiiiip i magen. Ikke noen god følelse nei, da har jeg det faktisk bedre uten.

 

Veldig synd, for det var fryktelig godt å ikke være sulten - så lenge det varte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff da - så dumt at du har gitt opp reductil da. Jeg var så spent på hvordan det gikk med deg ser du. Jeg har ikke fått bestilt time enda pga ferien, men nå ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre her. Ned i vekt skal jeg uansett!!

 

Jeg er jo egentlig ikke så sulten da, men så utrolig opphengt i alt som ikke er sunt. Klarer ikke å stå imot alle fristelsene og selv om jeg er flink å holde meg borte fra sjokoladediskene så finner jeg fete oster, desserter, salte nøtter osv... og det er helt utrolig så godt det er med masse smør i potetmosen.... (og der har jeg ikke brukt smør på 20 år! ) Det blir på mange måter tvangstanker - må ha - bare må ha. Lurer på om reductil kunne hjulpet meg i kampen mot de tvangstankene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Insulinresistens er noe man utvikler når man blir kraftig overvektig. Så insulinresistens er ikke årsaken til at man blir kraftig overvektig.

 

Du får bare jobbe på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snillemor

Jeg spurte legen en gang om reductil, men han hadde ikke lyst å gi meg det fordi jeg kunne få for høyt blod trykk. Brukte zenical en stund, men det hjalp bare en periode. No har jeg gått på Acomplia i 2.5 mnd og tatt av ca 6 kg. Er litt hostete, men ellers har jeg ikke merket noen bivirkninger. Er veldig fornøyd, enkelt og greit 1 tabl hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...