Gå til innhold

Operasjon olabukse - et drama i fire deler


Gjest soleia

Anbefalte innlegg

Hei Soleia!

 

For en fantastisk tråd du har!!!! Nå har eg lest nesten heile fra a til å...! så flink du er!!!!

Kjenner meg veldig godt igjen i mykje av det du skriv...Trur eg må seja meg delmål eg og!

15-20 kg ned er liksom uoverkommelig...!

Gratulerer med å komme til DEL 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,6k
  • Created
  • Siste svar
Gjest soleia

Innen- takk for påminnelsen. Har vel glemt å oppdatere i ren lykkerus :)

 

Mollo- hyggelig at du likte tråden min. For meg har det hjulpet å dele det opp i fire, da jeg syntes det var så fryyyyktelig langt til mål. Nå har jeg "bare" 9 kg igjen. Vet at det blir tøffe kilo, men jeg er kampklar :)

 

Her sitter jeg og har et enormt søtsug akkurat nå. * gruble*.....lurer på hvorfor? Er jo god og mett. Noe annet jeg EGENLTIG har lyst på? En klem, kanskje? Tror jeg skal gå å finne mannen min :)

 

Klemmer til alle som følger meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Sitter her og tenker på vektsituasjonen min.

I dag veide jeg 84,0. Siden september har jeg gått ned 11 kg. Og jeg formelig tørster etter å kverke de siste 9.

Ja, jeg har vært her før. Flere ganger. Senest i 2005, etter at jeg hadde født minstemann og surfet på ammingen. Så har det snudd og gått oppover igjen.

Denne gangen er det annerledes. Denne gangen skal jeg helt i mål. Og denne gangen skal jeg holde meg der. Punktum. Og hvorfor skulle jeg klare det denne gangen? Jeg (og alle andre her inne ) har desverre ikke statistikken på min side. 95 % av alle som går ned i vekt, går opp igjen. Mange av de alt + litt til.

Jeg vil tenke- og fokusere- på de 5 % som lykkes. For jeg skal tilhøre den gruppen.

Denne gangen har jeg hodet med meg i prosessen. Jeg fokuserer 100% på det jeg skal gjøre- hele tiden. Slitsomt og krevende. Men nødvendig. Og også gøy og inspirerende og spennende! Jeg har en ro og en sikkerhet inni meg som sier at denne gangen gjør jeg det for resten av livet. Jeg har innarbeidet gode treningsvaner. Jeg er blitt veldig glad i å trene, ja nesten avhengig. Jeg har innarbeidet fornuftige matvaner som jeg kan leve med. Jeg kan spise alt, men ikke alltid. Samtidig som jeg vet at veien er kort tilbake til gamle uvaner. Dette må jeg jobbe med, og det er en "jobb" for resten av livet. Det er det imidlertid verdt. Jeg kan ikke under noen omstendighet ønske meg tilbake til det gamle livet. Det livet jeg har i dag, med 11 kg mindre, forteller meg det. Jeg skal gå på hold-vekten kurs når jeg er ferdig- forhåpentligvis til jul. Tanken på å bli kursleder i Grete Roede en gang er meg heller ikke fremmed.

 

Jeg elsker dette livet. Jeg elsker å se meg i speilet om dagen. Jeg elsker å flørte med mannen min. Jeg elsker å spille fotball med smågutta mine. Jeg elsker å kjøpe meg klær. Jeg elsker å trene og å spise fornuftig. Jeg elsker å kose meg skikkelig- innimellom. Jeg elsker å konkurrere med meg selv, og å stadig se mindre tall på vekta. Det finnes ikke ett argument for å gå tilbake til det gamle livet. Jeg kan en sjelden gang føle savn etter " fråtsing" men det oppveier ikke alle gledene jeg opplever ved denne livsstilen. Når jeg sier nei takk til kake, is eller en fersk bolle, sier jeg samtidig ja takk til så mye annet!!!

 

Jeg føler at jeg har hodet med meg denne gangen, og er innstilt på at dette er en " jobb" for livet. Samtidig tenker jeg at det er en " jobb" som gir meg så uendelig mye tilbake.

 

Derfor klarer jeg det denne gangen.

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rødsprett
Sitter her og tenker på vektsituasjonen min.

I dag veide jeg 84' date='0. Siden september har jeg gått ned 11 kg. Og jeg formelig tørster etter å kverke de siste 9.

Ja, jeg har vært her før. Flere ganger. Senest i 2005, etter at jeg hadde født minstemann og surfet på ammingen. Så har det snudd og gått oppover igjen.

Denne gangen er det annerledes. Denne gangen skal jeg helt i mål. Og denne gangen skal jeg holde meg der. Punktum. Og hvorfor skulle jeg klare det denne gangen? Jeg (og alle andre her inne ) har desverre ikke statistikken på min side. 95 % av alle som går ned i vekt, går opp igjen. Mange av de alt + litt til.

Jeg vil tenke- og fokusere- på de 5 % som lykkes. For jeg skal tilhøre den gruppen.

Denne gangen har jeg hodet med meg i prosessen. Jeg fokuserer 100% på det jeg skal gjøre- hele tiden. Slitsomt og krevende. Men nødvendig. Og også gøy og inspirerende og spennende! Jeg har en ro og en sikkerhet inni meg som sier at denne gangen gjør jeg det for resten av livet. Jeg har innarbeidet gode treningsvaner. Jeg er blitt veldig glad i å trene, ja nesten avhengig. Jeg har innarbeidet fornuftige matvaner som jeg kan leve med. Jeg kan spise alt, men ikke alltid. Samtidig som jeg vet at veien er kort tilbake til gamle uvaner. Dette må jeg jobbe med, og det er en "jobb" for resten av livet. Det er det imidlertid verdt. Jeg kan ikke under noen omstendighet ønske meg tilbake til det gamle livet. Det livet jeg har i dag, med 11 kg mindre, forteller meg det. Jeg skal gå på hold-vekten kurs når jeg er ferdig- forhåpentligvis til jul. Tanken på å bli kursleder i Grete Roede en gang er meg heller ikke fremmed.

 

Jeg elsker dette livet. Jeg elsker å se meg i speilet om dagen. Jeg elsker å flørte med mannen min. Jeg elsker å spille fotball med smågutta mine. Jeg elsker å kjøpe meg klær. Jeg elsker å trene og å spise fornuftig. Jeg elsker å kose meg skikkelig- innimellom. Jeg elsker å konkurrere med meg selv, og å stadig se mindre tall på vekta. Det finnes ikke ett argument for å gå tilbake til det gamle livet. Jeg kan en sjelden gang føle savn etter " fråtsing" men det oppveier ikke alle gledene jeg opplever ved denne livsstilen. Når jeg sier nei takk til kake, is eller en fersk bolle, sier jeg samtidig ja takk til så mye annet!!!

 

Jeg føler at jeg har hodet med meg denne gangen, og er innstilt på at dette er en " jobb" for livet. Samtidig tenker jeg at det er en " jobb" som gir meg så uendelig mye tilbake.

 

Derfor klarer jeg det denne gangen.

 

:):)[/quote']

 

Et flott innlegg. Som om jeg skulle skrevet det selv :) Fordi jeg sitter og tenker mye de samme tankene selv, og det er herlig når hode endelig følger etter. Masse, masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Du er og blir min tvilling! Du sier omtrent nøyaktig det jeg tenker selv omkring tankene "jojo-tilværelsen". Og det vi har forstått, som jeg tror er det aller aller viktigste er at de 5 % som ikke går opp igjen i vekt har ikke flaks. Det er ikke tilfeldig at de unngår en vektøkning. Det er de 5 % som fortstetter å holde fokus resten av livet, om enn på et litt annet nivå enn i slankeprosessen. Studier viser at de 5 % trener/er i moderat fysisk aktivitet 60 min hver dag (7 dager i uken) OG de opprettholder fokus på sunne matvarevalg og måtehold på utskeielsene. DET klarer vi og! Jeg heier på deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caddie

Jeg ser du allerede har en tvilling her inne, så jeg tror da kanskje jeg er den ukjente søsteren din.

Utrolig at du kan sette deg ned å skrive akkurat det jeg tenker og planlegger.

 

Jeg liker også å se meg selv i speilet om dagen. I tillegg synes jeg at jeg er flink. Ikke minst at jeg har klart å holde på så lenge. Tålmodighet er det viktigste for meg, og hvor jeg har fått denne tålmodigheten fra, aner jeg ikke, men jeg er virkelig glad for at den har kommet.

 

Ved slankeperioder tidligere, ville jeg gitt opp ved stillstand i et par uker. Nå har jeg hatt mange stillstandsperioder. Både frivillige og såkalte terskler som jeg har taklet helt greit. Jeg vet allerede at jeg denne uken ikke kommer til å gå ned, men det er greit. Jeg har gjort et par valg som vil bety stillstand, men så lenge det er et valg, er det helt greit.

 

Så Soleia........ med så flotte og bevisste tanker kommer du helt klart i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilde72

Fantastisk innlegg!

Ser det er mange som kjenner seg igjen i det du skriver, inkl. meg selv - ikke uten grunn :)

 

Takk for at du deler :)

 

Klem fra ei som slanker seg for 3 gang og gjerne vil lykkes denne gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

....at så mange kjenner seg igjen i det jeg skriver. Det betyr også at vi kan støtte hverandre videre på veien nedover- og når vi er i mål!

Vi er mange!

 

Jeg deler mer enn gjerne mine tanker med dere. Det er en del av prosessen å sette ord på det jeg tenker.

 

Klem til dere alle!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

jeg visste faktisk ikke at det var blitt så mye, så gratulerer med super innsats, og vel over i del 3!

 

Nå er jeg tilbake i "livet". Mai har vært en hard arbeidsøkt, men nå står pinsen for døren og fy søren så jeg skal kose meg denne helgen.

 

jeg har gått ned 1 kg siste uken og er nå på 83 kg. Og jeg er helt "amazed".

 

Det er vel våren som alltid har ødelagt for meg, fordi mye jobb, kombinert med masse sosiale aktiviteter har gjort at jeg ikke har klart å tenke vektnedgang lenge, og bara har gitt opp. Men ikke nå; jeg spiser så sunt og godt jeg kan hele tiden. Passer på å være mett, så det blir mye egg, og holder meg unna poteter og frukt. Har ikke trent denne uka, så jeg lurer på hvordan det blir når jeg kommer tilbake til treningsmodusen. Når det gjelder trening tror jeg at jeg skal trene en del, men lugne det litt. Hadde alltid som mål å makse det før; nå tror jeg at jeg skal ha som mål rett og slett å trene.

 

ha en strålende pinsehelg!! :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Vektnåla har pekt oppover de siste to dagene, uten at jeg kan forklare hvorfor...vann i kroppen? Muligens.

 

For å bøte på et litt labert humør gjorde jeg en genistrek. Jeg fant fram alle sommerklærne mine og det var gøy, dere! Kjoler og shorts som var for trange ifjor, satt som et skudd, og noe var for stort. Capribukser i str 42 (små i str...) passet, i fjor stoppet de ved overgangen knær/lår. Gjett om jeg skal ut å shoppe nye sommerklær?? O` lykke! Jeg er 11 kg lettere enn i fjor sommer, og det er klart at det merkes godt nå. Skal enda ned noen til før Kypros, får håpe at de siste dagenes oppgang straks snur igjen.

 

Jeg jakter nå på 83-tallet!!! Jeg skjønner det nesten ikke selv.

 

Så jenter- hvis dere føler dere motløse; prøv sommerklærne fra i fjor! Det ga meg en opptur og ny giv, ihvertfall

 

Og i kveld blir det soltime på meg!

 

Det er spådd sommer her på Østlandet i pinsen, med 28 grader og soooool.

 

Med dette ønsker jeg dere alle en

 

RIKTIG GOD PINSE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Nå ble jeg glad for å se deg!

Tenk at du er på 83-tallet...det til tross for at du har jobbet så mye og ikke hatt 100% fokus. Flott! Kanskje lavkarbo-opplegget er din gulloppskrift?

Nå er det bare å peise på videre, min venn :)

Hva er målet ditt før sommeren?

 

Jeg har også kjørt litt lavkarbo en snau uke, og det skjedde noe med kroppen min umiddelbart. Den slapp 2 kg på bare få dager (!!!).

De siste to dagene har den imidlertid lagret opp en kilo igjen...kroppen er en rar maskin. Jeg velger å fortsette med dette løpet litt til. Det gjør meg godt, kjenner jeg :) I tillegg gjør jeg som deg- roer ned litt på treninga. Jeg kjører 2-3 økter i uka i stedet for 4. Så får vi se hvor dette bærer.

 

83 kg ja...I `M RIGHT BEHIND YOU, BABY!!!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EleResa

Vil bare minne om at kroppen trenger karbohydrater også om dere trener en del.

Karbohydrater trengs for restitusjon av kroppen, og man kan fort oppleve å bli "sur" og tung i kroppen om den får for lite om man trener.

Men selvfølgelig er det jo en balansegang da, alt med måte som man sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

du puster meg i nakken; så nå peiser jeg på!!!

 

Nå har jeg faktisk et realistisk håp om å se 7- tallet før sommerferien.

Tror på at dette kan være kostholdet for meg.

 

Masse klemmer :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Tusen takk for påminnelse :)

Joda, jeg vet at kroppen trenger karb, og jeg får det i meg. Spiser både knekkebrød, havregrøt, frukt, nøtter og bønner/linser. Har bare kuttet ut brød, potet, pasta og ris for en periode. Proteiner får jeg i massevis i form av kylling, egg og ost, og det er også viktig å få nok av når man trener mye.

 

Takk for at du bryr deg :)

 

Klem

 

Speaking of wich: skal straks avgårde på StepStyrke. Skal bare shave legga og stelle føttene så de er klare til sommerkjolen jeg skal ha på etter trening ( str M/L)....

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

For et herlig vær!!! Her skal det bli 26 grader og sol i dag også.

Skal hute meg inn på SATS for en halvtime på mølla. Etter det blir det å være ute i hele dag. Skal få litt sol på kroppen, og så skal vi grille sammen med svigerinne, svoger, nevøer og svigerforeldre :) Kyllingfileten ligger i marinade allerede. Småtrolla sverger til hamburgere og pølser.

 

Ellers vaker jeg på 84-tallet. Kroppen trenger vel litt tid, I guess, før den vil gi meg 83-tallet. Jeg venter gjerne, jeg ( men ikke aaaalt for lenge, dah...kremt...)

 

Kos dere i resten av pinsen jenter !!

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

...er her, på kalenderen ihvertfall. Værmessig har det vært sommer de siste dagene her på Østlandet.

Er litt sur i dag, etter å ha vært så blid i går. Vekta er ikke samarbeidsvillig. Den hopper opp og ned den samme halvkiloen- annenhver dag. Her sulter jeg etter 83-tallet og i dag var jeg jo close to 85. Og så er det 1. juni, hvilket minner meg på at det er bare 8 uker til Kypros. I dette tempoet kan jeg jo bare glemme å se 7-tallet først på vekta. Jeg blir så sur, altså. Her lever jeg som en asket, på 1600-1900 kcal per dag og trener regelmessig. Aldri alkohol, aldri junkfood, meget sjelden sjokkis eller is. Og vekta er så treg at jeg klikker i nøtta snart.

 

Dette er en dag hvor min tålmodighet settes på prøve, kjenner jeg. Attpåtil skal jeg på nattevakt

 

:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia!

 

Jeg vet at Kypros turen har vært en kjempemotivasjon for deg. Og at du ønsker veldig 7-tallet. Det kan hende du fortsatt greier det, men om du veier 81 på Kypros er vel det MYE bedre enn noe nærmere 9-tallet? :) Du har kommet langt, du har kunnet kjøpe sommerklær som er mindre enn de du brukte i fjor. Du veier 11 kg mindre!!!! Sett frem 11 flasker med melk eller 22 pakker med smør. Du har tapt masse vekt, du er garantert blitt veldig lekker allerede.

 

Tør jeg foreslå at du prøver å se etter på kalenderen om det skjer noe gøy i september/oktober? Kanskje en venninne som har bursdag og alltid inviterer til stor fest eller noe høstarrangement på jobben? Kanskje du skal lage deg enda en ting å glede deg til, hvor du kan ta på en ekstra fin kjole eller noe? Hvor du nærmer deg mål!

 

Du kommer til å greie dette Soleia, det tar tid, men det går til slutt. Kroppen er ikke en perfekt forbrenningsmaskin. Vi må bare fortsette å fore den med sunn mat og herlig mosjon, og et passe kaloriunderskudd, også skal kroppen bli perfekt om en stund.

 

Pleier dere å dra til Syden hver sommer? Kanskje du rett og slett skal tenke på neste sommers tur også? Da er du på Hold-vekten vet du. Neste sommer, da er alles øyne på Soleia!! :)

 

Dette fikser du! Kos deg i sola, spis vannmelon og jordbær, se på bilder av deg selv fra noen kilo siden og nyt kroppen du har nå- og gled deg til resultater kommer etterhvert.

 

Stooor motivasjonsklem fra

innen2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Tusen takk innen- du er en knupp...

Du hjalp meg med å sette ting i perspektiv. Flott!

 

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier. Jeg er fornøyd om jeg er på 81-tallet også, på Kypros. I fjor- på Rhodos - var jeg 95!!!

Jeg har masse nye sommerklær og føler meg 10 ganger freshere enn i fjor.

Jeg skal gjøre som du foreslo: finne noe morsomt som skjer til høsten, og sette meg et mål til det. Da er jeg enda nærmere mål....

 

Ja, vi er sydover hvert år. Og neste år- da her jeg min egen tråd på hold- vekten-forumet!! Weee!

 

Takk lille venn, for et oppmuntrende innlegg

 

Klem

 

:):)

 

ps- møtte i stad ei venninne som jeg ikke har sett på 1,5 år. Hun kommenterte det med en gang, at jeg måtte ha gått ned masse i vekt :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dronninga

Heihei soleia:-) jeg er helt enig med Innen2010.

du må fokusere på det du har klart å oppnå hittil og se framover til noe du vil oppnå. Jeg skal i bryllup den 19 juni. Jeg håper å se 74 tallet for å være realistisk. Men håper 73 tallet. Har drevet å vaket mellom 77 og 76. I dag hadde jeg gått ned 1kg fra forrige uke. Så nå skal jeg klare de siste kg.

men stå på ikke gi deg. God dag vidre og vi snakkes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det hjalp litt! :) Og så kult å møte noen som ser forskjellen med en gang. Det må være veldig gøy. Jeg gleder meg til å følge med på hold vekten tråden din neste vår. Hehe.. Men først skal jeg heie deg hele veien fram til mål! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Tusen takk, jenter! Jeg er heldig som har så fin heiagjeng!!

 

Stillstand fortsatt, men har nå veid meg rett etter nattevakt.

 

Dronninga: grattis med en kilo ned! Det viser at det nytter, plutselig løsner det etter en tids stillstand.

 

Klem!

 

;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soleia

Fikk satt inn hormonspiral for snart tre uker siden. Har blødd i snart to uker. Vet ikke om den kan " bidra" til at vekta blir litt mer gjenstridig? Noen som har erfaring med det?

 

Ellers må jeg si at olabuksa mi sitter mye bedre enn for 2-3 uker siden. Nå får jeg plass til ting i lommene på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vilde72
Fikk satt inn hormonspiral for snart tre uker siden. Har blødd i snart to uker. Vet ikke om den kan " bidra" til at vekta blir litt mer gjenstridig? Noen som har erfaring med det?

 

Ellers må jeg si at olabuksa mi sitter mye bedre enn for 2-3 uker siden. Nå får jeg plass til ting i lommene på den ;)

 

Når kroppen får noe nytt å "stri med" så kan det jo ta litt tid før den virker som normalt ja, småblødninger kan du ka en stund før det gir seg.

Er kjempefornøyd med hormonspiral selv - blør aldri mer, ingenting å huske på - ingenting å glemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da var vi i gang igjen da soleia! :) Jeg tror dessverre ikke hun tuller, det er den tredje eller fjerde tråden hennes av den typen i løpet av 1/2 år. Du har skrevet til henne før du og.

 

Bortsett fra det, hvordan går det med motivasjonen? Nå er det noen dager inn i denne første sommermåneden. Jeg håper du er topp motivert igjen, for jeg trenger absolutt flere i alle fall "halvveis" aktive tråder i sommermånedene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...