Gå til innhold

Operasjon olabukse - et drama i fire deler


Gjest soleia

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Fryd

Skjønner at du sliter med motivasjon nå. Hva sier egentlig kursleder i en stuasjon som dette ? Blir litt nysgjerrig bare.

 

Har selv opplevd slike perioder, og vet hvor uretferdig det føles når man står på som bare det. Noe jeg har gjort til slike tider, er å bryte opp de vante spisemønstrene. Tror du det kanskje kunne ha vært noe ? Jeg har etterhvert bare innfunnet meg med at de siste kiloene vil gå sakte. Så får det heller bare ta noen uker ekstra.

 

Du har vært så flink hele veien, og du fortjener virkelig å komme i mål nå. Jeg ønsker deg alt av lykke, og sender deg en god dose motivasjon. Håper du snart er over den verste kneika. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,6k
  • Created
  • Siste svar
Start 12.01

 

12.01: 79' date='1

19.01: 78,4 ( - 700 g )

26.01: 77,9 ( -500 g )

02.02: 78,2 ( +300 g )

 

Bah! Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Etter to uker med nærmere 30 trimpoeng og minimale utskeielser har jeg gått ned 200 gram.

 

Hatt en god samtale med kursleder og jeg graver dypt for å finne motivasjon nå. Dette er blytungt. Men soleia gir seg som kjent ikke.[/quote']

 

Samme her... :eek:

19/1-10: Vekt:67,1kg (-0,7kg) midjemål:79 cm (-1cm)

 

26/1-10:Vekt:67,6kg (+0,5) midjemål: 77cm (-2cm)

 

2/2-10:Vekt: 68,1kg (+0,5kg) midjemål:77cm (0cm)

...men eg har ikkje vore så flink som deg- lite trim og for få og store måltid...blei plutselig møkklei av å føra kcal...

 

Korleis skal man finne fram motivasjonen igjen?

For min del trur eg ikkje eg kan vente på at den dukker opp....må rett og slett berre bestemme meg for å spise oftere, mindre porsjoner, trimme meir!

 

Håper du får uttelling neste uke for din gode innsats dei siste vekene! Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia!

 

Skal vi se.. Motivasjon motivasjon motivasjon ja. Hmm..

 

Når reiser du til Kypros? Kanskje vi skal telle hvor mange uker det er til? Selv om du ikke går ned i vekt akkurat nå så har du jo 40!!!!! CM mindre rundt midjen når du står på stranda der i sommer! Og jeg tipper du er godt over de siste kiloene når ferien kommer. I verste fall så er det jo faktisk mange nok uker til at man kan gå en god del OPP i vekt hvis man dropper å samle trimpoeng og spise sunt... Hmm.. Oj, nå var jeg litt streng kjente jeg. Poenget mitt er bare at når du får 30 trimpoeng på 2 uker og spiser sunt så må jo kroppen holde seg stram og fin - uansett hva den dumme vekta sier!

 

Jeg vet ikke helt jeg vennen! Jeg har tenkt å finne frem et sommer-skjørt som ikke passer før jeg er helt i mål. Det skal få ligge sånn forrerst i skapet slik at når jeg henter klær så ser jeg det hver dag. Denne sommeren SKAL bli bra! :(

 

Jeg heier på deg!!!!

Stoooor klem! Vekta kan gå og legge seg, du er dronningen av livsstilsomlegging, ingenting tull her i gården! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julianna: ja jeg er nok i overkant opphengt i tallenes tale. Kanskje jeg skal stappe hele badevekta inn i skapet for en periode.....*tenke litt på det*

Ellers er jeg ikke misunnelig på dere som raser ned nå med Easy Life. Å misunne betyr " å ikke unne". Og unne dere vekttap, det gjør jeg så til de grader. Det jeg derimot kjenner på, er frustrasjon fordi det ser ut som at andre metoder gjør at man går fortere ned i vekt enn GR. Mye fortere. Samtidig vet jeg at jeg ikke ville holdt ut en dag med pulver. Og jeg vet også at GR- opplegget gjør det lettere å holde vekta etterpå. Og det er så innmari viktig for meg. Jeg skal være normalvektig resten av livet, jeg nå. Ønsker dere med Easy Life opplegget masse lykke til og ønsker dere alt godt. Vi har alle ulike veier til målet, og det står like stor respekt av deres vei, som min. :)

 

Frøken Fryd: Jeg hadde en lang samtale med kursleder i dag. Vi kjenner hverandre godt nå, og hun kjenner min vekthistorie med jojo-slanking og mine langvarige vektplatåer. Hun berømmer meg for min stå-på-vilje, og sier at min vektnedgang egentlig er som "tatt fra læreboka". Med det mener hun at med mine 18 kg på litt over et år er et fornuftig tempo, som gjør det mye lettere å stabilisere vekta etterpå. Hun ga meg mye gode råd, som jeg skal følge nå. Brekke opp litt på matvanene ( som du så riktig foreslo ) var en av de. Jeg skal redusere ned til 1400 kcal i snitt, og spise enda flere småmåltider, type 7 ganger om dagen....Jeg skal også variere litt mer fra dag til dag, en dag 1300, neste dag 1600 osv...Treningen er det ikke så mye forbedring å hente; hun sa at det er mitt viktigste fortrinn når jeg skal stabilisere. Hun roste meg og ga meg troen på at jeg skal klare dette. Det er sikkert ikke lett å være kursleder heller alltid, med sånne nøtter som meg :(

 

Jajaa: takk for hilsen :D Surt med oppgang på deg også. Man må nok bare bestemme seg, som du sier. Lett i terorien, vanskelig i praksis. Ønsker deg masse lykke til videre, og kom gjerne innom igjen....

 

Innen: kjære deg, du er så god :) Det er jo en del uker til Kypros, så innen det er jeg i mål. Case closed. Jeg har vel egentlig klart å finne frem motivasjonen igjen nå i kveld.....det er som du sier; hvis jeg gir opp nå- hva veier jeg da om ett år? Og hvis jeg fortsetter som nå- mitt nye gode liv- hva veier jeg sa om ett år?? Noe å tenke på...Dette er så viktig for meg, at jeg velger å bruke masse tid og krefter på det. Håper at det løsner litt for deg nå også. Varm klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Frøken Fryd: Jeg hadde en lang samtale med kursleder i dag. Vi kjenner hverandre godt nå, og hun kjenner min vekthistorie med jojo-slanking og mine langvarige vektplatåer. Hun berømmer meg for min stå-på-vilje, og sier at min vektnedgang egentlig er som "tatt fra læreboka". Med det mener hun at med mine 18 kg på litt over et år er et fornuftig tempo, som gjør det mye lettere å stabilisere vekta etterpå. Hun ga meg mye gode råd, som jeg skal følge nå. Brekke opp litt på matvanene ( som du så riktig foreslo ) var en av de. Jeg skal redusere ned til 1400 kcal i snitt, og spise enda flere småmåltider, type 7 ganger om dagen....Jeg skal også variere litt mer fra dag til dag, en dag 1300, neste dag 1600 osv...Treningen er det ikke så mye forbedring å hente; hun sa at det er mitt viktigste fortrinn når jeg skal stabilisere. Hun roste meg og ga meg troen på at jeg skal klare dette. Det er sikkert ikke lett å være kursleder heller alltid, med sånne nøtter som meg :(

 

Det høres fornuftig ut. Har vurdert lignende oppbrekking av spisemønster selv. 1300 kalorier om dagen høres skrekkelig lite ut, men funker sikkert på en treningsfri dag.

 

Krysser fingrene for at det er dette som skal til å til for at kroppen din skal slippe de siste kiloene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd
Når vi andre her inne har en dårlig dag og søker motivasjon' date=' så leser vi på tråden din. Begynn på begynnelsen og se hvor langt du har kommet til nå! :([/quote']

 

Ikke sant. Det er vanvittig god og motiverende lesning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh!! Nå ble jeg glad! :)

 

Utifra innlegget ditt å dømme ser jeg gryende ny motivasjon. Jeg blir like glad hver gang du er på en oppsving Soleia! Liker ikke når du er nede i en dyp dal. Dessverre så er denne turen vi er utepå i svært ulent terreng - det går opp og ned med humøret titt og ofte! :D

 

Et lite tips til Frøken Fryd; hvis du legger på en:

på slutten av sitatet til Soleia i innlegget ditt så blir det sånn fin "sitatboks" rundt det hele. :( hehe.. Jeg er litt sånn forum-geek.

 

Ha en fin dag alle sammen! Jeg er også HELT ENIG i at denne tråden er selve Motivasjonstråden her inne. Med stor M!

 

-innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere synes min evigvarende olabukse-tråd er til motivasjon og oppmuntring :( Jeg har fulgt rådet deres, og lest fra begynnelsen. Det var jammen en oppkvikker....Og jeg har atter en gang gravd meg opp fra dypet. Det er som du sier innen; det er en humpete vei vi går.

 

Jeg er godt i gang med prosjekt 1300 -1400 kcal. So far, so good. Kroppen responderte umiddelbart med å slippe opp 500 gram. Men inni meg føler jeg meg 500 kilo lettere. Takket være dere jenter her inne. Tenk å skulle sette så pris på ukjente venner :)

 

Skal på nattevakt. Jeg er armert til tenna med knekkebrød og rett- koppe- suppe og et eple.

 

Ha en fin februarkveld, jenter! Snart vår- og vi er lette og fine i kroppen :D

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Innom og ønsker deg god helg.

Håper du koser deg masse og du kan glede deg masse over hva du har klart til nå.

Tenkte på deg da jeg prøvde bukser igår, og fant en olabukse jeg likte i skapet som passet fint. Det er noe eget med å kunne gå med en olabukse man føler seg fin i.

:-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...til dere alle :P

 

Ferdig med to nattevakter, som gikk greit spisemessig.

Har innledet helga med en deilig stepStyrke- time. Jeg er i kjempeform :P

 

Har spist kyllingfilet med linser. Desserten etterpå- til gullrekka- blir appelsin med vaniljeyoughurt og litt kanel oppå. Nam!

 

Blir en travel helg her, med barnebursdag og innebandyturnering.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia!

 

Mandagen er over, ny uke er i gang! :D Jeg er kampklar! Full av energi og lysten på å jobbe hardt, sitter og koser meg med eple og en kopp te.

 

Dagens oppgave var for meg; ta en dag av gangen. Det var veldig deilig. Jeg har egentlig ikke gjort det i det hele tatt. Det var gulldagene, men da teller jeg dem jo opp, og trimpoeng pr. uke, og hele tiden nedtelling til veiedag - og mas om resultater, hele tiden på vei mot et mål. Jeg må innrømme at det til tider kan være litt slitsomt. Liker idéen med å komme seg gjennom én dag av gangen, og hele dagen fokusere på å gjøre DENNE dagen best mulig! Mer enn det kan vi faktisk ikke klare, og klarer vi en dag av gangen blir det jo til slutt mange dager! Hehe.. Dette klarer jo du så fint allerede, så dette var mest for meg selv. :(

 

Håper helgen ble bra, du virket godt forberedt!

 

Stor klem fra innen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist. Akkurat vendt tilbake til denne dagboken igjen for litt variasjon fra en annen konkurrerende. Ser du har kommet kjempelangt i vektnedgangen din - faktisk helt ned på 70-tallet. Det siste året har vært turbulent for min del som har resultert i litt vektøkning, men også nedgang etter at jeg tok meg selv i nakken på høsten en gang. Nå håper jeg å være på full fart nedover igjen - dog noen kilo bak deg enda..

 

Gratulerer med så langt oppnådde resultater. Tenkte å begynne å følge med deg litt her igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen- takk for tipset om å ta en ting av gangen- det var jammen en ide. For hvis vi takler en dag av gangen, kommer vi sakte men sikkert til målet :( Jeg begynner med det fra i morgen! Håper det løsner for deg snart- vi sliter visst på et utrooolig seigt vektplatå begge to.

 

Irene24- så koselig at du er tilbake! Ja, jeg har da kommet meg ned på 70-tallet. Og godt er det. Du er hjertelig velkommen til å følge meg her vet du!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen- takk for tipset om å ta en ting av gangen- det var jammen en ide. For hvis vi takler en dag av gangen' date=' kommer vi sakte men sikkert til målet :( Jeg begynner med det fra i morgen! Håper det løsner for deg snart- vi sliter visst på et utrooolig seigt vektplatå begge to.

 

Irene24- så koselig at du er tilbake! Ja, jeg har da kommet meg ned på 70-tallet. Og godt er det. Du er hjertelig velkommen til å følge meg her vet du!

 

:D[/quote']

 

Det skal bli koselig - må jo komme meg ned på 70-tallet jeg og etterhvert, kan jo ikke drive å sabotere meg selv å gå ned og opp de samme kiloene i ett banka kjør heller. Uansett er klar for å ta tak. Hvor langt har du igjen til mål? Er vel ikke så mange kilo igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta i dag viser ned usle 200 gram siden forrige uke. Jeg har ligget på 1400-1500 kcal og trent fire ganger. Jeg har siden kursstart gått ned 1,1 kg.

 

Først visst jeg ikke om jeg skulle le eller gråte. Jeg tok meg en tur i dusjen og banket knytteneven i flisene og skrubbet kroppen rød og varm.

 

Etter å ha fulgt småtrolla på skole/ i barnehage, tok jeg meg en time-out. Opp i sofaen,frem med ullpledd og tekopp. Av med TV og radio. Tid for å tenke litt.

 

Jeg må nok erkjenne at jeg kanskje ikke klarer å ta den siste resten akkurat nå. Jeg er per i dag 1,9 kg unna. Og det har jeg vel i prinsipp vært siden i høst, pluss/minus. Jeg er jo relativt fornøyd med kroppen min per i dag. Her om dagen måtte jeg også gå ned 2 str i jobbklær, og sånt er jo alltid gledelig. Er jeg så fornøyd at jeg ikke ORKER å sette inn dødsstøtet? For hvis jeg skal ned i 75 må jeg ikke ha NOEN slingringer i maten. Og for meg er det stooor forskjell på å leve på 1600 og 1300. Orker jeg det?

 

Kanskje jeg skal begynne på et hold-vekten-kurs om fire uker, når dette kurset er over? Så evnt gyve løs på de siste to når jeg er klar? Og da mener jeg virkelig klar? For nå er jeg bare halvklar, kjenner jeg. Det er sånn nedtur å komme på kurs og ikke ha gått ned. Igjen. Jeg blir så sliten av det. Og motløs. Kanskje jeg skal være takknemlig for de 18 jeg har gått ned? Foreløpig?

 

Jeg vet ingenting. Jeg er full av tanker og spørsmål. Men jeg heller mer og mer mot å snart begynne å stabilisere. Og knekke resten senere. Mitt eneste ankepunkt er at jeg ikke er 100 % i mål.

 

Sliten av alle tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt egentlig. Det er ikke alltid lett å motivere seg "for de siste" når man egentlig er fornøyd. Nå er det jo sånn at trivselsvekt er trivselsvekt og hvis du er fornøyd med kroppen du har nå er det jo ikke sikkert du trenger å gå ned de 2 siste heller.

 

Hvis ikke kan det sikkert være lurt å ta en "stabiliseringspause" hvor man fokuserer på å holde den "nye" vekten, hvertfall hvis du er sliten. Ellers ender man jo gjerne bare med å gå opp igjen hvis man tvinger seg og kommer i en negativ spiral.

 

Du har jo vært superflink så kan jo være greit å slappe av litt også og fokusere på andre ting for en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julianna

Dette er ikke lett, og du er så flink, så flink.

Skjønner at du blir motløs men samtidig er du jo faktisk en champion på dette.

 

Gi deg selv tid, du finner ut av hva du vil og hva som er best for deg nå. :-)

Det kommer.

 

Klem :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleia!

 

Hadde jeg visst hva som var nøkkelen til å vippe kroppen ut av "komfortabelsonen" nå så hadde jeg ropt det til deg med en gang! Vektplatå eller vektterskel eller hva søren man vil kalle det - ekstremt irriterende. En liten utskeielse og vekta går opp og forbi, også må jeg bruke 3 uker på å være nøyaktig på grammet for å gå ned noen hundre gram - og likevel er det flere ganger jeg står helt stille i vekt. Det er altså esktremt irriterende.

 

Jeg synes du skal ta deg selv på alvor, og finne ut hva som er best for deg før du går helt lei nå. Det kan hende det er best å holde vekten en stund, og så knekke de siste to kiloene senere.

 

Jeg følger deg uansett! Lykke til!

 

-innen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig dette, Soleia. Det er jo bare du som kan svare når det kommer til sist. Jeg er jo på knekker'n av noen kilo nå og tenker at jeg nok ikke skal ned så langt som jeg tenkte i første runde. Nå tror jeg at rundt to kilo blir bra og hvis jeg vil eller orker seinere så kan jeg sette i gang med to kilo til.

 

Det viktigste er at du ikke går lei. Å være på HV er nemlig en kamp det også, selv om på en litt annen måte. Det ser ut som om det er ganske lett å være flink ei stund når man begynner på HV; det er lykke over å være ferdigslanka og det er gradvis lov å øke kalorier og ting er plutselig litt lov igjen. Men så ser det ut til at en del blir så inderlig lei etter ei stund og plutselig er så mye lov! Sier ikke dette for å være negativ eller for å ta motet fra deg, alstå :(.

 

Det er ikke sikkert det er så dumt å begynne tanken på å stabilisere, øke gradvis i kcal og begynne å komme i normalt gjenge etter hvert. Men BARE hvis du er klar! Jeg anbefaler deg ikke å slanke deg på HV. Det har jeg prøvd og det ble bare tull. Mentalt vanskelig samt at kroppen ikkeså ut til å ville oppføre seg heller! På HV er det nok bedre å lære seg å rydde opp fort etter utskeielser og gå videre i stabilisering heller enn å slanke seg ei uke eller to eller tre!

 

Men du har jo fire uker på kurs igjen og kanskje det blir klarere for deg hva som er riktig å gjøre i løpet av den tida? 1.1 kilo høres kanskje ikke ut som all verden, men det er nå en kilo nærmere mål :D. Lykke til, du supre jente!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar, alle sammen :(

Hva skulle jeg nå gjort uten dere.....?

 

Jeg er i tenkeboksen fortsatt og skal bruke tid på dette. Fire uker igjen av kurs, og skal ihvertfall gi meg selv den tiden. Det er viktig å ikke bestemme eller gjøre noe overilt nå. Underveis lever jeg mitt gode, sunne liv med bra mat og masse trening.

 

Ha en flott dag! Her skinner sola. Skulle ha gått en tur, men hybelkaninene har formert seg noe innmari her, så....Men jeg har gjort unna dagens treningsøkt på SATS, så har god samvittighet!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og ønsker alle en herlig helg :)

 

Jeg skal ta imot nye verdensborgere hele helgen, og med i sekken er gulrøtter og dip ;)

 

Har danset i formiddag- herlige rytmer og heftige hoftevrikk....

Nå skal jeg bare nyte kvelden før jeg drar på jobb kl. 22.

 

Lister meg ut

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det var da nydelig sagt, innen ;)

 

Pussig at du nevnte det; det kom bort ei på SATS i dag og sa at jeg hadde tatt imot barnet hennes i august. Jeg har nok møtt så mange kvinner nå, at jeg må innrømme at de fleste ansikter glemmer jeg etter kort tid. Men denne kvinnen og denne fødselen i august husker jeg godt. Det var så kos å møte henne igjen! Hun fødte prematurt og den lille gutten veide rundt 2 kg da jeg tok imot ham. I dag var han en skikkelig lubben sjarmis med bollekinn og mørk pannelugg (!)...

Anyways, hun fortalte at hun var så fornøyd med jordmora, så hun ville gjerne spørre etter meg når hun en gang kommer inn for å føde nr 2 :) Jeg har en bunke med takkekort og bilder fra fornøyde par, og det har da også blitt en del vinflasker og noen blomster. Sånt gleder veldig, og gjør alle de tøffe vaktene verdt det.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Komplekser

Starta å lese tråden din tidlig i dag, klarte ikke stoppe, bare måtte lese ferdig. Du skriver så bra, er personlig uten å bli privat og har både humor og alvor i massevis.

 

Tar av meg hatten, og takker for en hyggelig/interessang/lærerik formiddag :-)

 

Kjenner meg sååå igjen av mye av det du skriver. Spesielt det du er i nå, ikke klare samle motivasjon til resten. Slik hadde jeg det i november/desember, hadde 2-2,5 kilo igjen til BMI 25. Hadde gått ned 17-18-kilo på egen hånd fra nyttår - 09. Vekta sto stille, og jeg var lei og frustrert. Prøvde leve på 4-600 kalorier, funka (selvfølgelig) ikke det heller.

 

Det ble iallefall til at jeg ikke tok noe valg, hverken om å fullføre til målet eller ta pause. Begynte å skli ut, gradvis og langsomt..så kom jula med ulvehunger og selvlaget "lov" om at alt av sjokolade, kaker, desserter ol som var kjøpt inn, SKULLE spises. Og hvis ingen andre tok ansvar for å spise det, måtte det spises av meg ;-))

Så sitter jeg her da, 7 kg unna målet. Går på GR-kurs, men sliter med motivasjonen.

Etter sultekuren i høst (og også tidligere) forstår nok kroppen min at den må passe seg og ikke gi fra seg et eneste gram før den absolutt må.

 

Blytungt å prøve gå ned i vekt når det går så ubeskrivelig seint!!

 

Føler meg sulten og trøtt, lite krefter til annet enn jobb og den treningen jeg ikke slipper unna, dvs den som er en bindende avtale med en kollega om en times gym en gang i uka. (Stavgang eller apparater)

 

Mitt råd til deg må være:

Ta et bevisst valg, ikke gjør som meg iallefall. Hold deg på kurs, uansett om det blir for å redusere eller stabilisere.

 

Jeg følte meg også rimelig fornnøyd med meg selv, og hadde IKKE trodd jeg skulle skli ut denne gangen. Men det gjorde jeg altså, og det til gagns!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...