Gå til innhold

Dagens middag


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg vi kunne legge inn oppskrifter vi finner, eller lager selv, som er sunne og gode. For de av oss som har brukt GR-mat ganske lenge, er det godt med litt annen inspirasjon innimellom. Kan du oppgi ca.kcal pr.pers. er jo det veldig bra. Jeg kaster meg uti det med marokkanske lammeskanker. Det er jo tid for lam nå, og det er en deilig variasjon til får-i-kålen.

 

Marokkansk lammeskank til 4 pers.(383 kcal pr.porsj.):

4 lammeskanker

4 hvitløksfedd

1-2 løk, grovkuttet

2-3 gulrøtter, grovkuttet

2 selleristilker, grovkuttet

3 dl hvitvin eller kraft

1 ts malt koriander

1 ts malt kummin

1 ts malt ingefær

1 ts malt kanel

1 ts malt sterk paprika

2 ts salt

---

1 ss honning

maizenna

grovt salt

pepper

 

Kjøttet og resten av ingrediensene legges i kjele, dekkes med vann, tett lokk, kokes i 3 timer,avkjøles til dagen etter. To timer før servering kan du fjerne det stivnede fettet(SMART!). Kjøttet/grønnsakene tas ut og legges i ildfast form og stekes videre i ovnen ved 180¤C i 40 min. under folie. I mens siler du kraften, koker den inn til ca.det halve, smaker til med honning, salt, pepper og jevner den med maizenna. Så lager du couscous etter anvisningen på pakken og smaker til med litt safran og gjerne finhakkede svisker/aprikoser.

 

Server kjøtt/grønnsaker med glovarm saus og couscous. Litt finhakket mynte eller koriander på toppen.

Etter dette måltidet smaker det herlig med en kopp frisk myntethe, vil jeg tro...

 

Ha en herlig dag, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Denne oppskriften kom som bestilt. Skal ha gjester i morra, og hadde tenkt får-i-kål, men synes kanskje det var litt kjedelig. Denne oppskriften passer perfekt, og høres aldeles nydelig ut. Men hva er en skank, er det det samme som får-i-kål kjøtt?

Og har du et forslag til en enkel, god dessert som passer til. Må ikke ta for lang tid. Vet at du har noe på lur.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du fikk svar på hva en skank er. Vær trygg, i utg.pkt. er dette kjøttet det tøffeste på lammet, men etter lang koketid er det supermørt!

 

Som dessert ville jeg foreslå tynne skiver fersk ananas med myntesukker. Det er fersk mynte som finhakkes og knuses med 2-3 ss sukker. Når de har fjernet topp og bunn av ananasen deler du den i 4 båter fra toppen og ned, legger båtene på siden og kutter bort midtstilken før du skjærer lange/tynne skiver. Skivene legges på et stort, rundt fat som kronbladene på en blomst. Strø myntesukkeret utover skivene og sett fatet kaldt til det skal serveres. Det er godt å spise det som det er, eller du kan lage litt vaniljekesam av mager kesam og vaniljefrø til.

Jeg pleier å sette fatet midt på bordet, legge frem noen ekstra servietter, så spiser vi med fingrene rett fra fatet. Morsomt, uhøytidelig og forfriskende.

 

Du kan bruke samme fremgangsmåte med appelsiner/mandariner og bruke myntesukker tilsatt litt ingefær eller appelsinblomstvann.

Magert, godt og sunt:)

Lykke til!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen takk for svar. Kokte kjøttet i godt og vel tre timer i går. Luktet helt fantastisk:) Gleder meg skikkelig til middag idag. Skal helt klart gi deg tilbakemelding. Desserten høres også helt nydelig ut. Jeg kan vel lage med både ananas og appelsin? Har en sambo som ikke spiser ananas, så vi får vel ta litt hensyn....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe suksess! Maten smakte helt himmelsk. I couscousen hadde jeg både aprikos og sviske, og strødde litt salatblanding (forskjellig frø og kjærner) over. Fikk ikke tak i mynte, så jeg lagde en sukkerlake av sukker og saften av to lime som jeg marinerte ananas og appelsin i. La det fint på et rundt fat som du sa. Det ble veldig lekkert, og det smakte så deilig etter den ganske kraftige middagen. På terassen hadde jeg satt frem masse lykter som jeg har laget av syltetøyglass og hermetikkbokser. Så etter at middag og dessert var fortært, satt vi oss ut under teltet med gode jakker og pledd. Her nøt vi kanel-te og vannpipe som vi har hatt med oss fra Egypt. Det er altså frukttobakk, med eplesmak, som blir puttet i pipa, og ikke noe annet:)

En utrolig vellykket kveld, med en rød tråd av arabisk atmosfære som fulgte oss gjennom hele kvelden:)

Tusen takk for godt middagstips, NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser dere ute på terassen, mette og fornøyde. God idé med alle lyktene og gode pledd. Smart med limen. Så deilig at maten var vellykket! Herlig at god mat kan være både sunt og lekkert!

:)NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en deilig oppskrift av svigermor. Den er både sunn, mager og kjepegod!

 

"Ovnsbakt ørret med et kick"

Ørretfilet legges i folie og smøres med honningdijon og sweet chilisaus. Hakk og strø over grønne urter, f.eks. koriander, persille, gressløk, sitronmelisse. skjær tynne skiver lime, eller sitron, og legg oppå. Lukk folien og stek fisken i ovnen.

Serveres med villrismiks(Uncle Bens), sweet chilisaus og grønnsaker etter smak. Vi liker lettkokt vårløk og masse grønn asparges til.

 

Ekstra tips: Når du skal koke poser med villrismiks kan du koke alle posene i esken på en gang og fryse de du ikke skal bruke. Det sparer deg for tid og strøm:) = penger.

 

God middag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsmuffins

3 butterdeigsplater

4 egg

2 dl ekstra lettmelk(eller matfløte/lettmelk)

salt

pepper

muskat

kalkunpålegg

spinat

Finello light

 

Bruk en muffinspanne med plass til 6 store muffins. kjøp ferdig butterdeigsplater som du kjevler ut til 10x20 cm og deler i to. Legg en firkant 15x15 i hver muffinsform, hjørnene ligger utenfor.

Ha 4 egg, salt, pepper, muskat i en bolle og pisk lett sammen.

Kutt røkt kalkunskinke(eller annet skinkepålegg du liker) i små biter og fres det i en panne.

Kutt spinat i små biter. Du kan bruke erter eller noe annet grønt i stedet.

Legg skinken i bunnen av butterdeigen, så spinaten, så osten, hell over eggeblandingen og brett hjørnene på butterdeigen inn mot midten. Stek middagsmuffinsene i ovnen ved 175¤C i 20-30 min.

Serveres med en god og frisk salat.

Nam, nam...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røkt knoke er smakfullt og rimelig. Dessuten vekker det gode matminner! Her har du min beste lapskausoppskrift:

 

Lapskaus på røkt knoke

røkt knoke

potet

gulrot

løk

stangselleri

vann

persille

1 røkt knoke legges i en kjele og dekkes med kaldt vann. Kok opp, ta bort skum og la småkoke til kjøttet er helt mørt og løsner fra benet. La det kjølne, plukk av kjøttet og kast skinn/fett/ben. Skrell poteter, løk og gulrot, kutt dem i små terninger og ha dem i en kjele med litt av kjøttkraften. Kutt en bit stangselleri i små terninger og ha i. La grønnsakene koke til de er møre, ha i mer kraft når nødvendig. Kraften kan være veldig salt, så smak på kraften, det kan hende du må spe på med vann. Når grønnsakene er klare, har du i kjøttet og varmer alt gjennom. Smaker deilig med flatbrød til og et godt dryss persille!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det får-i-kål-dagen, og det hadde vært morsomt å få mange ulike oppskrifter på denne herlige høstretten. Her er min...

 

Får-i-kål

lammekjøtt

olje

pepper

kål

muskat

buljong

vann

mørk Maizena jevner

 

Jeg bruker magert lammekjøtt, steker det i en jerngryte med litt risolje, bruker ikke hel pepper men masse grovmalt pepper og hodekål i båter. I tillegg har jeg ørlite muskat over kålen(kål innimellom kjøttet), en terning Knorr kjøttbuljong og heller vann over til det såvidt dekker. Så setter jeg lokk på og lar det småkoke til kjøttet er mørt. Kraften kan jevnes med litt mørk maizena jevner. Smak til med mer grovmalt pepper og grovt salt.

Serveres med kokt potet. Ha en strålende får-i-kål-dag!

Har du en oppskrift på får-i-kål?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne retten er det 178 kcal pr.porsjon(ris i tillegg), så spis med god samvittighet!

 

Wokede reker

1/2 slangeagurk, delt i 4 cm lange staver

1 stilk sitrongress, i tynne skiver(kun det hvite)

2 ss olje(ikke olivenolje)

6 vårløk, delt på langs og i 4 cm lange staver

1 hvitløkfedd, hakket

1 ts rød chili, hakket

125 gr østerssopp, revet i biter

1 ts fersk ingefær, skrelt og raspet

----

wokes i 2 minutter

-------

350 gr kokte og pillede reker, has i og wokes med i 1 minutt

------

2 ts maismel

2 ss vann

1 ss mørk soyasaus

1/2 ts tailandsk fiskesaus

2 ss risvin eller tørr sherry

-----

blandes til det er jevnt og has i woken, røres godt til det har tyknet litt og serveres med nykokt villris.

 

Ha en fin helg!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snill venninne dukket opp på døren i dag med en raus bolle med kantareller. Det inspirerte til denne oppskriften. Håper det gir lørdagsglede ved middagsbordet:).

 

Lørdagsgryte med kantarell

 

800 g kjøtt uten ben, f.eks.lam, rein, elg

litt olje

grovt salt

grovmalt pepper

1 terning Knorr kjøttbuljong

timian, helst fersk

einerbær, knust i litt av saltet

1 ss tranebær eller tyttebær

1 ss norzola eller lignende(kan sløyfes, men forsterker den gode smaken)

1 hvitløkbåt, knust i litt av saltet

4 dl Vikingmelk (evt. matfløte og vann)

ev. litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann til jevning eller mørk maizenajevner

1 l kantareller eller annen skogsopp i biter

 

Skjær kjøtt i terninger og brun i olje i varm gryte. Brun kjøttet i to omganger for å få en fin bruning. Tilsett salt, pepper,Vikingmelk, krydder, bær og ost. La retten trekke til kjøttet er mørt, 30-40 min.

Om nødvendig kan sausen jevnes med litt maisennamel rørt ut i litt kaldt vann. Smak til med salt og pepper. Tilsett soppen og la det bli gjennomvarmt.

Server med kokte poteter eller potetmos, aspargesbønner og tranebær/tyttebær.

 

Ha en smakfull lørdag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en deilig suppeoppskrift i dag, som jeg hadde lyst til å dele med dere!

 

Krydret squashsuppe med ris og lime(98 kcal):

litt olje

4 hvitløkfedd i tynne skiver

----

stekes forsiktig i 2 minutter til hvitløken er myk og såvidt skifter farge

----

2 ss mildt chilipulver

1/2 ts malt spisskummin

----

krydderet has i og steker med i 1 minutt

----

1,5 l buljong(høns, kjøtt eller grønnsak)

2 squash i terninger

4 ss kokt ris

salt, pepper

oregano, timian eller basilikum

----

røres inn og småkoker i ca.10 minutter til squashen er mør, og smakes til med krydder og urter

----

limebåter til servering

Ha en herlig mandag!!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linsegryten laget jeg til middag i dag. Mettende, sunn og kjempegod!

 

Linsegryte med indisk vri(4 porsj.)

 

1 ts olje i en panne med høye kanter

2-3 ts garam masala, freses i oljen

350 gr aubergin i terninger has i oljen og stekes i 2 min.

150 gr finsnittet savoykål

60 gr finsnittet vårløk

60 gr finsnittet stangselleri

100 gr gulrot i små terninger

160 gr finhakket løk

2 terninger Knorr buljong

1 ss fiskesaus

1 ss østerssaus

------

alt haes i pannen, freses i 4-5 min.

------

100 gr røde linser

5 dl tomatpassata heles over og putrer under lokk i 15 min. til alt er mørt.

Nam, nam...

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breiflabb er en litt dyr, men deilig fisk. Kanskje denne oppskriften er noe for deg?

 

Ingefærkrydret breiflabb(133 kcal pr.porsj.)

450 gr breiflabb, skåret i munnfullstore biter

-----

1 ss revet fersk ingefær

2 ss sør chilisaus

----

blandes og pensles på fisken

----

1 ss olje, has i en panne

----

100 gr aspargestopper

3 vårløk, skåret diagonalt

----

fisken og grønnsakene has i pannen og stekes i 5 min. Vær forsiktig så ikke fisken og aspargesen går i småbiter.

----

1 ts sesamolje, dryppes over og vendes inn i maten.

 

Retten serveres slik den er, eller med ris/potet/couscous el.lign.

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...