Gå til innhold

Hjelp trengs!


Gjest Trainee

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er altså på slanker'n, men jeg støter på visse problemer i min kamp mot kiloene. Jeg betrakter meg ikke som overvektig, men jeg har en del "ekstra" (som det så populært kalles). Dette er da ikke så veldig flatterende på min ellers lave kropp.

 

Det største problemet mitt lyder som følger: Jeg har greid og legge om matvanene mine til noe, ihvertfall jeg, betrakter som sunt. Jeg syns sunn mat både smaker og føles godt på energinivået mitt. Problemet er at jeg absolutt ikke klarer og begrense meg. Jeg har krangler i hodet mitt hver gang jeg har lyst på flere porsjoner. Dette er en krangel jeg alltid (!) taper mot meg selv. Ender som oftest med at jeg blir veldig, veldig mett og sitter med en ekstremt bulende mage som krever at buksene mine må åpnes i anledningen.

 

Jeg trenger dermed tips og råd for å kunne komme meg over denne overspisingsfasen. Som tidligere nevnt spiser jeg sunt, men jeg spiser i alt for store mengder. Noen som har noen tips for hvordan vinne krangelen med seg selv?!

 

På forhånd, tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klarforalt

Kjenner til det problemet :) Jeg løste saken veldig enkelt, når jeg lagde mat, lagde jeg kun nok til en porsjon:) slik slapp jeg å bli fristet av restene som lå der å ropte på meg. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bentelille

Hei!

Mange som sliter med dette. Veldig god ide å lage kun en passe porsjon, ja.

 

Om du overspiser til middag og kvelds, kan det være lurt å spise mer på dagtid og kanskje oftere.

 

Jeg har noen ganger delt middagen i to og spist med 2-3 timers mellomrom. Sier til meg selv at "du skal få mer, men om et par timer". Det er mest på middagen jeg overspiser da....

 

Ikke sikkert dette hjelper noe....ofte er det et spark bak som skal til også; ta seg selv litt i nakken lissom

Lykke til iallefall - føler med deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig godt igjen i dette. Før kunne jeg aldri spise uten at jeg fikk spise masse - hver gang!

 

Har du tenkt på hva som kan være grunnen til at du overspiser? Jeg har aldri helt kommet til bunns i egen overspising, mendet kan kanskje være verdt å kjenne litt på for da er det gjerne enklere å bryte mønsteret.

 

De andre her gir gode tips. Sjøl har jeg funnet en motivasjon til å gå ned i vekt som jeg ikke trodde jeg hadde, så det har nok hjulpet en del. Tipset med å lage *akkurat* det du skal ha å spise er godt. Er det tomt så er det tomt. Ulempen er jo at det er veldig praktisk å lage middag for flere dager, men hvis den kanskje ikke varer flere dager likevel...? Jeg vet ikke om du leser eller ser på TV mens du spiser. Hvis du gjør det så bør du slutte. Det er så fort gjort å stappe innpå uten å ha følelsen av å ha spist. Og så er det jo det gamle trikset om å spise sakte - de sier at det tar 20 minutter før magen gir signaler om at den er mett. Noen sier også at små tallerkner er lurt siden det ser ut til at du får mer mat.

 

Alt dette er jo lurt og vel og bra. Sjøl opplever jeg at jeg aldri blir helt mett uten at jeg spiser til jeg er sprengt ;). Det er ikke noen deilig følelse. Så jeg har jobba med å tenke at jeg trenger å oppnå 'fravær av sult' når jeg spiser. Det hjelper faktisk for meg.

 

En annen viktig ting for meg er å sørge for at jeg *alltid* har sunn mat tilgjengelig (knekkebrød, frukt, yoghurt...). Da vet jeg at jeg alltid kan spise hvis jeg plutselig kjenner at jeg må. Ofte er bare en liten bit nok til at det kjennes mye bedre ut.

 

Og kanskje det aller viktigste er at jeg fokuserer mye på at det blir mat igjen snart og at det kommer til å smake like godt da. Spesielt hvis jeg lager noe veldig godt må jeg fokusere på at dette er noe jeg kan lage igjen akkurat når jeg vil.

 

Innimellom vil jeg rett og slett ha mye mat og da lager jeg supper/gryter/salater og spiser masse! Og av og til går det selvfølgelig over styr med vanlig mat også.

 

Ellers er det kjempebra at du har lagt om matopplegget ditt. Trener du også? Det sies å kunne hjelpe til å regulere apetitten. Lykke til framover!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;) Ja mitt råd er å spise saktere.. Men ja, vet det er vanskelig.. selv har jeg alltid spist fort så dette jobber jeg virkelig med.. Men jeg drikker et stort glass vann før maten, også spiser jeg sakte men sikkert salat før jeg starter på feks kyllingen eller risen.. Som oftest er jeg ferdig etter nån minutter åsså sitter samboer å kooser seg med maten..og da kan det være at åååhh.. jeg vil ha mer.. hehe. Men da er altså løsningen å pøse på med salat... så føler man at man spiser mens de andre spiser.. Men ja, spis mye salat og spar kjøttet til sist.. Og ja, tenk at det kommer mer mat.. dette er ikke siste måltidet i livet:) Hehe.. har ofte youghurt og knekkebrød til kvelds så bruker å glede meg til det etter jeg er ferdig spist.. Ofte spiser jeg en frukt 1 og en halv time etter middagen...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei..

 

Mange gode råd her fra før, men tenkte jeg skulle fortelle hva jeg selv gjør for å ikke overspise. Kjenner problemet med overspising veldig godt selv, og har funnet ut at som nevnt her så spiser jeg fortere og mer hvis jeg ikke er oppmerksom på at jeg spiser. Dvs at jeg feks ser på tv eller leser samtidig med maten. Da går det ofte fort og gæli..

 

Jeg er alene og spiser stort sett alle måltider alene, Og da er det lett å legge seg til den uvanen at man liksom trenger et annet stimmuli samtidig med maten. Sånn som tv osv. Nå vet jeg jo ikke hvordan din sitvasjon er men..

 

Det jeg gjør er:

 

Før jeg skal spise drikker jeg et stort glass vann ca 0,5 l, bruker å drikke vann før jeg bynner å lage maten. Hvis det ikke tar velding lang tid å lage den da. Har en regel for meg selv at jeg ikke skal spise forran tv'n og jeg har ikke "lov" til å lese feks et blad eller avis samtidig. Skal kort og godt konsentrere meg om å spise. Tenner ofte et stearinlys sånn at jeg på en måte har det koselig for meg selv. Spiser ikke i sofaen.

 

Hvis jeg spiser brødskive til frokost eller lunsj, så lager jeg litt ekstra med skiven. Jeg deler skive i to slik at det på en måte ser ut som to skiver, og har ofte også to sorter pålegg på. Hvis det passer med pålegget så legger jeg et salatblad oppå skiven først, så pålegget også lesser jeg på med tomat, agurk, løk, osv.. ettersom hva som passer sammen med det jeg velger som pålegg. Ofte så blir skiven så "høy" at noe av tomaten osv havner vedsidenav brødskiven på talerken. Da ser det ut som du får veldig mye mat, men det meste er jo grøntfor. :) Slike brødskiver spiser jeg med kniv og gaffel, det gjør at jeg ikke spiser så fort og får "lurt" meg selv til å spise i normalt tempo. Jeg lager ikke mer mat en det jeg skal ha, og rydder bort alt før jeg setter meg for å spise slik at det blir mye mer "tiltak" å evnt lage seg litt mer.

 

Mye av den samme taktikken bruker jeg til middag også, legger på det jeg skal spise på talerken og rydder unna rester slik at det er tiltak å lage seg mer. Setter ikke frem kaseroller osv på bordet, for da er det så lett å ta bare "litt" til. Hvis du evnt ikke er alene er jo det et tips å ikke sette frem maten på bordet, men forskyne seg på komfyren. Blir lettere å lavære å spise mer en man skal da.

 

Dette var noe av det jeg gjør for å hjelpe meg selv til å være flink. Jeg er ikke et perfekt menneske jeg heller, så det hender selvfølgelig at disse "reglene" brytes og jeg havner inn i mitt gamle dårlige mønster igjen. Men, når jeg er flink så funker det faktisk for meg.

 

Håper noe av dette hjelper.. Lykke til.. Og stå på og ikke gi deg. Dette klarer du helt sikkert.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de andre gode tipsene her.. Det høres kanskje litt rart ut, men jeg spiser alle mulige måltider med pinner! Da spiser jeg automatisk saktere fordi jeg får ikke så mye mat opp på en gang og jeg kjenner som regel at jeg er mett før jeg rekker porsjon to! (Det gjelder jo sevfølgelig ikke mat som suppe og brødskiver da=p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Vet ikke om du trenger flere råd men her er et fra meg åkke som.

Jeg er også veldig glad i middag, store porsjoner og gjerne middagsrester på kvelden. Det er det nå slutt på.

Det første jeg gjorde var å begynne å spise frokost. Tok noen dager med tvang men nå etter 6 uker har det blitt en vane. Spiser stort sett det samme; banan, all-bran, sosikkekjerner og blåbærbiola. Dette er mettende og mye fiber. Spiser skikkelig grovbrød til lunsj 2 skiver med variert pålegg, så mens jeg lager middag spiser jeg en gulrot og drikker vann, jeg legger bare på tallerkenen det jeg skal spise ( 300-400 kcal) og med en gang middagen er over går restene enten i frysa eller søpla.

Må bare ikke la en eneste middagsrest stå og friste. Til kvelds spiser jeg fiberrik fra Sætre med smøreost og kanskje noen druer eller paprika til.

Har ellers både eple og gulrot som mellommåltider og selvsagt masse vann.

 

Lykke til :D

--------------------------------------------------------------------------------

Start 19/1 75,5 kg 88 cm Nå 6/3 71,7 80 cm Mål til sommeren 65 kg 75 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...