Gå til innhold

Oslo Maraton (halvmaraton)?


Gjest Caddie

Anbefalte innlegg

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Gratulere med flott gjennomført løp!

 

Takk for hyggelige kommentarer.

I dag skal jeg melde meg inn på helsestudio!

Her må det styrketrening til.

 

Ang, vondt kne. Regner med at du har prøvd forsjellig behandling.

Har god erfaring med naprapat.

 

Har også lyst til å prøve matforslaget som var i Bedre Helse.

Har dere noen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, formen er ikke den beste for tiden. Lurer på om jeg har fått noe med ballansenerven... Blir kvalm og svimmel etter å ha vært oppe noen timer. Satser på det beste og håper å dra på løpetrening torsdag :(

-----

 

Ang. at jeg skrev min eksakte tid.... Jo da, du har nok rett, du kan finne mitt ekte navn der ute! Men jeg tenkte at det ikke var så farlig om noen her skulle få greie på det. Jeg passer på å skrive slikt som tåler dagens lys. Akkurat som når jeg er på facebook. Alt jeg legger ut der, skal kunne tåle å stå på trøkk i Dagbladet, tenker jeg. Det er en grei ledesnor for meg.

 

Forøvrig var vi to med akkurat samme tid i samme aldersgruppe på havmaraton. Så da kan dere jo gjette på hvem jeg er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Hehe, jeg så dere var to. Og jeg vet nok hvem som er deg, jeg har mine metoder :( Og det er ikke så farlig, jeg er jo nysgjerrig av natur, men absolutt ikke særlig farlig. :D

 

Jeg har begynt å løpe så smått, har endelig greid å løpe lenger enn ti minutter på tredemølle. Men sist jeg løp fikk jeg store gnagsår, og måtte slutte etter 30 minutter. Synes faktisk det var litt gøy å løpe på mølle, før synes jeg det var bedre ute. Det er kanskje fordi jeg kan måle fart og sånn eksakt, noe jeg ikke har kunnet ute fordi jeg ikke løper med pulsklokke. Jaja, jeg har ikke tenkt å løpe så ofte på den, trives fortsatt utmerket med å gå i oppoverbakker, men av og til er det gøy å løpe litt. Etter 30 minutter, gikk jeg i bakke i ca 30-40 minutter, før jeg løp fort i to minutter (16 km/t) før jeg ga meg. Den satt, tenkte jeg. To minutter er lenge...

 

Ellers har jeg vært nede i 60 kg på vekten, men er vel på 60,5-61 nå pga helgens utskeielser. Høhø, merkelig at jeg går opp så mye bare av å skeie bittelitt ut. Vel, jeg er i gang igjen, men akkurat i dag blir det litt lite trening. Forsov meg til forelesning så jeg kom meg aldri på skolen i dag, og været ute innbyr ikke akkurat til turgåing eller løpetur. Herremin.

 

Hvordan trener du nå charlie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på treningsstudio.

Trenger "pisking" for å komme meg videre.

Vekta har gått opp, men målene er ok.

Har faktisk begynt å merke at jeg faktisk har magemuskler, jiipie.

Trenger nye løpesko.

Men bilen trenger vintersko først,,

 

Håper formen deres er stigende :P)

At skader, forkjølelser, influensa mm holder seg langt unna dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest charliemor

Jepp, en stund siden jeg var innom ser jeg. Treningen har vært litt ustabil de siste ukene. Etter halvmaraton har det blitt en løpetrening i uka samt en aldri så liten sykkeltur (til og fra italienskkurset). Klarte å få krystallsyken en uke; da gikk verden rundt :P

 

Nå er jeg tilbake etter en langweend utenlands. Denne uka ligger det an til en løpetrening og den før nevnte sykkelturen. Kjenner jeg sliter litt nå som kulda har ankommet. Astmaen er ikke særlig happy for å trekke inn all den kalde lufta når jeg løper/sykler. Noen som har et supert råd? Trekke bøffen over nesa?!

 

Jeg har meldt meg på skitrening med Ingrid Kristiansen fra januar. Og så har jeg meldt meg på Birkebeinerrennet 20. mars. Skal gå med Team Aktiv der (som jeg jogget med under Oslo halvmaraton). Det inspirerer meg å løpe/sykle/renne for en god sak :P

 

2009 har vært mitt store jogge- og sykkelår. Jeg tenker at 2010 skal være mitt store ski- og sykkelår. Ligger an til at jeg gjennomfører disse løpene:

20. mars Birkebeinerrittet

5. juni Raumerrittet og

27. august Fredagsbirken

 

Sistnevnte blir en sosial tur med min søster; ikke tenke på tid.

 

I skrivende stund er jeg veldig usikker med hensyn til løpinga. Kneet sier nei. Blodslitet sier nei. Men allikevel... jeg har hatt stor glede av denne selvpiningen i år! Jeg finner det ofte slitsomt å løpe, særlig når distansen har vært to mil, men det føles så innmari godt etterpå! Selv om kneet verker! Vel, skal gå i tenkeboksen. Nå verker kneet daglig, selv om jeg løper minimalt. Vil helst ha et kne som ikke verker, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Godt å høre at dere holder koken!

 

Jeg har vært i Lofoten hos to venninner i helgen, der jeg stappet i meg det som var av godsaker. Men nå er jeg back on track på grønnsakssuppe og hjemmelagede sunne pannekaker, trening og fokus på søvn. Jeg ligger fortsatt rundt 60 kg, og skal nå prøve å komme meg ned på 58. Har sett 50-tallet én gang, men det var etter en laaang treningsøkt som tok knekken på meg i så stor grad at jeg sovnet momentant på ettermiddagen og sov helt til morgenen etter. Jeg var nok heller utsultet og uttørret enn særlig mye slankere. Og etter dette dro jeg jo til Lofoten for å gjøre meg fet. :P

 

Jeg trener nå på gruppetimer, har blitt ram på spinning, men prøvde også styrke i sal i går og er tilsvarende støl i dag. Det er på tide at jeg trener litt styrke. I morgen skal jeg prøve morgenyoga, eller poweryoga bare for å se hva det er. Har prøvd litt forskjellige ting, og liker jeg det ikke, er det jo bare å gjøre noe annet. I tillegg løper jeg litt på mølla, har som mål å klare 3000 metern på 12 minutter en gang. Dessverre er jeg ikke helt i toppform om dagen, fikk mitt største astmaanfall noen sinne på vei til Lofoten (ved å løpe til flyet, av alle ting), og siden da har jeg vært syk. Men jeg prøver å holde koken.

 

Trener nesten hver dag, og innser jo at jeg ikke har trent så mange kalorier som jeg trodde tidligere. Så derfor spiser jeg færre kalorier nå, og er på anti-kos-uke deluxe, for å se om det hjelper. Jeg leser også veldig mye om kosthold og trening, synes det er kjempegøy faktisk. I takt med at jeg lager sunn mat hjemme, som jeg har med meg overalt og folk ser rart på meg... Hehe.

 

Ting går min vei, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Hvordan er formen nå etterpå de store anstrengengelsene? Selv kulminerte mitt treningsår etter at jeg deltok på bakkeløpet i begynnelsen av oktober. Jeg gjennomførte som eneste kvinne på 50+, men tiden var ikke noe å skryte av. Siden den tid har det mest gått i lettere trening som turer og rolig jogging. Min erfaring er at denne tiden på året er litt tung: Knallkjør på jobben hjelper ikke på. Men jeg trøster meg med at all bevegelse er positivt for helsen, ikke bare hardtreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jo da, det står til liv! Etter halvmaraton i september, har det dog vært relativt rolig på treningsfronten. Noen løpetrurer har det blitt, men pådro meg en strekk bakpå låret ved siste løpetrening (som er minst en måned siden). Var igjen på løpetrening nå sist torsdag, og kjenner veldig godt til strekken bakpå venstre lår! Dagen etter ble det hinking... Så moralen er vel at jeg ikke skal løpe før det låret er bra!

 

Ellers så meldte jeg meg inn i Elixia her for en drøy uke siden. Et slikt måned-for-måned-abonnement, slik at jeg ikke trenger å være inne i sommermånedene :D Så siden forrige søndag har jeg gjennomført 5 spinningtimer :) De har spinning kl. 06.30 tre dager i uka. Glimrende trening før jobb. Sier jeg, som er et ULTRA b-menneske.... Fordelen med morgentrening er at flere kvelder blir hjemme med familien.

 

Ikke bare det venstre korsbåndopererte kneet og låret som skranter for tiden. Også høyre skulder verker som besatt til tider... Trur jeg begynner å bli voksen! Innbiller meg at kroppen skal skrante litt da; helt naturlig! Eller...?

 

Savner å løpe. For meg er løping den ultimate måten å holde vekta på. Nå med en drøy måned uten nevneverdig løping, har vekta krøpet noe oppover... Her må der spinnes i superhurtig fart! Ser ellers frem til skitrening i vinter og Birken 20. mars - som Team Aktiv-deltaker :D

 

2rill: Grattis med bakkeløp! Bra å gjennomføre. Nyttig å gjennomføre. Og så kan du jo si at dette var en test og gå for en litt bedre tid neste år? Om du ergrer deg for mye ove tiden du nå fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Jeg hadde en runde med svineinfluensa og ville ikke begynne å trene igjen før jeg ble HELT bra. Nå har jeg ikke tid, sitter og leser 10-12 timer hver eneste dag, eksamensinnspurt og jeg hang litt etter pga influensaen. Men jeg er veldig glad for at jeg hadde det den uken jeg hadde det, for å si det sånn!

 

Vekten varierer fra 59,5-62 kg, og slik har det vel vært en stund nå. Det er kanskje der jeg skal ligge...

 

Jeg kjenner til det med strekk, det er helt forferdelig, jeg hadde det jo da jeg var i Nord-Amerika i sommer. Hadde vondt helt opp til nakken. Du må bare vente til det går over, men du kan jo spinne hvis det funker.

 

Jeg håper jeg kan lure inn en treningsøkt eller to denne uken, men det spørs litt. Blir så forferdelig sliten av å lese også, så bruker all den tiden jeg har til overs på å slappe av og være klar til ny dag.

 

Hvor mye koster måned-for-måned på Elixia? Er du sikker på at ikke prisen er såpass mye høyere at du like gjerne kunne hatt et helårsabonnement? :D Jeg holder meg til studentidretten jeg, 800 kr for et halvt år er gode saker. Og jeg har jo brukt det til det fulle! Særlig etter at jeg begynte på gruppetimer og sykkeltimer.

 

Jeg får komme meg på skolen, sovet altfor lenge i dag, men får ikke sove om natten for hjernen min er i overheat av alt jeg leser (leser om natten). Jaja. Lykke til med strekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så kjekt å høre fra dere :D.

 

Du Charliemor imponerer stadig med din treningsiver! Spinning 6.30 for et B-menneske med strekk i låret......... det overgår de fleste. Men flott at spinning er et alternativ når løpingen må vente. Får håpe at strekken gir seg snart. Og skulderen og kneet..... Du kjører deg selv ganske hardt. Imponerende tid på Oslo halvmaraton! Jeg har innsett at jeg aldri kommer opp på et tilsvarende nivå. Jeg trøster meg med at forskning viser at helsegevinsten er stor selv med moderat intensitet i treningen, det viktigste er at man beveger seg. Samme med vekten, å holde seg fysisk aktiv er viktigere enn å trene hadt. Men jeg skulle gjerne hatt kondisjonen din!

 

Lykke til med eksamen, dennejenta! Prøv å stresse litt ned og få sove om natten. Fysisk aktivitet er godt for søvnen. Det går nok bra, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest charliemor

Jeg betaler 665 pr. måned for sånn måned til månedsbasissak. Mange penger? Jepp! Men nå bruker jeg da Elixia 4-5 ganger i uka. La oss si 16 ganger i måneden. Deler jeg 665 på 16 får jeg kr. 41,50 pr. gang. Det kan jeg leve med :)

 

Skal til fysio mandag. Skulder og lår absolutt ikke bedre enn for to uker siden... Heldigvis kjenner jeg ikke noe til dem, hverken under spinning eller styrketrening.

 

Savner veldig joggingen. Innser at det var den som gjorde at jeg holdt vekta fra mars til oktober, uten å måtte føre opp matinntak eller tenke veldig mye over det. Nå, uten jogging, har vekta krøpet opp et par kilo siden oktober. Jeg har nå begynt å føre opp matinntaket igjen, fast bestemt på å komme ned minst en kg før julaften (har planer om å hoppe inn bunaden da, ja).

 

Hvordan gikk eksamen, dennejenta?

 

2rill: Det viktigste er trolig at du finner et treningsnivå og noen mål som du trives med :) Jeg har min variant. Jeg liker å sette meg mål og stile frem mot dem. Nå higer jeg etter snø, slik at jeg kan få på skia og bli skikkelig rustet til Birken i mars :) Har ingen tid jeg stiler mot i det rennet. Har jo aldri gått et skiløp! Aldri gått så langt på ski heller... Blir veldig spennende :) Deltar som Team Aktiv-deltaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Vel overstått eksamen (gikk veldig bra, men det er visst lenge til sensur), og jeg møter vektmålet endelig! Har veiedag på søndager, og i dag viste vekten 58,4 kg. Jeg har det travelt om dagen, så er mye i bevegelse, til tross for at jeg ikke har trent på to uker. Jeg har dessuten spist veldig lite, har ikke synes at mat har vært så farlig, ser på det mer som noe jeg trenger enn oppskriften på kos. Men til uken skal jeg prøve litt på treningssenteret igjen, også må jeg jo lære meg å holde vekten til jul! Funderer litt på hvordan det skal gå, men jeg tror jeg har tenkt å gå meg noen turer. Jeg skal dessuten jobbe litt i julen, og er ofte ganske aktiv på jobben.

 

Hva med dere, charlie har strekk ser jeg. Jeg slet jo med det veldig lenge selv, så vet hvordan det er. Det hender de fleste som blir bitt av joggebasillen. Jeg var på oppadstigende kurve hva formen angår før jeg fikk svineinfluensa, men da jeg skulle løpe etter den, slet jeg mye mer med astma. Også var jeg så travel med eksamen at det ble dårlig med løping etterpå uansett. Men jeg skal prøve meg litt til uken, kanskje bare spinning, vi får se.

 

Nå skal jeg straks på jobb igjen. Stå på jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...